Už je to rok, co se nadnárodní skupina Orlen stala jediným vlastníkem Unipetrolu. Co se od té doby změnilo a jaká je budoucnost raflnérského a petrochemického odvětví? O tom jsme diskutovali s Tomaszem Wiatrakem, který se letos v červenci stal generálním ředitelem a předsedou představenstva skupiny Unipetrol.
* Unipetrol má již rok jediného vlastníka. Jaké je to soužití?
Stejné jako doposud, jen nyní daleko intenzivnější. Orlen byl majoritním vlastníkem Unipetrolu od roku 2005, takže nás dokonale zná. Nyní se soustředíme především na optimalizaci a dotažení synergií tam, kde to pod dosavadní akcionářskou strukturou nebylo možné.
* Jde o aktivity za účelem vyšší efektivity?
Ano, také. Ale hlavním cílem je společně se připravit na změny, které nás v našem oboru čekají nebo se již pomalu dějí, ale nejsou ještě citelné. Je proto nezbytné se zkonsolidovat, být finančně silní, ale i dostatečně flexibilní, abychom mohli na nastupující změny nejen reagovat, ale být jejich spolutvůrcem.
* Co tím myslíte?
Například v rafinérském sektoru sílí legislativní požadavky i veřejná poptávka po vylepšování tradičních paliv a zavádění nejrůznějších alternativ. Všeobecný směr je ve snižování emisí. Proto se v našich výzkumných centrech zabýváme novými technologickými postupy a na našich čerpacích stanicích rozvíjíme nabídku alternativních pohonů, jako jsou LPG, CNG a elektřina, a připravujeme se na vodík, kterému já osobně věřím nejvíce. Podobné změny se dějí i v petrochemickém sektoru.
* Bude tedy vodík klíčovým pohonem budoucnosti?
Vodíková elektromobilita tu současnou elektromobilitu založenou na bateriových článcích brzy doplní. Vodík by se totiž v horizontu dvaceti let mohl stát klíčovým zdrojem energie. Do té doby tu ale stále budou klasická paliva a i pak budou v palivovém mixu hrát nezanedbatelnou roli. Dnes prodej klasických paliv totiž stále roste. Vidím to také na velkém zájmu o naše paliva s čisticím účinkem Efecta a prémiová paliva Verva zaměřená na výkon. To platí i o slovenském trhu, kam jsme letos s Benzinou vstoupili a kde chceme brzy patřit mezi klíčové hráče.
* Kdy otevřete první vodíkové stanice?
V příštím roce začneme vybavovat vodíkovými stojany první tři čerpací stanice v Praze, Litvínově a Brně. Nejde ale pouze o to, postavit stojany a čekat, kdo přijede natankovat. Je potřeba připravit na vodík celý náš trh a dát mu prvotní impulz. Proto spolupracujeme a diskutujeme se státními institucemi, místními samosprávami, oborovými asociacemi, odborníky z výzkumných ústavů a producenty automobilů či dopravními podniky. Je potřeba nastavit takové podmínky, aby měl vodík šanci na rychlý rozvoj.
* Tématem dneška je i odpovědné nakládání s plasty. Co na to Unipetrol jako významný výrobce plastů?
Petrochemický segment bude v budoucnosti stěžejním zdrojem našich příjmů, protože poptávka po moderních a kvalitních plastech všude na světě roste, zejména to vidíme ve stavebnictví a automobilovém průmyslu. Proto uvedeme do provozu novou polyetylenovou jednotku, ve které budeme ročně produkovat až 270 tisíc tun nejmodernějšího vysokohustotního polyetylenového granulátu. Stála nás 8,5 miliardy korun, což je největší investice v chemickém průmyslu v dějinách České republiky. Zabýváme se také principy takzvané cirkulární ekonomiky neboli opětovného zpracování a využití odpadních plastů.
* Co to znamená?
Ve spolupráci s externími partnery a dodavateli, výzkumnými centry a univerzitami řešíme řadu projektů, jak odpadní plasty využít v rafinérské a petrochemické výrobě ajak je znovu uvádět do oběhu. Podílíme se na vývoji technologií, které by ve střednědobém horizontu měly umožnit chemickou recyklaci odpadních plastů s cílem vytvořit plnohodnotné produkty s obdobným potenciálem, jako mají tradiční plasty vyrobené z ropy a ropných derivátů. Zároveň aktivně diskutujeme se státní správou a soukromým sektorem při přípravě vhodného podnikatelského prostředí v České republice, které bude v souladu s evropskou a národní legislativou. Jde především o nastavení vhodného modelu, aby realizace těchto alternativních cest byla ekonomicky smysluplná, a tedy i dlouhodobě udržitelná. *