Softwarové vývojářské firmy prozatím nejsou postiženy krizí zdaleka tak tvrdě, jako například výrobci hardwaru. I přes probíhající krizi počítají analytické firmy s růstem prodejů počítačových programů.
Autor: Profit - Jakub Stadler
Softwarový průmysl je jedním z oborů, který ani v době ekonomického propadu nekolabuje. Firmy sice šetří i na investicích do softwaru, ovšem zdaleka ne všechny investice je možné jednoduše škrtnout. Příkladem jsou právě ekonomické či účetní podnikové programy. Čeští výrobci připouštějí, že jsou zákazníci při výběru ekonomického softwaru mnohem opatrnější než v „dobrých časech“. Přesto ale nepociťují výraznější pokles prodejů. „Analýzy společností, jako jsou Gartner či IDC, předpokládají pro rok 2009 celkový růst odvětví a naše obchodní výsledky ukazují, že tomu tak i bude,“ tvrdí Martin Cígler ze společnosti Cígler Software. „Nečekal bych nějaké katastrofické scénáře, spíše jen větší opatrnost zákazníků ohledně toho, co a od koho si kupují,“ dodává. Krize proto podle něj nezasáhne obor jako celek a odfiltruje pouze méně konkurenceschopné dodavatele s horšími produkty.
Pokles zájmu o ekonomické systémy nezaznamenala ani společnost ABRA Software. „Je ale pravdou, že některé firmy nákup nakonec odkládají. Důvodem je většinou nejistota, kterou dnešní doba přináší,“ přiznává obchodní ředitel společnosti Martin Bok. Podle obchodního manažera podnikového systému Helios Red Valdemara Střelky ekonomická krize ve výsledku trh podnikového softwaru nijak zásadně neovlivní. „Po „masáži“ médií jsme očekávali změny, ale navzdory očekávání se obchody stále navyšují a počet našich nových zákazníků roste,“ tvrdí Střelka. Firmy totiž podle něj právě v době krize potřebují šetřit. „Jenže kvalitní software jim pomůže identifikovat problémy a tím předejít dalším zbytečným nákladům a navíc i pomocí některých funkcionalit lépe analyzovat trh a hledat nové možnosti a zákazníky,“ dodává.
Podle generálního ředitele společnosti Stormware Petra Kličky jsou v současné době při nákupu ekonomického softwaru opatrné především nově vznikající firmy. „Společnosti s účetní historií nicméně stále obměňují své systémy a i v tomto období přecházejí na náš software,“ dodává.
Jiným důkazem toho, že firmy investují do softwaru i v nepříznivé době, může být oblast stavebnictví. To bylo postiženo krizí poměrně výrazně. Přesto společnost Callida, která se zabývá vývojem softwaru pro oceňování staveb, tvorbu rozpočtů a kalkulace nákladů, pozoruje rostoucí zájem o své produkty. „Oblast stavebnictví většinou reaguje na změny ekonomické situace jako jedno z prvních strategických odvětví. Pokud chtějí stavební firmy obstát v konkurenci i v době zásadních ekonomických změn, pak jsou výběr a nákup kvalitního informačního a oceňovacího systému nezbytností,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Callida Tomáš Svoboda. Podle jeho slov vyspělé informační systémy urychlují strategické rozhodování při vyhodnocování nabídek a šetří také peníze vydávané na lidské zdroje. „Zájem o systém euroCALC 3, který jsme na trh uvedli na sklonku loňského roku, je i na začátku roku mimořádný,“ dodává Svoboda.