PETR MORAVEC, GENERÁLNÍ ŘEDITEL VEOLIA TRANSPORT: V současnosti největší autobusový dopravce v Česku, společnost Veolia Transport, se zaměřuje zejména na dotovanou dopravu. Její autobusy však jezdí i z Prahy do Českých Budějovic, kam se ještě letos chystá vstoupit také společnost Student Agency.
PETR MORAVEC, GENERÁLNÍ ŘEDITEL VEOLIA TRANSPORT:
V současnosti největší autobusový dopravce v Česku, společnost Veolia Transport, se zaměřuje zejména na dotovanou dopravu.
Její autobusy však jezdí i z Prahy do Českých Budějovic, kam se ještě letos chystá vstoupit také společnost Student Agency.
Jste největším autobusovým dopravcem v České republice. Kolik máte celkem autobusů?
Dnes má Veolia Transport v Česku přes 2000 zaměstnanců a provozuje více než 1500 vozových jednotek. Naše společnost má celkem devět divizí, například Connex Praha, Connex Morava, Dopravní podnik Teplice, ale také Connex Česká železniční - věnujeme se totiž i železniční dopravě.
Jakou jste zvolili strategii?
Náš trh spočívá zejména v dotované příměstské a městské dopravě. Tomu rovněž odpovídá také náš vozový park. Máme přitom dálkové linky, ale těch je jenom několik.
Proč se nepustíte do konkurenčního boje se Student Agency na dálkových linkách naplno?
Popravdě musíme přiznat, že při dodržování všech předpisů, směrnic a norem, zejména bezpečnosti práce řidiče, pravidelných prohlídek a údržby vozového parku a při neustále se zvyšujících nákladech nejsme schopni cenově konkurovat. Jistě, pokud bychom byli dopravce, který tyto náklady nerealizuje, pak bychom mohli jít s cenou jízdného dolů. Ale my si to nemůžeme dovolit. Každá služba má nějakou cenu. To, že se orientujeme zejména na regionální dotovanou přepravu, má také historický důvod. Firmy patřící do naší skupiny totiž vznikly z bývalých podniků ČSAD, u nichž byl tento druh dopravy dominantní.
Ale Student Agency se brzy pustí do vás, protože se chystá ještě tento rok na linku z Prahy do Českých Budějovic. Máte z toho obavy?
Na této lince se dynamicky přizpůsobíme vzniklé situaci. S každým dalším dopravcem poskytujícím službu v paralelním směru logicky k úbytku cestujících dochází. Prozatím je tato linka mírně zisková, mimo jiné také proto, že má určitou frekvenci cestujících i na trase, tedy nejen z a do koncových zastávek. Celou situaci ovšem budeme schopni vyhodnotit až doopravdy nastane.
Která z vašich činností je nejrentabilnější?
Nejvíce „výdělečná“ je doplňková doprava rekreační, zájezdová a smluvní.
Jak se díváte na tažení pana Jančury vy?
Blahopřeji mu k jeho úspěchům. Má atraktivní produkty, které našly své zákazníky. Nízkými cenami na komerčních linkách vytěsnil z tohoto segmentu řadu konkurentů, vydržel déle. Jeho úspěch mu ale v žádném případě nezávidím.
Dost negativních reakcí na Student Agency také padá kvůli tomu, že Radim Jančura prý nabízí podnákladové ceny a používá nekalou reklamu, například nyní na lince Karlovy Vary-Praha. Sdílíte také tento názor?
Nesdílím. Jestli firma Student Agency podniká se ztrátou, je to problém její, a ne můj. A posuzovat reklamní strategii pana Jančury mi rozhodně nepřísluší.