Menu Zavřít

Přitažlivost špíny

22. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Odborář Dušek nabídl za železniční parcelu miliony

Předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a člen dozorčí rady Českých drah (ČD) Jaromír Dušek předložil nabídku na koupi deseti hektarů drážních pozemků v Ostravě. Představenstvo a dozorčí rada Českých drah na nabídku kývly. Dušek tvrdí, že tímto způsobem chtěl zabránit prodeji podhodnocených pozemků. Představitelé železnice zdůvodňují svůj netradiční krok tržním chováním.

Zátěže za miliony.

České dráhy vlastní v ostravských Mariánských Horách pozemek, který dlouhodobě pronajímají společnosti OKD. Nemovitost je v areálu, který byl původně součástí provozních ploch dráhy u železniční stanice Ostrava-hlavní nádraží. OKD využívalo parcely od roku 1972 jako skládku chemického odpadu z provozu koksoven bývalých Ostravsko-karvinských koksoven. Ostravský územní plán s tímto územím nepočítá pro komerční využití, naopak v místě se plánuje vysazení lesa. Parcely jsou silně kontaminované. Paradoxně právě to je činí přitažlivými. Jde totiž o „starou ekologickou zátěž“, jejíž dekontaminaci zaplatí stát na základě smlouvy mezi OKD a Fondem národního majetku uzavřené v roce 1996. Analýza z roku 1999 popsala čtyři způsoby, jak se vyrovnat s ekologickou zátěží. Kromě nulové varianty znalec nabídl izolaci skládky a kontaminovaných zemin pouhým překrytím. Jako další řešení uvedl izolaci skládky pomocí podzemních těsnících stěn s překrytím nepropustnou vrstvou, což by vyšlo na 80 milionů korun. Poslední způsob, odtěžení skládky a dekontaminace materiálu, je nejnákladnější. Odborník ho vyčíslil na 355 milionů korun. Zástupce Fondu národního majetku při projednávání deklaroval, že se fond nezříká odpovědnosti za sanace území.

Neúspěšná jednání.

České dráhy se rozhodly nemovitost prodat už v roce 1999. Pozemky chtěla koupit společnost OKD. Podnik plánoval plochy zrekultivovat a vysadit na nich les, s čímž souhlasila i ostravská radnice. Po dlouhých jednáních o prodejní ceně železnice letos dospěla k částce 4,2 milionu korun. Na tuto částku ale údajně OKD nechtělo přistoupit. Během vyjednávání předložil konkurenční nabídku Jaromír Dušek. Deklaroval, že za pozemky zaplatí pět milionů korun, tedy o 800 tisíc více, než dráhy požadovaly. Na přelomu září a října představenstvo a dozorčí rada podniku jeho nabídku schválily. „Dozorčí rada Českých drah rozhodla o prodeji pozemků panu Duškovi, který nabídl vyšší cenu, a my toto rozhodnutí respektujeme,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel ČD a předseda představenstva Petr Kousal. Jak doplnil Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah, vývoj situace dráhy vnímají jako problém a špatný signál veřejnosti.

Tržní chování.

„Jediný a jasný důvod našeho rozhodnutí prodat pozemky panu Duškovi je vyšší nabídka. Zastupujeme zájmy našeho akcionáře, ne OKD ani pana Duška. Musíme se chovat tržně, dosáhnout co nejvyššího výnosu pro České dráhy,“ řekl týdeníku EURO Vojtěch Kocourek, náměstek ministra dopravy a předseda dozorčí rady Českých drah, která Duškovi odhlasovala pozemky téměř jednohlasně. Osm členů dozorčí rady bylo pro, jeden se zdržel a jen jeden nesouhlasil. Vedení drah má pocit, že udělalo vše, co mohlo. „Představenstvo Českých drah připravilo prodej pozemku pro OKD s cílem nespekulativně zajistit dekontaminaci pozemku v Ostravě Mariánských Horách s tím, že nový vlastník vysadí na pozemku lesopark, který zmírní ekologické dopady způsobené průmyslem na životním prostředí této části Ostravy,“ uvedl mluvčí drah Pavel Tesař.

MM25_AI

Duškovo překvapení.

Co chce vlastně odborový předák s pozemky dělat? „Takové úvahy jsou předčasné. Zatím nejsem vlastníkem. Pokud k prodeji skutečně dojde, musel bych vypracovat podnikatelský záměr a půjčit si peníze od banky,“ tvrdí Dušek. Dodává, že jej rozhodnutí představenstva a dozorčí rady, jejímž je sám členem, překvapilo. Tvrdí, že svou nabídkou chtěl jen zabránit prodeji podhodnocených pozemků. „V původní smlouvě s OKD je ustanovení o tom, že uvedou pozemky do původního stavu. Nyní jejich sanaci zaplatí stát a oni by kupovali jeden metr za pár korun. Chci zjistit, jak je to s prostředky na rekultivaci a jaká je skutečná cena pozemků,“ vysvětluje. České dráhy nechaly pozemky několikrát ocenit. Posudky se pohybovaly v rozmezí 564 000 až 3,8 milionu korun. Dráhy tvrdí, že znalci posuzovali nemovitost i jako by byla bez ekologické zátěže.

Sám sobě.

Jak je možné, že člen dozorčí rady, který disponuje nadstandardními informacemi, rozhoduje o prodeji nemovitosti sám sobě? „Byl jsem zaskočen, ale vnímám to jako tržní chování drah. Sám sebe musím zkritizovat, není to v pořádku. Představenstvo ale akceptovalo moje působení v dozorčí radě. Při všech mně dostupných informacích jsem nabízel více než představenstvo požadovalo,“ říká Dušek. A předseda dozorčí rady Vojtěch Kocourek? „Celý problém je složitý. S OKD proběhla dvě kola jednání. Klasické výběrové řízení nebylo zřejmě možné vyhlásit kvůli komplikované ekologické zátěži.“

  • Našli jste v článku chybu?