Jen pár dní zbývá do uzavření přihlášek uchazečů výběrového řízení na výrobu jízdenek pro pražský dopravní podnik na příští čtyři roky. Už teď je zřejmé, že hrozí problém se zpochybněním jeho vítěze, a dokonce i riziko padělání jízdních dokladů kvůli nedokonalým ochranným prvkům.
Jízdenky jsou problematickou komoditou už od roku 2011, kdy se na veřejnost dostala informace o údajných provizích pro pražského lobbistu Ivo Rittiga. Před soudem by kvůli této kauze mělo stanout celkem 18 lidí.
„Termín pro podání nabídek je 6. června, zatím nevíme, kolik se přihlásí uchazečů,“ potvrdila týdeníku Euro Aneta Řehková z pražské přepravní firmy. Klíčový nebude ani tak vítěz samotný (pravděpodobně to bude Státní tiskárna cenin), jako dodavatelé papíru a bezpečnostních prvků. V zákulisí se objevují informace o dvou adeptech – papírně SPM-Security Paper Mill (známé pod původním názvem Neograph z kauzy provizí za jízdenky) a společnosti Sitta Factory, kterou ovládají bývalí vlastníci Neographu. Předpokládaná hodnota zakázky je 170 milionů korun.
A teď, v čem je problém nového tendru na jízdenky. Pražský dopravce si vloni nechal vypracovat audit kvality ochranných prvků jízdenek, který pro dodavatele Státní tiskárnu cenin a Sitta Factory nedopadl dobře. Stejné firmy přitom figurují i v novém výběrovém řízení. Mezi oběma potenciálními subdodavateli papíru navíc zuří právní válka, do které se vložila i společnost spojovaná s lobbistou Rittigem.
Kritický audit = žádný problém
Pro výběr nového dodavatele jízdenek by měly být klíčové výsledky zmiňovaného auditu. Ten došel k závěrům, že jízdenky nebyly kvalitně ochráněny proti padělání tak, jak si přepravce v původním zadání tendru přál. Problémy byly například s vodoznakem, s bezpečnostními vlákny nebo s pastelovým zabarvením papíru. Koncept velmi kritického auditu má týdeník Euro k dispozici, dopravní podnik ovšem jeho závěry bagatelizuje. „Nemám žádné informace o uváděných potížích“ tvrdí Aneta Řehková z dopravního podniku. „V poslední době nemáme žádné informace o padělání jízdních dokladů, velký význam má zavedení hologramu jako ochranného prvku na všech jízdenkách. Jediné, co jsme zaznamenali, jsou dětské kopie na kopírce a vyčištění označovacího pole benzinem u použitých jízdenek“ dodala Řehková. Audit naproti tomu uvádí, že problémy jsou i s vychvalovanými hologramy.
Čtěte o další zakázce SPM:
„Espézetky“ státu dodá firma spojovaná s Rittigem i Nečasem
Že bude výběrové řízení velmi tvrdé, naznačuje právní bitva mezi bývalými a současnými vlastníky papírny Neograph - dnes SPM-Security Paper Mill. Nejprve podal před měsícem jeden z bývalých majoritních vlastníků Neographu Vladimír Sitta (dnes drží 7,14 procenta akcií papírny) k pražskému městskému soudu návrh na předběžné opatření, aby byl jmenován statutárním ředitelem firmy. Soud mu vyhověl, ale po pár týdnech původní verdikt přehodnotil a předběžné rozhodnutí zrušil.
Odůvodnil to tím, že Sitta ihned po svém jmenování začal jednat proti zájmům firmy. „Tedy před zájmy společnosti upřednostňoval ty své, čímž by mohl SPM-Security Paper Mill způsobit zásadní škody,“ stojí v odůvodnění rozhodnutí.
Sitta se navíc soudí o vlastnictví akcií, které drží majoritní vlastník papírny -společnost Delta Capital česko-německého byznysmena Michaela Brody.
Jen pár dnů nato podala na majoritního vlastníka SPM-Security Paper Mill, tedy firmu Delta Capital, návrh na insolvenci pražská společnost Peskim. Firma spojovaná s lobbistou Ivo Rittigem tvrdí, že jí papírna na pohledávkách dluží devět milionů korun. To ale Delta Capital razantně odmítla. „Společnost disponuje aktivy v řádech stovek milionů korun, která zdaleka převyšují závazky společnosti,“ tvrdí Delta Capital. A dodává, že Peskimu jde o neuznanou pohledávku. „Nezbývá než se domnívat, že nejde o pokus o nepřátelské převzetí společnosti, ale o její cílenou likvidaci,“ tvrdí Delta Capital v prohlášení pro týdeník Euro.
Sedmnáct, ani o halíř míň
Po letech se také výrazně pohnula původní jízdenková kauza - vyšetřování sedmnáctihaléřových provizí za každou jízdenku do zámořské offshore společnosti Cokeville Assets, ve které je obviněno 18 lidí a jejímiž aktéry byli mimo jiné zmiňovaní lobbista Ivo Rittig i papírník Vladimír Sitta. Žalobce pražského vrchního státního zastupitelství Adam Borgula sepisuje obžalobu a obvinění by měli v dohledné době stanout před soudem.
Jízdní doklady pražskému dopravnímu podniku historicky dodávala německá společnost Schwarz Druck. Jenže v září roku 2007 upozornil šéf odboru padělání Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jiří Brož, že hrozí údajně vlna padělání jízdenek, a tudíž velké ztráty. K zakázce na dodávku bezpečnostního papíru se následně dostala doporučená společnost Neograph, která byla prý jako jediná Hrma v papírenském sektoru schopna za ručit nepadělatelnost jízdenek. Jejich finální tisk pak zajišťovala už zmiňovaná Státní tiskárna cenin.
Čtěte více o kauze jízdenek DPP:
Kauza jízdenek: policie navrhuje obžalovat 18 lidí včetně Rittiga
Když v roce 2011 vyšel najevo problém s provizemi do Karibiku, dva majitelé Neographu Vladimír Sitta a Jan Janků se rozhádali a obchodně rozešli. V té době platil dopravní podnik za veškeré dodávky související s jízdenkami kolem 100 milionů ročně. Když dopravní podnik smlouvy po zjištění provizního systému vypověděl, na základě rychlotendru je dodávala Státní tiskárna cenin.
Dodavatelský byznys ale rodina Vladimíra Sitty zakrátko znovu ovládla. I když se subdodavatelé tiskárny cenin v čase měnili, Sittové byli vždy nablízku a inkasovali minimálně provize z dodávaných produktů. V dalším oficiálním tendru na roky 2013 až 2017 pak opět zvítězila Státní tiskárna cenin, subdodavatelem se tehdy stala papírenská společnost Sitta Factory. Opět se ale objevily roztržky mezi subdodavateli, tentokrát hologramů, část jízdenek se navíc jeden čas tiskla na Slovensku, ve firmě rovněž spřízněné s rodinou Sittových.
Hologramy dnes dodává přerovská společnost, v níž působí jako obchodní zástupce stejný člověk jako v Sitta Factory. Z dob vlády rodiny Sittových v Neographu se datuje ještě jedna neobjasněná událost: zmizelo značné množství již vyrobeného papíru pro tisk jízdenek. A dodnes se neví, kde přesně skončily. Existuje proto podezření, že oba polotovary mohly být použity pro výrobu jízdenek mimo oficiální struktury.
A spíše jen pro dokreslení příběhu: prakticky všechny klíčové aktéry provizní aféry pojila společná minulost - pracovali v komunistické Státní bezpečnosti. A to platí i pro onoho policistu, který na možnost masivního padělání v roce 2007 upozornil.
Dále čtěte: