Zavřené kontejnerové přístavy nikdy nevěstí z pohledu mezinárodní námořní přepravy nic dobrého. Tím spíš, když patří k těm největším vůbec. Naneštěstí, přesně taková situace nyní nastala v čínském městě Ning-po nacházejícím se na východě země.
Poté, co v průběhu minulého týdne zdravotníci u jednoho z místních pracovníků potvrdili přítomnost koronavirové varianty delta, došlo k jeho částečnému uzavření. Server BBC odhaduje, že kapacita přístavu, se tak rázem snížila o celou jednu čtvrtinu. Jak dlouho tento stav potrvá, je přitom nejasné.
Poměrně jasné naopak v tuto chvíli je, že důsledky polozavřeného přístavu v Ning-po, který je po Singapuru a sousední Šanghaji třetím nejrušnějším na světě, budou dalekosáhlé a přijdou v ten nejméně vhodný okamžik – tedy v samém závěru roku. Myslí si to alespoň hlavní ekonom společnosti Trinity Bank Lukáš Kovanda.
„Odstávky v čínských přístavech znatelně přispívají k podražení přepravy všeho od hraček přes oděvy či obuv až třeba po elektroniku,“ vysvětluje analytik. „Toto prodražení se odrazí v předvánočním zdražování v obchodech jak kamenných, tak internetových.“
Strach z inflace vede k dalšímu zdražování
Krize v mezinárodní přepravě není podle Kovandy tím jediným důvodem, jenž na přelomu letošního podzimu a zimy povede k obecnému zvyšování spotřebitelských cen. Obchodníci budou zdražovat své zboží i proto, že si mohou dovolit. Vycházejí totiž z předpokladu, že kvůli sílící inflaci, která by se dle České národní banky mohla koncem roku dostat až na hranici čtyř procent, se lidé budou chtít zbavit svých úspor spíše dříve než později, aby tak předešli jejich znehodnocení.
„Vánoce k tomu představují ideální příležitost,“ konstatuje ekonom. „Příležitost o to příhodnější, že loňské Vánoce byly v řadě domácností kvůli pandemické situaci přece jenom chudší, než je běžné. Z důvodu uzavírek maloobchodu a služeb po podstatnou část doby, kdy Češi tradičně realizují své vánoční nákupy, byly zkrátka loňské vánoční útraty slabší. Předvánoční atmosféru pak poznamenala nepříznivá pandemická situace či omezené možnosti cestování. Letos tak Češi budou mít sklony si loňské ponuré Vánoce vynahradit. I třeba většími útratami za dárky.“
Řečeno jinak, kombinace snahy zdejších spotřebitelů vykompenzovat si předešlé vánoční svátky s jejich obavami ohledně vyšší míry inflace paradoxně celý proces zdražování ještě o něco uspíší. „Tuzemští obchodníci vnímají jejich snahu omezit požírání úspor, které inflace způsobuje. Vědí, že Češi mají kvůli odkládání nákupů během pandemie a kvůli tvorbě opatrnostních úspor během ní na svých účtech nemalé finanční prostředky. Obchodníci vědí konečně také to, že Češi už se letos před Vánoci nebudou bát propouštění či poklesu příjmu tak jako loni, kdy ještě neprobíhalo plošné očkování a riziko zhoršení pandemické, a tedy i celkové ekonomické situace bylo mnohem výraznější než letos. To právě Čechy vedlo k tvorbě opatrnostních rezerv a přispělo k relativně slabšímu předvánočnímu utrácení. Letos však tato motivace do značné míry opadá,“ objasňuje ekonom.
Nejdražší Vánoce v historii
Všechny výše zmíněné faktory pak podle Kovandy položily základy k tomu, aby se vánoční svátky roku 2021 zapsaly do historie opravdu tučným písmem: „Sečteno, podtrženo, vzniká ideální živná půda právě pro nejdražší Vánoce v historii. Na jedné straně povede ke zdražování omezená nabídka zboží, daná právě problémy, zádrhely a „zúžením hrdel“ v mezinárodní přepravě. Na straně druhé povede ke zdražování zesílená poptávka a také růst nákladů, například v podobě zdražujících energií v čele s elektřinou nebo pohonnými hmotami.“
O jak velké zdražování půjde, se bude lišit případ od případu. Ceny oblečků pro kojence nebo například dámské zimní bundy rostou dle analytika Trinity Bank již nyní v průměru o 20 procent. U tabletů je tempo zdražování ještě o dalších pět procentních bodů vyšší, přičemž do Vánoc by se růst cen některých položek mohl zastavit třeba až na 50procentní hranici, míní Kovanda.
Potíže, které neberou konce
S jak závažnými problémy se sektor mezinárodní přepravy aktuálně potýká, dokládá nejlépe výčet několika významných událostí, k nimž na tomto poli v průběhu uplynulých měsíců došlo.
Poté, co svět zachvátila koronavirová pandemie, zůstala řada posádek nákladních lodí uvězněna na moři, neboť jim v žádném přístavu nechtěly místní úřady povolit vkročit na pevninu. Kromě toho ale rovněž došlo k přerušení výroby námořních kontejnerů, v důsledku čehož neměly asijské, a zejména pak ty čínské firmy v čem dopravovat své zboží do ostatních koutů planety, kde tamní obyvatele doslova zachvátila nákupní horečka. Nedostatek kontejnerů v kombinaci s chybějícími základními materiály a polovodičovými čipy vystřelil ceny za dopravu raketově vzhůru.
Celou situaci následně zhoršil zablokovaný Suezský kanál, o což se koncem letošního března postarala 400metrová nákladní loď Evergiven. Nepomohly ovšem ani problémy s komplikovanou distribucí protikoronavirových vakcín, které se nedostávaly, respektive nedostávají námořníkům z rozvojových zemí. Těch přitom v daném odvětví pracuje na 900 tisíc. V posledních týdnech se pak o slovo čím dál častěji opět hlásí covid, přičemž v co všechno taková situace může vyústit, dokonale ilustruje právě v úvodu zmíněný přístav v čínském městě Ning-po.