Pavel Telička pro Profit Řada leteckých neštěstí, k nimž došlo během letošního léta, vyvolala v Evropské unii diskuzi o bezpečnosti letecké dopravy. Její součástí se stala i debata o vytvoření celoevropského seznamu "zakázaných" leteckých společností, které nebudou mít přístup do vzdušného prostoru Unie.
Pavel Telička pro Profit
Řada leteckých neštěstí, k nimž došlo během letošního léta, vyvolala v Evropské unii diskuzi o bezpečnosti letecké dopravy. Její součástí se stala i debata o vytvoření celoevropského seznamu „zakázaných“ leteckých společností, které nebudou mít přístup do vzdušného prostoru Unie.
Výbor pro dopravu Evropského parlamentu v uplynulém týdnu schválil návrh nařízení o právu cestujících na informace. Díky tomu se měly výrazně zrychlit práce na „černé listině“ leteckých společností. Návrh bude v listopadu projednávat plénum Evropského parlamentu.
Cílem je zajistit, aby cestující byli lépe informováni jak o totožnosti leteckého dopravce, který let skutečně provozuje (jde zejména o případy sdílených letů), tak i o leteckých dopravcích, kterým bylo z bezpečnostních důvodů zakázáno provozovat služby v jednom anebo více členských státech.
Poté, co Belgie, Velká Británie a Francie přistoupily k vytvoření vlastního seznamu leteckých společností, kterým zakázaly vstup do svého vzdušného prostoru, začaly sílit hlasy volající po koordinovaném přístupu. Celoevropská černá listina by podle nich měla být vytvořena na základě, jasných a transparentních kritérií.
Na základě řady pozměňovacích návrhů Evropského parlamentu a ve spolupráci s experty z jednotlivých členských zemí zahájila Evropská komise práce směřující ke stanovení kritérií pro černou listinu. Dokument by měl uzřít světlo světa v první polovině roku 2006, ne-li již koncem letošního.
Všeobecně se očekává, že by tento krok měl přispět k posílení bezpečnosti leteckého provozu.
Pavel Telička, Petra Gombalová, BXL Consulting, Brusel