Polská vláda schválila rozsáhlý program restrukturalizace a následné privatizace státní železniční společnosti Polskie Koleje Panstwowe (PKP). Minulý týden o tom informovalo polské ministerstvo dopravy.
PKP bude rozdělena na infrastrukturní část a na provozovatele přepravy. Vznikne tedy jedna firma, která bude spravovat železniční svršky a zbylou infrastrukturu. Druhá pak bude provozovat osobní a nákladní přepravu. V prvním podniku si podle vyjádření ministra dopravy Tadeusze Syryjczyka hodlá vláda ponechat kontrolní podíl a druhou - tedy osobní a nákladní přepravu - kompletně prodá. Podle názoru odborníků bude pravděpodobně velmi snadné prodat zejména provozovatele nákl adní přepravy.
V rámci restrukturalizace dojde nevyhnutelně ke snížení zaměstnanosti v železniční společnosti.Ministerstvo už dříve odhadovalo, že ji bude muset opustit asi 35 tisíc železničářů ze stávajících dvou set tisíc. Některé polské listy však hovoří až o 59 tisících lidí. Vláda počítá, že těmto lidem zaplatí jednorázové odstupné až třicet tisíc zlotých a bude ho financovat z emise státem garantovaných obligací v hodnotě tří miliard zlotých. Obligace pak stát vykoupí za peníze získané z privatizace firem, které byly od polské železnice odděleny.
Ministerstvo zdůvodnilo své kroky nezbytností udržet železniční dopravu v Polsku při životě. Zkušenosti z okolních zemí, kde železnice neprošla důkladnou restrukturalizací a privatizací, prý ukazují, že je vytlačována dopravou automobilovou.