Menu Zavřít

PRIVATIZAČNÍ ZMATEK ODRAZUJE INVESTORY

18. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Rady od Deloitte & Touche energetické odvětví nespasí

V české energetice, která se historicky vyvíjela dobře, pomalu a jistě vzniká v důsledku privatizačních rozmarů a špatně nastavených cen za elektřinu a plyn ekonomický a majetkový zmatek. Nebude-li tento chaos včas vyřešen, přijde republika o zajímavé investory a odběratelé plynu a elektřiny o liberální obchodní prostředí.

Jasné vlastnictví, a to i se státní účastí, a správně stanovené startovní ceny za plyn, elektřinu a služby s těmito druhy energií spojené, umožní otevřít trh a poskytnou zákazníkům možnost vybrat si toho správného dodavatel e. Otevření trhu automaticky vyvolá boj o zákazníka. Tento boj by měl být doprovázen tlakem na snižování cen a na zlepšování poskytovaných služeb.

Je všeobecně známo, že existuje volání po nápravě cen a otevření trhu s plynem a elektřinou, avšak kroky, které jsou v tomto směru podnikány, jsou rozpačité a ani v závazných dokumentech, jako jsou zákony a energetická politika státu, nejsou příliš adresné. Bohužel, tato vláda - stejně jako vlády minulé - posouvá termíny pro dokončení nápravy cen a završení privatizace na dobu, kdy jí končí volební mandát, čímž se pravděpodobnost, že se navrhované kroky uskuteční, značně snižuje. Neprovede-li Česká republika shora naznače ná opatření, nebude mít potřebné výchozí body pro uplatnění podmínek Evropské unie, zejména pokud jde o směrnice 96/92 ES (o vnitřním trhu s elektrickou energií) a 98/30 ES (o trhu s plynem).

Otevření vnitřního trhu s elektřinou a plynem zařadila Evropská unie mezi základní podmínky pro přijetí kandidátských zemí. S komisaři unie je samozřejmě možné jednat o uplatnění smysluplného přechodného období, to jest o pozdějším otevření trhu na úroveň států EU, musí to ale být jednoznačně garantováno přísluš nými zákony. Česká republika proto musí připravit energetickou legislativu kompatibilní se zákony Evropské unie.

Protože vlastnické vztahy v energetice mají veliký význam pro její další vývoj, je nutné dokončit privatizaci tohoto odvětví a vybrat jeho akcionáře na principech funkčnosti a trhu. Dosavadní vlády a Fond národního majetku se k dokončení privatizace zatím chovaly rozpačitě, přičemž se nedá odhadnout, jaký směr a jakou akcionářskou klientelu vláda svými kritérii upřednostní. V nedávné době bylo zpracováno několik materiálů jak pro vlády, tak pro energetické společnosti o dalším vývoji energetiky včetně její privatizace, avšak k využití těchto dokumentů nedošlo. Současná vláda se rozhodla přehodnotit již dříve připravovanou privatizaci energetických společností a hodlá využít při privatizaci materiál zpracovaný poradenskou firmou Deloitte & Touche v září letošního roku.

Dokumentu od Deloitte & Touche nelze upřít snahu o objektivní řešení, jak by měl být energetický trh uspořádán a jak by měla být provedena privatizace této části průmyslu. S přihlédnutím k průmyslu jako celku však má uvedený materiá l řadu nedořešených bodů. Mezi problematické a chybné návrhy lze zařadit doporučení, aby akciová společnost ČEZ vytvořila s polovinou distribučních firem silný podnik, což směřuje proti liberalizaci v energetice i některým dalším proudů m prosazujícím se v Evropské unii. Rovněž doporučení k úplnému oddělení přenosové soustavy ČEPS od ČEZ teprve až po uvedení jaderné elektrárny Temelín do provozu je z hlediska otevření trhu s elektřinou blokačním krokem a tento p ostup by mohl být nepříjemným bodem při jednání s Evropskou unií.

MM25_AI

V požadavku poradenské firmy Deloitte & Touche na upřednostnění maximálního výnosu z privatizace se ztrácí důležitost, kterou by měl mít výběr kvalifikovaného a strategického vlastníka akcií těchto společností. Doporučení, že je nutné energetické společnosti před privatizací konsolidovat, vyplývá z malé znalosti české energetiky; toto odvětví funguje dobře, a žádnou konsolidaci tudíž nepotřebuje. To, co energetika potřebuje, je náprava cen, aby se mohl otevřít trh, a dále nové zákony a smysluplnou regulaci odvětví. Jako správné doporučení lze chápat to, že v rámci budoucího evropského prostoru se musí česká energetika chovat stejně jako energetické spole čnosti v Evropské unii.

Pro úplnost je třeba uvést, že citovaná poradenská firma doporučuje i řadu pozitivních návrhů, které však lze bez nějakého obdobného konkurenčního materiálu těžko označit za jedině možné. Je škoda, že nynější vláda zrušila původně vyhlášené výběrové řízení na poradce pro privatizaci.

  • Našli jste v článku chybu?