STANICE TECHNICKÉ KONTROLY - Ministerstvo dopravy vyhlásilo boj nepoctivým stanicím technické kontroly. Otálí však s rozhodným krokem, který by zamezil podvodům při prohlídkách vozidel. Systém monitorující práci stanic už má přitom fungovat více než rok.
Za červenou nálepku ke státní poznávací značce jsou ochotni majitelé pojízdných vraků zaplatit až osm tisíc korun. Takovou má někdy cenu fingované potvrzení, že automobil je v technicky dobrém stavu a může jezdit po silnicích. Řidič ušetří za opravu brzd, nové pneumatiky či seřízení podvozku. Riskuje však život svůj i lidí, kteří jej na vozovce potkají v okamžiku, kdy kvůli špatnému technickému stavu automobilu havaruje.
Systém, který by detailně monitoroval práci stanic technické kontroly (STK) a ztížil tak podvody při prohlídkách vozidel, má více než roční zpoždění. Původně jej chtělo ministerstvo dopravy zavést už začátkem roku 2007. Posléze start dohledu nad pracovníky stanic odložilo na leden 2008, nyní hovoří o polovině letošního roku. Ale i toto datum není jisté. Společnost, která vyhrála výběrové řízení na zavedení programu do více než tří stovek stanic technické kontroly v Česku, ještě nemá od ministerstva podepsanou smlouvu. Přitom podle mluvčího ministerstva se už vše rozběhlo. „Je tam mírné zpoždění kvůli výběrovému řízení, ale nyní probíhá zkušební provoz a napojování prvních stanic,“ říká mluvčí rezortu dopravy Karel Hanzelka. Tentýž mluvčí ovšem už loni v červnu tvrdil téměř totéž: „Probíhá postupné napojování míst STK na nový systém. Do září by měly být napojeny všechny stanice. Od září do prosince bude zkušební provoz a od ledna 2008 ostrý provoz.“
Realita je ovšem taková, že výběrové řízení úřady vyhlásily loni na podzim, vítěz byl znám v prosinci. Nyní je druhá polovina dubna a vybraná firma stále nemůže projekt spustit. „To, že nemáme smlouvu, mě rozčiluje tak, že si ani neumíte představit jak,“ stýská si Stanislav Huml, spolumajitel firmy V. V. V. Expert Kralupy nad Vltavou. Právě ta vyhrála výběrové řízení na zprovoznění systému. „Ve firmě jsme připraveni, jenom vyrazit do terénu. Musíme totiž minimálně jednou objet všechny stanice technické kontroly v tuzemsku. Chtěli jsme se dát do práce co nejdříve, ale teď už se obávám, že nestihneme předání všech stanic. Konec června je opravdu šibeniční termín,“ dodává Huml. Jeho firma se zavázala, že zakázku zvládne za 2,5 milionu korun.
Jak má systém fungovat
Minulý týden obvinili policisté technika sokolovské STK Tekoso z trestného činu ublížení na zdraví. Nechal totiž projít kontrolou osobní vůz, kterému se dva měsíce po prohlídce utrhl kvůli korozi levý závěs zadní nápravy a řidička havarovala. Odborníci potvrdili, že vůz STK neměl projít.
A není to výjimečný případ. Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic technické kontroly nejčastěji setkávají s tím, že technici neudělají všechny předepsané úkony, nebo správně neposoudí skutečný stav vozu. Někdy dokonce získá STK vozidlo, které ani prověrkou neprošlo. „Dá se říct, že jsme vyhlásili boj nepoctivým stanicím technické kontroly, protože se tam opravdu děly psí kusy. Nebude možné, tak jak se děje dnes, aby osvědčení o prohlídce získalo vozidlo, které ani na kontrolu nepřijelo,“ tvrdí mluvčí ministerstva Hanzelka.
Nový systém omezí možnost získat potvrzení o technické prohlídce, aniž by vozidlo bylo skutečně zkontrolováno. Umožní například sledovat čas kontroly od založení protokolu, přes vjezd a výjezd z kontrolní linky STK až po zápis závad a tisk protokolu bez možnosti vnějšího zásahu obsluhy. Veškerá činnost v jednotlivých stanicích bude on-line monitorována na ministerstvu dopravy, kde může operátor sledovat přímo v počítači průběh přibližně půlhodinové kontroly. Zároveň program umožní zpětné nahlédnutí do historie technických prohlídek vozidla.
Stanice bude mít k dispozici historickou databázi všech technických prohlídek. V ní si najde podle registrační značky nebo základního identifikačního čísla VIN vozidlo včetně závad, které mělo třeba před dvěma roky. „Takže technik nebude muset vyplňovat celý formulář k vozidlu. Učiní to pouze v případě, že auto bude na STK poprvé,“ vysvětluje vedoucí oddělení kontrol vozidel v provozu a státního odborného dozoru ministerstva dopravy Svatopluk Burian. Systém podle něj bude fungovat ve všech 331 stanicích technické kontroly v Česku. Ministerstvo zatím systém ověřovalo a proškolilo zaměstnance jednotlivých stanic. „V testovacím programu si to už ozkoušeli, takže jakmile bude systém zaveden, pojedeme naostro,“ říká Burian.
Některé stanice na ministerstvo nečekaly
Přibližně za rok a půl od spuštění nového monitorovacího systému STK uvažují pracovníci ministerstva dopravy, že k programu přidají i kamery. Ty by pořídily minimálně dvě fotografie z průběhu technické kontroly vozidla a ještě víc tak znesnadnily podvody.
Většina odborníků míní, že sebelepší systém kontrol lze podvést, ale v případě STK to bude čím dál tím složitější. „Novinka je dobrá. Ministerstvo dopravy bude mít lepší nástroje na kontrolu. Až přibude i kamerový systém, bude to ještě lepší. Ale na ten bude pravděpodobně vypsáno nové výběrové řízení,“ míní Huml.
Půjde-li už na ministerstvu dopravy boj proti benevolentním technickým prohlídkám vozidel lépe než dosud, stejně vlastně s velkou slávou uvedou úředníci do života něco, co některé stanice technických kontrol používají dávno. „Máme certifikát na STK od roku 2002 a od té doby ke každému autu pořizujeme i fotodokumentaci,“ chlubí se právem vedoucí příbramské STK Jan Žingor. Každé zpřísnění je podle něho dobré. Ale ani počítačové propojení prý nezabrání podvodům, a proto je s kamerami třeba přichvátnout. „Nemohu uhlídat všechno. A protože jsme měli špatné zkušenosti s některými pracovníky, zavedli jsme fotografie. Ty archivujeme a můžeme tak dokázat, zda auto u nás fyzicky na technické kontrole bylo nebo ne,“ vysvětluje Žingor, jak už šest let brání podvodům při technických kontrolách.
Mít auto v dobrém stavu se šoférům vyplatí
Zpoždění centrálního systému kontrol stanic technické kontroly kritizuje většina řidičů i policistů. Z praxe totiž vědí, jak důležitý je pro bezpečný provoz na silnicích dobrý technický stav vozidel. „Je nesmírně důležité, aby na silnicích jezdily bezpečné vozy. Systém kontroly stanic je dobrý nápad. Bavil jsem se s jejich pracovníky a i oni se ptají, proč vázne,“ uvádí šéf dopravních policistů prachatického okresu Martin Grožaj.
Podle jeho zkušeností má platnou technickou prohlídku 90 procent vozidel, která jsou ve špatném technickém stavu. Ovšem to neznamená, že ji všichni jejich majitelé získali podvodem. Těžko totiž může technik STK ovlivnit, že si řidič po kontrole vymění pneumatiky za ojeté, provede nepovolené úpravy a podobně.
Řidič, který vyjede s automobilem, jehož technický stav je na pováženou, riskuje až desetitisícovou pokutu a šestiměsíční zákaz řízení motorových vozidel. Platná STK jej od podobného postihu nezachrání. „Za nevyhovující technický stav policisté loni udělili 50 858 blokových pokut v celkové částce 27 110 250 korun. Celkem 1625 přestupků předali k projednání příslušnému správnímu orgánu. Během dopravních akcí byl nevyhovující technický stav zjištěn u 24 182 užitkových vozidel v kategorii nad 3,5 tuny,“ vypočítává Petra Strnková z tiskového oddělení Policejního prezídia.
JAK ČASTO NA TECHNICKOU KONTROLU
Každý rok
Nákladní automobil kategorie N2/N3, autobus kategorie M2/M3, přívěs, návěs kategorie O3/O4, vozidla autoškoly, taxislužby, vozidla s právem přednosti jízdy (modrý maják).
- *Každé dva roky Osobní automobil, nákladní automobil kat. N1, přívěsný vozík kategorie O1 (s nájezdovou brzdou) + kategorie O2, motocykl kategorie LC - dříve L3. Každé čtyři roky
- *Přívěsný vozík kategorie O1 (bez nájezdové brzdy), motocykl kategorie LA - dříve L1 (tzv. malý motocykl). Nejpozději čtyři roky po pořízení nového osobního vozu.
STK je pro dobro řidiče, to není šikana
Nevyhovující technický stav vozidla bývá i důvodem havárie, i když v posledních letech právě tato příčina klesá. Přestože odborníci varovali před dovozem vozů z druhé ruky a tvrdili, že se z Česka stane vrakoviště, katastrofický scénář se nenaplnil. „Jak šlo euro dolů, vozí se z ciziny mladší a kvalitnější vozy s bezpečnostními prvky. Lidé si už auta víc vybírají,“ míní Grožaj, který působí poblíž hranic s Německem a Rakouskem. Lze očekávat, že automobily českých řidičů omládnou. Zatím průměrné stáří tuzemského vozového parku je téměř čtrnáct let.
Problémy mají řidiči, kteří havarovali s technicky nezpůsobilým vozem, také s pojišťovnami. Ty často zaplatí pouze padesát procent škody, je-li důvodem havárie špatný technický stav vozidla.
„Důležitými aspekty bezpečného provozu jsou nejenom řidiči, komunikace, zákony, policisté, ale i vozidla. Je zlé, když se do provozu dostávají auta, která ani u technické kontroly nebyla. Čím dříve bude nový systém dohledu nad stanicemi fungovat, tím lépe,“ říká Václav Špička z Autoklubu České republiky. „Je to pro dobro řidiče, že zjistí, v jakém stavu má auto. To není zbytečná šikana,“ dodává.
Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musejí majitelé s osobním autem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky. S nákladními vozy podle hmotnosti každý rok nebo dva. Při prohlídkách technici mimo jiné kontrolují účinnost brzd, seřízení světel, funkčnost podvozku a řízení, stav pneumatik, fungování elektrických přístrojů nebo úniky oleje.