Menu Zavřít

Privátní kasírtaška

11. 11. 2004
Autor: Euro.cz

Fond dopravy navrhuje uzavřít kontrakt s provozovatelem na 12+5 let

Začátkem prosince má vláda rozhodnout, jakým způsobem bude na českých dálnicích a silnicích zaveden elektronický systém výběru mýta. Ministerstvo dopravy hodlá v nejbližších dnech odeslat na úřad vlády materiál s navrhovaným řešením. Co v něm bude, nechce zatím ani naznačovat. Týdeník EURO má ale k dispozici již hotový návrh předložený ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Pavlem Švagrem, který si u něj objednal výbor SFDI (nejvyšší orgán fondu), v jehož čele stojí ministr dopravy Milan Šimonovský. Management fondu mimo jiné navrhl, aby provozovatelem systému byl soukromý subjekt a spolupráce probíhala na principu partnerství veřejného a privátního sektoru (PPP). Smluvní vztah by trval dvanáct let s opcí na dalších pět let. Fond také doporučuje, aby se v zadávací dokumentaci k tendru nikde nehovořilo o použité technologii a nebylo tak dopředu předurčeno, že bude v Česku zavedena technologie mikrovlnná (po vzoru Rakouska, kde systém již funguje), či satelitní (kterou hodlá od ledna 2005 spustit Německo). Vyžadovalo by se pouze splnění příslušné směrnice Evropského parlamentu a rady hovořící o mezinárodní použitelnosti (interoperabilitě) elektronických mýtních systémů v Evropském společenství.

Jeden materiál, vícero variant.

Je otázkou, do jaké míry bude ministerstvo ve svém materiálu brát doporučení fondu v potaz. Neoficiální zdroje ale naznačují, že Šimonovského tým má v řadě bodů odlišné představy. Údajně dává přednost tomu, aby provozovatelem byla spíše instituce kontrolovaná státem, například Ředitelství silnic a dálnic. Co se týče technologií, pozorovatelé tvrdí, že tým inklinuje k odzkoušenému rakouskému modelu. „Do vlády bude předložen jediný materiál. Už od začátku se ale počítalo s tím, že bude navrženo vícero variant řešení,“ řekl týdeníku EURO minulou středu Šimonovský. Termínu spuštění k 1. lednu 2006, s nímž dle zadání kalkuluje i harmonogram vypracovaný managementem SFDI, se ministr stále nevzdal, ač ho minulé úterý v rozhovoru pro BBC nazval „kritickou cestou“. Většina odborníků už tomu nevěří. I bývalý ministr dopravy za ODS Martim Říman to označil „za naprosto nereálné“. Fond dopravy uvádí, že takovýto harmonogram postrádá časové rezervy, pokud by se vyskytly překážky v rámci legislativního procesu (je třeba novelizovat několik zákonů), mohou nastat i obstrukce při tendru, také lze čekat technické komplikace. Proto fond souběžně vypravoval i alternativní scénář s termínem spuštění k 1. lednu 2007.

MM25_AI

Postupný náběh.

K datu 1. ledna 2006 by se výkonové zpoplatnění ve formě elektronického mýta dle SFDI vztahovalo na všechna silniční motorová vozidla s nejvyšší povolenou hmotností nad dvanáct tun, od ledna 2008 pak i na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. V první fázi by do systému byly zahrnuty jen dálnice a rychlostní silnice (dnes mají celkovou délku 850 kilometrů), v roce 2007 by přibyly i vybrané silnice I. třídy, čímž by celkový rozsah dosáhl 2500 kilometrů. Ke zvážení fond dává možnost zpoplatnění ještě dalších 500 kilometrů „jedniček“. Poté by už jen průběžně přibývaly nové úseky dálnic. Ať už bude zvolena cesta rakouská či německá, bude třeba vybudovat tři technologické celky: systém pro sběr dat z palubních jednotek, účetní systém, dohledový a kontrolní systém. Fond dopravy soudí, že „není efektivní tyto tři subsystémy oddělovat a realizovat je subdodávkami od různých dodavatelů, realizaci je vhodné zajistit prostřednictvím generálního dodavatele, který je zároveň systémovým integrátorem“.

Vyšší zájmy?

Model navržený fondem počítá s tím, že by se uskutečnil jediný tendr, v němž by byl vybrán soukromý provozovatel, který by zajistil vybudování a provozování systému, jeho údržbu a inovaci. Státem by byl za své služby odměňován určitými procenty z vybraného mýta (v prvním roce by to bylo kolem 50 procent, poté už méně). Účastnit se projektu v řádu miliard korun bude terno, protože vydělat lze i na poskytování doplňkových komerčních služeb účastníkům silničního provozu. Některé zdroje uvádějí, že existuje politický zájem, aby se v širší míře zapojil Český Telecom, čímž by se mohla zvýšit i jeho cena v rámci privatizace. Dominantní operátor už vytvořil konsorcium „e-road“ spolu s německými firmami Siemens a T-systems (jde o satelitní verzi). V současné době partneři jednají o dělbě případné zakázky. „Počítáme s tím, že získáme dodávky pro komunikační infrastrukturu - pevné okruhy, část mobilní komunikace, hosting a housing, ale ucházíme se i o část IT zakázek jako je například billing nebo customer relation management,“ sumarizuje firemní zájmy mluvčí Telecomu Vladan Crha. Lze jen doufat, že vše nebude směřovat k okatému protěžování jednoho podnikatelského subjektu jako při výběru dodavatele komunikační infrastruktury pro orgány veřejné správy, či po vzoru dálničního projektu „D47“. Každopádně v příštích týdnech a měsících očekávejme tuhý politický i obchodní boj.

  • Našli jste v článku chybu?