Menu Zavřít

Přísnější emisní pravidla podvážou ekonomický růst, varují české automobilky

17. 9. 2018
Autor: čtk/AP

Přijetí přísnějších požadavků na snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) pro osobní auta a dodávky může v Česku podvázat ekonomický růst a konkurenceschopnost, řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Negativně se podle něho také projeví na zaměstnanosti v tuzemském autoprůmyslu.

Evropští zákonodárci podpořili minulý týden ambicióznější cíl snížení emisí oxidu uhličité pro osobní automobily a dodávky, podle kterého se mají do roku 2030 emise snížit až o 45 procent. Návrh předpisů schválený výborem pro životní prostředí Evropského parlamentu také stanovuje předběžný cíl snížení emisí do roku 2025 o 20 procent. Původní návrh přitom počítal se snížením emisí do roku 2025 o 15 procent a do roku 2030 o 30 procent ve srovnání s úrovní z roku 2021.

„Cílem není to, aby se Evropský parlament s Evropskou komisí přebíjely, kdo bude na automobilky přísnější, odpovědný přechod k nízkoemisní mobilitě vyžaduje rychlý, ale pro členské státy i privátní sektor zvládnutelný přechod. Čistá mobilita nemůže být zákazníkovi vnucená, musí na ni být připraven a bude si ji moci užít až ve chvíli, kdy na něj bude připravena jak legislativa, tak svět kolem nás, včetně podpůrných opatření a dobíjecí infastruktury,“ uvedl Petzl.


Volkswagen našel využití pro nové berlínské letiště: uskladní tam auta

Letištní plocha nového letiště v Berlíne, ilustrační foto


Pokud by nové cíle přijal příští měsíc parlament jako celek, nastane obtížné jednání s jednotlivými vládami 28 zemí o konečné podobě zákona, protože státy s velkým automobilovým průmyslem se obávají, že přísnější pravidla budou mít negativní dopad na ekonomický růst a pracovní místa. Nová pravidla také představí kreditní systém pro automobilky, který má podpořit výrobu elektrických vozů, a pokuty za porušení limitů oxidů uhličitého.

CIF24

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) by návrhy EK ohledně snižování automobilových emisí oxidu uhličitého mohly vést k úbytku pracovních míst v automobilovém průmyslu. Příliš rychlý přechod k elektromobilům by podle ACEA „nesmírný dopad“ na zaměstnanost, protože výroba a údržba je u těchto vozů méně náročná na práci než u tradičních automobilů. Upozorňuje také, že automobilový průmysl se na celkové zaměstnanosti ve zpracovatelském sektoru Evropské unie podílí více než 11 procenty.

Dále čtěte:

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut

Volkswagen nad propastí: emise mohly být manipulovány i u benzinových aut

Češi kvůli manipulacím se spotřebou utratili za benzín o 54 miliard víc, než by měli

Špinavá auta že zachrání tisíce životů? Trumpova vláda podporuje fosilní paliva

  • Našli jste v článku chybu?