Menu Zavřít

Příliš křehká tradice

24. 12. 2009
Autor: profit

Produkce skleněných vánočních ozdob od tradičních českých producentů nadále klesá. Někteří již museli své výrobny uzavřít kvůli silné koruně a asijské konkurenci.

­­Autor: Profit

První skleněné vánoční ozdoby se začaly rodit v podhorských vesničkách již před více než sto lety. Nyní je ale osud jejich výrobců stejně křehký jako ozdoby samy. „Výroba skleněných vánočních ozdob má již řadu let klesající tendenci. V období pěti let nám klesl počet zaměstnanců v hlavní výrobní sezoně z přibližně 580 na 190,“ popisuje tíživou situaci Miroslav Šorma, předseda výrobního družstva Vánoční ozdoby z Dvora Králové nad Labem. Dvě firmy v Trhové Kamenici v Železných horách musely dokonce výrobu úplně ukončit.

Tlačí Čína a silná koruna

Královédvorské družstvo, které je se 70 členy největším českým výrobcem ručně foukaných skleněných ozdob, se potýká s čínskou konkurencí již sedmým rokem. Výroba ozdob tam má přitom dlouhou tradici, družstvo vzniklo v roce 1931. „Uplatnění našich výrobků na domácím a světovém trhu je z cenových důvodů stále obtížnější. Přestože čínská produkce je v supermarketech a obchodech nabízena v bazarové kvalitě, velká řada kupujících toto akceptuje. V mnoha případech ani netuší, že kupují výrobek z plastu,“ říká Šorma.

Družstvu v loňském roce klesly tržby o 16 procent na 79 milionů korun. V sestupu tak pokračovaly osmý rok po sobě. Rekordních tržeb 286 milionů korun dosáhlo v roce 2000. Hospodaření družstva loni skončilo ztrátou milion korun po předloňském zisku přes čtyři miliony korun. „Největší problém v roce 2008 nám způsobila koruna, kdy jsme z důvodu jejího posilování skončili ve ztrátě,“ vysvětluje. V letošním roce vzhledem k hospodářské krizi počítá s dalším poklesem prodejů asi o čtvrtinu. „Vývoj poptávky se dá vzhledem ke světové ekonomické situaci předpokládat dost obtížně,“ uvádí.

Drtivá většina zboží dvorských sklářů přitom míří do zahraničí. Vývoz v loňském roce dosáhl 72 milionů korun. Na českém trhu, který je obsazen právě levnými ozdobami z Asie, družstvo prodává jen několik procent produkce. Hlavní provoz má družstvo ve Dvoře Králové, protože loni ke konci listopadu uzavřelo provozovnu v nedalekém Zdobíně, který tak následoval v minulých letech uzavřené provozy v Rokytnici v Orlických horách, Kounově, Kostelci nad Orlicí a v Kuksu. Ke konci loňského roku mělo družstvo 125 zaměstnanců.

Nejsou foukači

Nedaleko vytváří koule a figurky i rodinná sklářská firma Ozdoba CZ, jejíž historie sahá až k počátku minulého století. Ze skleněných korálků se přeorientovala na ručně foukané ozdoby, které exportovala do celého světa. Po únoru 1948 byla násilně znárodněna, tradice byla obnovena až po roce 1989. „Dříve se ozdoby vyráběly v malých podkrkonošských chaloupkách, v současnosti se sice vyrábějí v malé provozovně, ale na jejich charakteru se dodnes nic nezměnilo,“ líčí Romana Juklová z obchodního oddělení firmy.

Jde o původní výrobu foukáním, ručním malováním, sítotiskem. Dekory lze vybírat z více než 500 vzorů a rovněž uplatnit vlastní předlohy při zachování jejich exkluzivity. Přes veškerou pružnost nejsou vyhlídky růžové. „V posledních několika letech bohužel zaznamenala sklářská výroba velký úpadek. Pokles byl ještě navíc prohlouben hospodářskou krizí,“ poznamenává Juklová. Ozdoby CZ mívají 15 až 20 zaměstnanců, převážně žen, přičemž hlavní sezona je v létě. Roční obrat se pohybuje kolem čtyř milionů korun, z toho tři pětiny tvoří export.

Labutě, chobotnice a rampouchy

Přes obtížnou situaci přicházejí čeští skláři každoročně s novými nápady, jak přilákat oko a srdce zákazníků. „Z tvarů se jedná o labuť, kde jsme tělo vyfoukli volným tvarem a nikoli do formy, takže peří křídel je náznakem vytaženo do prostoru,“ líčí Šorma. Exotickou novinkou je chobotnice, která má zapálit ohýnek radosti především v dětských očích. „Od nabídky nových formových výrobků jsme však bohužel museli z cenových důvodů ustoupit. Výroba jádra a formy je vzhledem k malému počtu finálních výrobků příliš drahá a rozpočet do ceny tuto neúnosně navyšuje,“ dodává. V současné nabídce podniku je přes 80 tisíc výrobků při možnosti provedení zhruba ve 600 barevných odstínech. Každý odstín dále zahrnuje tři až šest efektů, jako jsou lesk, mat, mrazolak či metalíza.

Na nové figurky vsadili i ve společnosti Ozdoba CZ rovněž ze Dvora Králové. „Z nových ­výrobků můžeme vybrat na­příklad zlatá prasátka, figurky ­sněhuláčků v různých velikostech, dále to jsou kominíčci pro štěstí a další figurky, jež mají v oblibě především děti,“ vyjmenovává Juklová. Dospělé lákají na koule, srdíčka a olivy, ale též na rampouchy a ptáčky. Důležitý je rovněž výběr barev. „Letos je v oblibě krémová, oranžová a červená, hnědá,“ vyjmenovává.

bitcoin školení listopad 24

Kahany už zhasly

Zpečetěný osud má výroba vánočních ozdob v Trhové Kamenici na Chrudimsku. Po letech válek a dobách vzestupů a pádů mocností a režimů byl v roce 1991 obnoven soukromý provoz v plné šíři. „V loňském roce jsme nakonec museli továrnu uzavřít kvůli silnému kurzu koruny,“ těžce pronáší jednatel stejnojmenného podniku Václav Rükl. Firma až se 70 zaměstnanci dodávala na předvánoční trhy v tuzemsku i cizině ručně malované foukané koule až 15 centimetrů v průměru, dále rakety, špice, zvonečky, srdíčka, různé postavičky, zvířátka, zachumelené kostelíčky i atypické tvary. Přes snahu získat zakázky se v letošním roce nepodařilo výrobu obnovit. Stejně tak skončil sousední výrobce ozdob MB-neor. „Stát nedokázal ochránit výrobce před levnými dovozy z Číny,“ stěžuje si majitel Miroslav Brázda. Ztrátový provoz už nemohl dále táhnout. „Byl bych blázen, kdybych to neudělal,“ uzavírá jednu podnikatelskou kapitolu.

  • Našli jste v článku chybu?