Šéf zkrachovalé makléřské společnosti vypovídá
Tvářili se jako moji přátelé, zvali mě na golfové turnaje. Tak mluví o lidech z vedení zkrachovalé makléřské společnosti Private Investors jeden z jejích bonitních klientů, jehož portfolio se ještě před bankrotem firmy v minulém týdnu pohybovalo v řádech milionů korun.
Majitel a zakladatel firmy Dušan Tejkal se dostal k burzám a cenným papírům krátce po dokončení studií na gymnáziu. Nejdříve jako investor. Později vybudoval společnost, která se stala největším českým obchodníkem s americkými akciemi. Nyní osmadvacetiletému podnikateli hrozí vězení. „Nebýt chyby s úvěrovými obchody našich klientů, tak bychom existovali dál i přes propady trhu, tvrdí Tejkal. Z rozhovoru pro týdeník EURO vyplývá, že za kolapsem firmy a tisícovkami nespokojených klientů stojí selhání managementu.
Po škole pracoval Tejkal v počítačových a softwarových firmách. „Když přišla kuponová privatizace, začalo mě poprvé zajímat slovo akcie, vzpomíná. „Jako snad každý, kdo je dnes v našem oboru, jsem zainvestoval kuponové knížky sobě, svým přátelům a rodině. A potom jsem jim radil, co mají dělat se svými akciemi. Nejdříve jako klient využíval služby jednoho brněnského brokera. Pak si udělal makléřské zkoušky a zažádal o místo makléře. „Do té doby můj obchodní partner, společnost Brno Broker Group, mě zaměstnala. Pracoval jsem v ní dva nebo tři roky. Dnes již má jiné majitele, a dokonce jiné jméno.
Začal na pozici obchodníka přes telefon a postupně se jako jediný zaměstnanec dopracoval až na člena představenstva. „Před čtyřmi roky český institucionální kapitál pomalu vysychal. Velké likvidní emise se přesouvaly buď do Londýna, nebo New Yorku, říká Tejkal. „Založení společnosti, která bude nabízet služby privátním klientům, byl můj nápad, vypráví o začátcích dnešních Private Investors, které byly založeny pod jménem BBG Private. Nyní zkrachovalá společnost s BBG již nemá nic společného.
„Specializovali jsme se na Spojené státy. První rok dva nám americká burza velmi přála. Klientům jsme zvládali pěkně vydělávat peníze, popisuje podnikání firmy v době začátku „technologické horečky v USA. „Bylo to velmi dobře rozběhnuté, dodává. „Bohužel přišlo jaro roku 2000, kdy se růst akciového trhu totálně zastavil. Nastala recese, která byla výrazně delší, než jsme očekávali, poznamenává. Společnost, do jejíž skupiny patřily i Online Investor a Online Investor Slovakia, nyní vyšetřuje Komise pro cenné papíry. Celková škoda, kterou utrpělo zhruba 2400 klientů, se odhaduje na stovky milionů korun.
EURO: O čem jste jednali při čtvrtečním setkání (24. 5. 2001) s představiteli Komise pro cenné papíry?
TEJKAL: S komisí jsme se domluvili, že nebudeme více sdělovat. Kontrola v naší firmě byla zahájena a probíhá předávání podkladů.
EURO: Co se tedy stalo?
TEJKAL: Klient podává pokyn k nákupu cenného papíru. Naše společnost byla elektronicky propojena do amerického brokera A. B. Watley, který je zase napojen na tvůrce trhu, například na Nasdaqu. U A. B. Watley byly oddělené účty pro Online Investor, Private Investors a Online Investor Slovakia. Private Investors neobchodovala na vlastní účet. To, co se objevilo v novinách, to jsou naprosté nepravdy. Měli jsme to interně zakázáno kvůli konfliktu zájmů, abychom nepreferovali vlastní pozice před pozicemi klientů. Služby margin (nákup akcií na úvěr) využívali všichni klienti. Využívali jí i ti, kteří u nás měli větší částky peněz. Většinou šlo o klienty, kteří se považovali za zkušené investory a chtěli do toho rizika spojeného s investováním na margin jít.Tito velcí klienti měli nakoupeno na úvěr, který činil sto i více procent jejich prostředků. Vlivem značného kolísání trhu v loňském roce jejich zástava ztratila hodnotu. Prodělávali více, než mohli. Kontrolní mechanismy nepřišly na všechny chyby. Dostali jsme se s účtem Private Investors do situace, že náš americký broker zrealizoval zástavu a prodal část akcií. Prodal i papíry klientů, kteří půjčku neměli. A půjčené peníze si vzal zpátky. Vyšplhalo se to do částek v milionech dolarů, s čímž jsme se v okamžiku, v němž jsme to zjistili, nebyli schopni vyrovnat z vlastních zdrojů.
EURO: Účtů Online Investor a Online Investor Slovakia se to netýká?
TEJKAL: Pokud jsou mé informace správné, tak ne. Na těchto účtech finanční prostředky jsou.
EURO: Obchodník, který využívá půjček od zahraničních brokerských domů pro své vlastní klienty, musí mít vnitřní kontrolní mechanismy. Když hodnota portfolia klienta nakoupeného na úvěr klesne pod stanovenou mez a hrozí nebezpečí nesplacení dluhu, měl by to zachytit u svých zákazníků hlavně český makléř. Situace, kdy problémy zjistí až cizí obchodník, by neměla vůbec nastat…
TEJKAL: V tom máte pravdu. Ano, vnitřní mechanismy by měly být takhle funkční a mělo by to takhle fungovat.
EURO: Proč to tak u vás nefungovalo?
TEJKAL: Fungovalo v některých případech, bohužel v jiných nikoliv.
EURO: Ale proč?
TEJKAL: Selhání.
EURO: Koho?
TEJKAL: Na to má dát odpověď vyšetřování komise. Z médií jsme se dozvěděli, že na nás komise podala trestní oznámení. Věc budou pravděpodobně vyšetřovat orgány činné v trestním řízení. Nemohu ukazovat prstem.
EURO: Kdo měl na starosti vývoj podnikového softwaru?
TEJKAL: Žádné jméno vám říci nemohu, protože jsme šéfa IT ve společnosti neměli. Když se podíváte na naši organizační strukturu, to místo nebylo obsazeno. Hledali jsme jej, protože koordinace vývoje byla složitá. Koordinovalo to několik lidí dohromady a nesplňovalo to účel. Jména jednotlivých externích dodavatelů nebo jednotlivých zaměstnanců, kteří se pouze podíleli na dílčích úkolech, vám nedám.
EURO: Kdo jim zadával úkoly?
TEJKAL: Potřeby, co se má dělat, vznikaly zespodu. Která funkcionalita se má programovat teď a která později, jsem často rozhodoval sám.
EURO: Nikdo nedostal za úkol vytvořit vnitřní kontrolní systém?
TEJKAL: Ta záležitost byla dokonce vyřešena. Společnost nabízela dvě služby, správu portfolia u Private Investors a online investování. Online Investor má v systému automatické hlídání, obchody na margin byly naprogramované.
EURO: Problém ale nastal u klientů, kteří měli správu portfolia u Private Investors…
TEJKAL: Přesně tak.
EURO: Jak systém fungoval, v jaké situaci reagoval?
TEJKAL: Bohužel neznám přesné detaily. Nyní dáváme dohromady podklady pro komisi. Na tuto otázku by asi odpověděli portfolio manažeři, já odpověď neznám. Nevím, jakou jsme měli dohodu s A. B. Watley. Chtěl bych ještě dodat, že poslední dva měsíce programátoři pracovali na přechodu na nový software Online Investor obsahující automatické hlídání margin. Nebylo to o tom, že bychom si nebyli vědomi, že automatizovaná softwarová kontrola je potřeba.
EURO: Bez toho jste ale takové služby neměli vůbec nabízet…
TEJKAL: To není pravda. Kontrolní mechanismus byl. Fungovala organizačně administrativní opatření, kdy se lidem řeklo, toto software neumí, to musíte kontrolovat vy.
EURO: Kdo to měl tedy kontrolovat?
TEJKAL: Měli to kontrolovat portfolio manažeři a u drobných klientů, u nichž problém ale nenastal, to byli burzovní poradci.
EURO: Portfolio manažery byli Petr Kukla…
TEJKAL: A pan Dan Papoušek. Byli to i partneři společnosti, proto měli takovou důvěru. Dost dobře nejde podnikat s někým a nevěřit mu.