Jihočeský kraj požadujena příští rok od měst a obcí 12,5 milionu korun na dopravníobslužnost v regionu, zatímco letos radnice uhradily 25 milionůkorun.
Důvodem snížení příspěvku je dobré hospodaření v systémudopravní obslužnosti, řekl dnes ČTK náměstek jihočeského hejtmanaRobin Schinko (ODS). Na dopravní obslužnost v roce 2005 počítározpočet kraje s částkou zhruba 700 milionů korun.
„Myslíme, že je to částka, která je pro obce únosná,“ uvedl stím, že další změnou je zahrnutí rozpočtu obce jako dalšíhokritéria pro stanovení výše příspěvku.
Objem financí na rok 2005 činí pro autobusovou dopravu 380milionů a pro dopravu železniční 293 milionů korun. „Oprotiletošnímu roku to znamená u silniční dopravy nárůst o 58 milionůkorun. Ale většinu nárůstu, zhruba 52 milionů, činí úhrada slevna znovuzavedené žákovské jízdenky,“ sdělil.
Připomněl, že zastupitelstvo, které stanovuje rozsah dopravníobslužnosti, určuje počet ujetých kilometrů, nikoli počet spojů.V roce 2005 tak oproti letošní skutečnosti vzroste počet ujetýchkilometrů v silniční dopravě o 270.000 a v železniční o 81.000.
Z 25 milionů korun, což je úhrn příspěvků měst a obcí nasilniční dopravní obslužnost v letošním roce, chybí kraji pouze70.000 korun. Nezaplacená částka se podle Schinka týká vesměsvelmi malých obcí s minimálními rozpočty, do nichž autobus třebavůbec nezajíždí. To podle něj jen potvrzuje, že solidarita obcíje téměř úplná.
Výjimkou jsou pouze České Budějovice, které ještě nezaplatilypříspěvek 3,6 milionu korun na letošní rok. Celá záležitost budezřejmě na programu únorového jednání městského zastupitelstva.“Kromě toho, že nám tyto peníze chybějí, je to i závažné porušeníprincipu solidarity a další obce by ztratily motivaci do systémupřispívat,“ poznamenal k tomu Schinko.