Pojišťovací větev PPF koordinuje své aktivity s Home Creditem
Majitel České pojišťovny, skupina PPF, není o prodeji tohoto svého nejvýznamnějšího aktiva rozhodnut. Články, které na toto téma v posledních dvou týdnech vyšly, považuje Ladislav Bartoníček, který je ve skupině PPF zodpovědný za oblast pojišťovnictví a také předsedou představenstva České pojišťovny, za mediální bublinu. „V následujících letech bude Česká pojišťovna usilovat o silný růst zejména v oblasti neživotního pojištění pro malé a střední podniky, životního pojištění, penzijního připojištění a v oblasti investičních produktů,“ řekl týdeníku EURO Bartoníček.
EURO: Noviny píší, že Česká pojišťovna je na prodej. Je to pravda? BARTONÍČEK: Jde o mediální bublinu, a proto bych rád tyto spekulace uvedl na pravou míru. PPF dlouhodobě zvažuje různé varianty zajištění dalšího úspěšného rozvoje České pojišťovny v ČR i na zahraničních trzích. Tyto varianty zahrnují mimo jiné jak zachování současného stavu, tak emisi akcií na veřejných trzích či dluhové financování i partnerství se strategickými investory.
EURO: To říkáte již dlouho, můžete být konkrétnější? BARTONÍČEK: Věřím, že pochopíte, že vzhledem k podstatě těchto strategických diskusí a zvažování různých alternativ není bohužel možné zveřejňovat větší podrobnosti, protože by to mohlo ohrozit realizaci a úspěšnost té či oné varianty. Padne-li nějaké rozhodnutí, budeme o něm samozřejmě informovat jako první především naše zaměstnance a regulátory trhu.
EURO: Šéf PPF Investments však v uplynulém týdnu mluvil o budoucnosti mnohem konkrétněji. BARTONÍČEK: Private equity skupina PPF Investments není žádným způsobem majetkově či manažersky v řízení České pojišťovny angažovaná a nemá žádné rozhodovací pravomoci. PPF Investments stejně jako řada jiných společností poskytuje skupině PPF pouze poradenské služby na vybraných projektech, a tudíž jim nepřísluší jakkoli se vyjadřovat ke strategii PPF.
EURO: Je rozhodnutí o ČP otázkou spíše týdnů, či měsíců? BARTONÍČEK: Jak jsem již řekl, platí, že žádné rozhodnutí o preferenci té či oné varianty dosud nepadlo. Nejsme pod žádným tlakem, abychom museli někam spěchat.
EURO: Znamená to, že ještě nejste spokojeni s výsledky ČP? BARTONÍČEK: To rozhodně ne. Česká pojišťovna se po vstupu skupiny PPF proměnila ve finančně silnou a uznávanou společnost, se schopnými zaměstnanci, skvělou značkou a loajálními zákazníky. Dnes již právem patříme do evropské pojišťovací první ligy.
EURO: Jaká je role managementu ČP při strategickém rozhodování akcionářů? BARTONÍČEK: Obchodní a finanční výsledky České pojišťovny za posledních deset let nejlépe ukazují, že umíme najít společnou řeč. PPF vždy úzce spolupracovala a spolupracuje při posuzování všech strategických záměrů s vrcholným vedením České pojišťovny tak, abychom obhájili a posílili roli lídra českého pojišťovacího trhu.
EURO: Jak hodnotíte hospodaření firmy za minulý rok?
BARTONÍČEK: Zisk z běžného hospodaření byl největší v historii České pojišťovny. Na vývoj hospodářského výsledku měly obdobně jako v předchozích letech vliv i výnosy finančního umístění. Kromě toho jsme dosáhli rekordních 8,3 miliardy korun čistého zisku, předchozí rok to bylo 4,6 miliardy. Na velkém meziročním nárůstu zisku se podílely zejména jednorázové výnosy z prodeje například eBanky a podílu ve stavební spořitelně Modrá pyramida. Z hlediska standardního hospodaření byl zajímavý také vývoj škod v průběhu roku. Zatímco v prvním pololetí zatížily hospodaření mimořádné škody způsobené tíhou sněhu, povodněmi a silným větrem, které dosáhly celkem téměř 1,5 miliardy korun, mírná zima ke jeho konci přispěla ke zlepšení škodního průběhu.
Pozitivně se rovněž projevil pokles administrativních nákladů společnosti v souvislosti s úspěšně ukončenou vnitřní transformací firmy.
EURO: Proč vám meziročně pokleslo předepsané pojistné životního pojištění ? BARTONÍČEK: Pokles nastal pouze v segmentu jednorázového životního pojištění, které však díky své nižší profitabilitě není naší klíčovou prioritou. V běžně placeném životním pojištění, které tvoří páteř dlouhodobé stability firmy, jsme rostli. Očekáváme, že trh životního pojištění nadále poroste, a naší ambicí je růst minimálně stejně rychle jako celý trh. Navíc pokles zájmu o jednorázové životní pojištění je kompenzován růstem dalších společností ve skupině - Penzijního fondu ČP a ČP Investu. Penzijní fond ČP loni vykázal nárůst objemu spravovaných klientských úspor o 24 procent a počtu klientů o dvanáct procent na téměř jeden milion. Poprvé v historii jeho zisk přesáhl jednu miliardu korun. ČP Invest meziročně zvýšil hodnotu majetku ve správě o 35 procent a čisté prodeje podílových fondů vzrostly více než o polovinu. V klíčových segmentech trhu, které nás zajímají, se nám daří udržovat silnou pozici a v některých případech dokonce růst rychleji než trh. Jde především o pojištění motorových vozidel, kde se náš tržní podíl pohybuje okolo 40 procent a kde jsme lídrem trhu. Daří se nám udržovat nadpoloviční podíl i v pojištění domácností a staveb občanů a rychlým tempem se rozvíjí i pojištění odpovědnosti.
EURO: Co je důvodem zpomalení růstu pojistného trhu? BARTONÍČEK: Několik faktorů. Na jedné straně je to přechodně nižší zájem klientů o některé typy pojištění, na straně druhé chybí impulzy ze strany státu, které by motivovaly občany k větší zodpovědnosti za svůj majetek a budoucnost. Věřím, že se po mnoha letech varování odborníků stát konečně odhodlá provést reformy důchodového a zdravotního systému. Pojišťovny v této oblasti mají co nabídnout a správně provedené reformy se mohou stát důležitým impulzem pro další rozvoj pojistného trhu.
EURO: Jakou budoucnost vidíte na stagnujícím trhu pro ČP? BARTONÍČEK: Pro pokračování úspěchu i v následujících letech potřebuje Česká pojišťovna nové impulzy. Nový generální ředitel Lard Friese nastoupil v říjnu loňského roku. Intenzivně pracoval na nové strategii společnosti pro ČR, která byla představena před měsícem a jež zahrnuje i organizační změny. Nová strategie Blíž klientům staví na výsledcích transformačního programu, který jsme úspěšně završili v minulých letech. Bude především zaměřena na naše klienty, inovaci a efektivitu. V následujících letech bude Česká pojišťovna usilovat o silný růst zejména v oblasti neživotního pojištění pro malé a střední podniky, životního pojištění, penzijního připojištění a osobních investičních produktů. Zároveň bude usilovat o udržení vedoucího postavení na trhu pojištění motorových vozidel a osobního neživotního pojištění.
EURO: Jak jste daleko s avizovanou zahraniční expanzí ČP? BARTONÍČEK: Sama Česká pojišťovna neexpanduje. Pojišťovací aktivity skupiny PPF v ČR, na Slovensku, Kypru, v Rusku, na Ukrajině a v Kazachstánu zastřešuje CZI Holdings, který sídlí v Nizozemsku. Mimo Českou pojišťovnu řídí Penzijní fond ČP, ČP Invest, ČP Zdraví, PPF Asset Management a zahraniční firmy ČP Slovensko, ČP Rusko, ČP Ukrajina, CP Reinsurance Company a připravovanou pojišťovnu ČP Kazachstán. Nové uspořádání skupiny je přípravou na chystanou expanzi do dalších zemí střední a východní Evropy.
EURO: Jakých výsledků v zahraničí dosahujete?
Očistíme-li trh s pojištěním o různé daňové optimalizace, pak například v Rusku rostl trh v roce 2005 o 26 a v roce 2006 o 42 procent. Naše dceřiná společnost ČP Rusko v roce 2005 zvedla předepsané pojistné o více než tisíc a v roce 2006 o 85 procent, Ukrajina roste v desítkách až stovkách procent, podobně Kazachstán. Samozřejmě že tyto trhy rostou z daleko nižší základny.
Analyzujeme také možnosti vstupu do Rumunska a Běloruska. Při vstupu na většinu trhů koordinuje pojišťovací větev PPF své aktivity s tou spotřebitelského financování Home Credit a ve většině zemí jsme přítomni společně a úzce spolupracujeme.