V záplavě informačních zdrojů je třeba pečlivě vybíratInzeráty jsou pro podnikatele nesporně zdrojem mnoha zajímavých informací. Jak to ale udělat, aby jejich sledování bylo co nejefektivnější - tedy aby nezabralo příliš mnoho času, nestálo mnoho peněz a získané poznatky přitom byly dobře zužitkovány?
V záplavě informačních zdrojů je třeba pečlivě vybírat
Inzeráty jsou pro podnikatele nesporně zdrojem mnoha zajímavých informací. Jak to ale udělat, aby jejich sledování bylo co nejefektivnější - tedy aby nezabralo příliš mnoho času, nestálo mnoho peněz a získané poznatky přitom byly dobře zužitkovány?
„Je sice pravda, že inzeráty jsou zdrojem informací, ale pro malého a středního podnikatele je jejich sledování, tak jak jste psali v Profitu, asi nad jeho síly. Čtyři celostátní deníky, regionální deník a další místní tiskoviny, reklama v rozhlase, odborné časopisy - to je víc než práce na půl hodiny denně, nepočítaje peníze na předplatné…“ To je jeden z ohlasů na předchozí dva články na téma Sledování inzerce jako zdroj informací o konkurenci, partnerech a podnikatelských příležitostech. Názor, který je z tohoto úhlu pohledu zřejmě pravdivý, ale to nic nemění na faktu, že inzeráty jsou zajímavým zdrojem informací, a stojí za to je sledovat. Jak tedy tuto protichůdnost řešit? Klíčem by měly být výběr a organizace.
Čemu dát přednost
Pro efektivnost sledování inzerce je důležitý výběr. Tedy které noviny, časopisy a další sdělovací prostředky sledovat. Firma působící v určitém regionu a jejíž konkurence je rovněž většinou regionální, by měla mít tento výběr ulehčený. V první řadě bude asi sledovat regionální deník. Ten ostatně zveřejňuje i běžné místní zprávy, které mohou podnikatele také zajímat. Větší zvažování všech pro a proti již může přinést výběr dalších sdělovacích prostředků. Sledovat také celostátní deníky? A které? Noviny, jež mohu mít osobně oblíbené, nemusí mít inzerenty zajímavé pro moji podnikatelskou činnost. Rovněž případný výběr odborného tisku nemusí být snadnou záležitostí. Při rozhodování bude vždy hrát zřejmě významnou roli konkrétní situace firmy, její obor a rozsah činností. Například podnikatel v pohostinských službách nemusí mít výběr odborného tisku nijak snadný. Vždyť časopisů věnovaných gastronomii je na trhu hned několik. Zde může pomoci například návštěva nějaké z oborových výstav či veletrhů, na nichž bývají některé z těchto časopisů zdarma rozdávány. Při jejich přečtení pak může podnikatel uvažovat, zda se mu vyplatí sledovat je pravidelněji. Ať už bude firma sledovat inzerci v jedněch novinách či ve více, vždy by se mělo jednat o individuální výběr, rozvahu a rozhodnutí, odpovídající konkrétní, specifické situaci dané firmy.
Sami, nebo nákup služby
Stejně tak specifická a individuální je i organizace sledování inzerce. Každý by si měl zvolit způsob, který bude pro firmu efektivní. Může to být pověření jednoho pracovníka sledováním inzerce, zmiňované v předchozích článcích v Profitu. Při dobré personální práci a vysoké sounáležitosti zaměstnanců s firmou ovšem může také fungovat systém, kdy sice bude jakýsi „styčný důstojník“, tedy pracovník, který bude mít sběr těchto informací na starost, ale se svými poznatky přicházejí i ostatní zaměstnanci. Vždyť snad každý z nich má své oblíbené noviny či časopisy, při jejichž pročítání může narazit na inzerát konkurence či dodavatele. Mnozí z nich také poslouchají regionální rozhlasové vysílání, v němž jsou rovněž reklamní bloky. Možností je také zajištění této činnosti externě. Buď lze využít služeb některé ze specializovaných agentur, nebo je možné si najít externistu (důchodce či studenta, případně ženu na mateřské dovolené), který bude inzertní informační zdroje sledovat. Přitom ne všechny noviny a časopisy, v nichž chceme inzerci sledovat, musí bezpodmínečně firma kupovat, využít lze třeba knihovny. I zde by měla platit zásada, že každá firma, která bude chtít sledování inzerce využívat, si zhodnotí svoji situaci a možnosti a podle své specifické situace si vytvoří organizaci této činnosti ušitou sobě na míru.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV