Menu Zavřít

Příprava rychlotratí letos bude stát 250 milionů korun, stavět se má začít v roce 2025

29. 1. 2020
Autor: Martin Pinkas/Euro

Stát letos vynaloží na přípravu vysokorychlostních tratí kolem 250 milionů korun. Stovky milionů korun by měla stát příprava i v dalších letech, po zahájení výstavby však bude třeba navýšit rozpočet na železnice až o 20 miliard korun ročně. Na dnešním semináři k vysokorychlostním železnicím to řekl poslanec a člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO). Správa železnic plánuje zahájit stavbu prvních úseků v roce 2025.

Peníze určené na vysokorychlostní tratě by letos měly směřovat zejména na projektové práce k připravovaným úsekům. Stejně tomu tak bude v příštích letech.

Po zahájením stavebních prací rozpočet na rychlodráhy musí výrazně vzrůst. „Až se začne stavět, budeme potřebovat do rozpočtu na železnice dalších 15 až 20 miliard korun ročně navíc. Jen tak budeme schopní udržet tempo výstavby,“ uvedl Kolovratník. Podle něj musí vláda už nyní vést debatu o tom, kde na to stát vezme peníze.

Ministerstvo dopravy dlouhodobě hledá nové zdroje financování dopravních staveb. Do budoucna se očekává, že se sníží příjem peněz z evropských fondů. Stát proto chce více zapojit například soukromý sektor prostřednictvím projektů PPP. Při nich investor financuje stavbu a následně ji po určitou dobu sám provozuje. Stát plánuje také větší využití dalších dotací a úvěrů, jako jsou například půjčky z Evropské centrální banky. Podle odborníků bude nutné navýšit i financování ze státního rozpočtu.


Rezavé dráhy: na opravu kolejí a nádraží budou chybět desítky miliard korun

 Nádraží, ilustrační foto


Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno -Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany. Některé z těchto úseků v současnosti vyměřují geodeti, na dalších správa železnic zahájila práce na dokumentaci k územnímu řízení.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Dále čtěte:

Dejvické monopoly. Trať na letiště vábí developery a trápí obyvatele

Česká nádraží a koleje jsou v exekuci. Kvůli pár desítkám tisíc

Výkres za 40 miliard. Plán stavby trati na letiště je hotov a zásadně změní tvář Prahy

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

CIF24

Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší

  • Našli jste v článku chybu?