PRAHA (tpk) – Třetí generace modelu Discovery, kterou značka Land Rover poprvé představuje na probíhajícím newyorském autosalonu, se na českém trhu objeví na podzim letošního roku. Vůz nabitý elektronikou v té době možná již bude stejně jako ostatní modely Land Roveru v některých showroomech spolu s fordy, jaguary či volvy.
Od 1. listopadu totiž v tuzemsku začne platit nová vyhláška o blokové výjimce, umožňující prodejcům, aby nabízeli na jednom místě modely od více automobilek než jedné jako dosud. Michal Janoušek, výkonný ředitel společnosti A. M. T. Group, která je českým generálním importérem značky, by jako ideální viděl spojení s Jaguarem nebo Volvem. Obě tyto značky jsou stejně jako Land Rover součástí Premier Automotive Group (EURO 9/2004), která patří koncernu Ford Motor.
V Česku však zatím jednotně nevystupují. Tuzemský dovozce vozů Land Rover není dceřinou společností výrobce, ale patří firmě Autec, importéra BMW. Tato struktura vznikala totiž ještě předtím, než BMW v červnu roku 2000 výrobu britských terénních a sportovně užitkových automobilů prodala Fordu za tři miliardy eur. Spolupráce by se však měla zlepšovat. „S Volvem a Jaguarem jsme sjednotili podmínky pro dealery, aby bylo vytváření společných showroomů snazší,“ tvrdí Janoušek. A. M. T. Group hodlá rozšířit současný počet prodejních míst z osmi na dvanáct do konce roku 2005 a nabízení značky Land Rover ve společných showroomech se sesterskými značkami je nejjednodušší cestou. „V současné době jednáme s dealerem Volva v Pardubicích a Fordu v Brně,“ podotýká výkonný ředitel importéra.
Nová generace Discovery má jako největší lákadlo pro zákazníky elektronický systém Terrain Response. Poprvé byl představen letos v lednu na detroitském autosalonu ve studii Range Stormer a jeho pomocí v terénu může jezdit úplně každý, kdo umí šlápnout na plyn. „Jízda s Terrain Response je srovnatelná se situací, kdy vedle vás sedí odborník, který vám pomáhá dostat z vozu to nejlepší za jakýchkoliv podmínek na silnici nebo v terénu,“ uvedl při prezentaci vozu šéf Land Roveru Matthew Taylor. Stačí si otočným spínačem zvolit jeden z pěti režimů a systém automaticky nastaví světlou výšku vozidla, točivý moment motoru a převodovku, elektronicky řídí trakci a v případě potřeby řídí sjezd prudkých svahů.