Je Jaroslav Tvrdík správný muž na správném místě?
- ano 6,4 %
- ne 76,0 %
- nevím 17,6 %
Otázka Manažerského barometru byla minulý týden trefou do černého. Jako v jednom šiku odpovědělo 76 procent respondentů pravidelné ankety, na dotaz, zda je Jaroslav Tvrdík v ČSA ten správný muž na správném místě, rezolutně ne. Pro tvrdé výrazy nešli tentokrát ředitelé daleko.
První dotazovaný se rozhodl pro ironii: „Je to muž, který je opravdu schopen řídit cokoliv, aniž by měl jakoukoliv zkušenost nebo kvalifikaci. Přes funkci vojenského kancelisty, šéfa vojenské lázeňské služby, ekonomického náměstka ministra a samotného ministra se mu podařilo dokončit rozvrat naší spíše divadelní armády. Tak co by nemohl těchto zkušeností získaných během krátké doby dvou let využít, sice ve státní, ale nadnárodně zapojené (SkyTeam) firmě, která je kapitálově zhruba shodná s armádou. Bude alespoň legrace. Jenom opakuji, v tomto absurdistánu je možné všechno. Tak proč by „finanční voják“ nemohl řídit jednu ze státních firem a přitom ještě fungující.“
Další ředitel si zavzpomínal: „Připomíná mi to story, která se traduje jako vysvětlení, proč lety našich aerolinek mají označení OK XXX, což je naprosto skvělé a spousta leteckých společností by to chtěla. Důvod je ten, že když byla koncem čtyřicátých let mezinárodní konference, kde se toto dohadovalo, náš režim tam vyslal prověřeného člověka, který ale neuměl anglicky, takže na vše odpovídal jen OK. Než aby se s ním dohadovali, tak nám přidělili označení OK. Je to asi zkazka, ale něco na tom bude.“
Jiný odpovídající se pokusil osvětlit rozdíl mezi funkcí ministra a manažera: „Všude ve světě se na funkci CEO (v ČSA se tomu z jakýchsi neznámých důvodů říká prezident) velkých leteckých společností vybírají manažeři, kteří už ve stejné funkci dosáhli úspěchu v jiné velké společnosti. V Čechách je tato funkce odkladištěm pro exministra s nestabilní psychikou, který nemůže sehnat jinou práci. A jeho soukmenovci z vlády argumentují, že své schopnosti osvědčil v manažerské pozici v armádě. Nějak jim nedochází, že úkolem manažera komerční organizace je vydělávat peníze… na rozdíl od 'manažera' vládního resortu, jehož úkolem je peníze utrácet. Jsme holt banánová republika.“
Do nemilosrdného komplexního hodnocení Tvrdíkova působení se pustil i další dotazovaný: „Zbabělec, který zahne po prvním nezdaru ve funkci ministra. Následující šachy, kdy opustí sněmovnu a podobně. Když nevyšly provize za stíhačky, seženeme jiná letadla. Vyjednávat ve vrcholně tvrdém obchodním prostředí letadel bez znalosti angličtiny? Hodně cestuji a vidím, jak mnohé renomované letecké společnosti po 11. září a dalších podobných událostech ořezávají služby. Jedna z těch mála, která tím proplouvá bez znatelné újmy, je ČSA. A jí vezmeme vedení a dáme ho politické trosce? O manažerských schopnostech se vůbec nebavím, protože o nich nic nevím. Jeho dosazení považuji za největší prasárnu sociální demokracie vůbec. Opravdu na zvracení.“
Následující ohlas upozorňuje na komplexní dopad dosazení bývalého ministra do postu v letecké společnosti: „Je to výsměch profesionalitě, voličům, pohrdání fair play, plivanec do tváře zaměstnancům ČSA. Korunu demagogii vládnoucího establishmentu nasadil ministr financí Sobotka v Sedmičce na Nově (7. září), když na otázku „Jaké jsou profesní a manažerské předpoklady pana Tvrdíka řídit leteckou společnost?“ odpověděl, že „bez Tvrdíka bychom dnes možná neměli žádnou armádu“ - to když jako daňový poplatník slyšíte, máte sto chutí se okamžitě odstěhovat do daňového ráje, nebo pokud máte na něco takového ještě chuť, začít zase zvonit klíčky na Václaváku.“
O vysvětlení pojmu „správný muž na správném místě“ se postarali tito dva účastníci Manažerského barometru: „Zda je to správný muž na správném místě ukáže až čas. Zdá se však, že byl na správném místě, když se přidělovalo toto ředitelské místo.“ A druhý: „Ze svého hlediska je na správném místě, na správném místě je určitě i z hlediska všech společností konkurujících ČSA. Pravděpodobně je na správném místě i z hlediska vlády. Jenom nemohu přijít na to, co na tom místě vlastně bude dělat.“
Poslední tázaný se rozhodl, že dá novému šéfovi aerolinek přece jen šanci: „Není, ale věřím že bude. Když nahradil ve funkci ministra Vetchého, byl jeho přínos značný. Vyjadřoval se přímo a jednoznačně a taky se tak alespoň zpočátku choval. Události kolem jeho demise však odhalily i jeho dětinsky nevyzrálou osobnost. Přesto si myslím, že právě tato krize mu pomohla politicky i lidsky dospět a že z něj může být dobrý politik. Je pracovitý, má smysl pro povinnost a je čestný, což jsou vlastnosti které ho natolik odlišují od většiny našich politiků, že je třeba držet mu palce.“
Odpovídalo 125 manažerů