PRAHA (oh) – Nakoupit v internetovém obchodě prostřednictvím spotřebitelského úvěru, a přitom nevytáhnout paty z domu. Tak nějak by mohl znít slogan firem Internet Mall a Cetelem, které minulý týden začaly nabízet financování zboží koupeného na internetu na splátky, aniž by nakupující musel navštívit prodejnu či kancelář prodávajícího. Úvěrovou smlouvu podepíše s klientem řidič, který zboží přiveze k němu domů.
Zatímco v klasických kamenných obchodech je na splátky realizováno asi 20 procent všech nákupů, na internetu dělají úvěrové obchody jen necelé dvě procenta obratu. „Pravděpodobně také proto, že zákazník musel buď vlastnit některou z úvěrových karet, nebo navštívit s potřebnými doklady kancelář obchodníka,“ soudí Ondřej Fryc, ředitel a předseda představenstva společnosti Internet Mall, která provozuje sedm internetových obchodů. Nově mohou klienti uzavřít úvěrovou smlouvu až po doručení a předvedení zboží u sebe doma. „Nutit zákazníka, aby chodil on za námi, nám nepřišlo normální,“ tvrdí šéf firmy. Jedinou podmínkou je, aby klient před vyřízením objednávky poslal poštou, e-mailem nebo faxem kopie základních dokladů a potvrzení o příjmech. „Řidič potom pouze zkontroluje, zda předložené doklady odpovídají údajům a s klientem podepíše úvěrovou smlouvu,“ vysvětluje šéf Fryc. Podle něj bude v budoucnu realizováno na splátky přibližně deset procent obchodů.
Kupující si při objednávání zboží na internetu volí variantu splácení, která mu vyhovuje nejvíce. „Může třeba půlku zaplatit na místě a zbytek doplatit v následujících šesti měsících,“ říká Fryc. Podle něj je nejvýhodnější model 1/10, tedy desetina ceny zboží ihned a zbytek v deseti měsíčních splátkách. V takovém případě je roční procentní sazba nákladů (RPSN) 26,27 procenta.