Test
Není nad to, když se člověk nemusí omezovat. Z Prahy do Zlína by se mohl dostat za, dejme tomu, dvě hodiny, pokud by se vykašlal na všechna omezení rychlosti. Benzinový motor se 175 koňmi by do poslední kapky vysál téměř sedmdesátilitrovou nádrž Alfy Romeo 166. Turbodieselu o objemu 2,4 litru ale zbude i na cestu zpátky. To je důrazný argument proč dát benzinu sbohem.
Italská automobilka v oficiálních údajích o Alfě Romeo 166 2,4 JTD uvádí kombinovanou spotřebu 8,9 litru, na niž se dostat je obtížné. Agregát nemá s vozem potíže, přestože musí utáhnout přes 1,5 tuny, o čemž vypovídá i zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 8,9 sekundy. Jeho zátah je cítit od prvního sešlápnutí plynového pedálu.
Stejně jako dieselové motory se zlepšuje i kvalita automatických převodovek. Té v Alfě Romeo 166 říkají sporttronic a je velmi rychlá. Při brzdění navíc postupně podřazuje a využívá ke zpomalování i motor, takže se jízda stává zábavnější. Škoda, že ve voze není možné ani za příplatek pořídit řazení pod volantem, protože to by byl pro řidiče zaměřené na sportovní jízdu poslední argument, proč jí dát přednost před šestistupňovým manuálem.
Řízení v Alfě je tradičně rychlé. Mezi krajními polohami volantu je sotva 2,5 otáčky, takže ve většině situací kromě parkování na něm ruce zůstávají v ideální poloze. Nedostatkem je naopak značný poloměr otáčení, který v úzkých uličkách radost nedělá. Na silnicích se Alfa urputně drží díky tvrdě laděnému podvozku a ostré zatáčky pod plynem jsou v ní milým zpestřením dlouhého cestování. Nepříjemnou se naopak může stát jízda po dálnici, kde řidič cítí výsledky správy silnic na každém metru.
Výborné pocity z řízení u nejdražšího modelu Alfy Romeo shazují drobné nepraktičnosti. Zavazadlový prostor nelze otevřít bez klíčku, takže při výměně kompaktního disku nezbývá než vypnout motor, v němž je umístěn měnič na šest CD (za příplatek osmnácti tisíc korun). Jeho pořízení se ale rozhodně nevyplatí. Kvůli malé paměti a umístění v zavazadlovém prostoru se přehrávaný kompaktní disk často na pár vteřin odmlčí při přejezdu nerovností. Přeskakuje dokonce i v rychle projížděných zatáčkách, a to pouze kvůli odstředivé síle. Koho by ale zajímala hudba, když jede v Alfě Romeo.
Alfa Romeo 166 2,4 JTD 20v
Motor vznětový pětiválec
Objem 2387 cm3
Max. výkon 129 kW
Převodovka 5stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 218 km/h
Průměrná spotřeba 8,9 litru na 100 km
Základní cena 1 176 000 Kč
Klady
- jízdní vlastnosti
- automatická převodovka
- nízká spotřeba
Zápory
- malý rejd
- měnič CD
- otevírání zavazadlového prostoru