Pamatujete na televize Grundig, které jste mohli jen obdivovat v katalogu Quelle, v lepším případě v Tuzexu? Minulý týden vyhlásila společnost Grundig platební neschopnost. Největší německý výrobce TV a hifi techniky zaměstnává 3500 pracovníků - ještě na konci 80. let to bylo desetkrát tolik.
Firma směřovala do záhuby poté, co před měsícem odmítla její převzetí turecká společnost Beko podobně jako tchajwanský výrobce Sampo. To není žert, to je 21. století - odvážný, nový svět. Grundig je první vlaštovkou. Svět se mění příliš rychle. Mění se struktura ekonomik, mění se rozložení hospodářské a nakonec politické moci ve světě. Někteří výrobci se změnám nedokáží přizpůsobit, většina vlád se to sotva někdy naučí. V rychle se měnícím prostředí lze jen těžko předpovídat budoucnost pouze na základě výpovědi minulosti. Současně je nutné strategicky plánovat, ustrnutí na místě přinese zánik. Válka v Iráku skončila, za normálních okolností by mělo přijít oživení růstu globální ekonomiky, zvýšení marží výrobců, zvýšení jejich zisků, nárůst inflace, úrokových sazeb a cen akcií. Výrobní kapacity ve světě však zůstávají nevyužity, navíc dochází k jejich rychlému rozšiřování. Západoevropští výrobci nedokáží držet krok s producenty, kteří využívají mimořádně levnou pracovní sílu v Asii. Asie v čele s Čínou bude soustředit stále více světové produkce zpracovatelského průmyslu. Závěrem je tedy prognóza dlouhodobě nízké inflace a úrokových sazeb. A poučení? Jediným způsobem, jak zůstat konkurenceschopný, je soustředit se na produkci zboží s vyšší přidanou hodnotou či služeb.