Veletrh v Barceloně ukazuje, že budoucnost patří chytrým multimediálním přístrojům
Hranice mezi světem počítačů a mobilních telefonů – alespoň v oblasti zábavy – definitivně padla. Budoucnost je v multimediálních chytrých mobilech s velkou dotykovou obrazovkou. Vítejte ve světě tabletů! Zcela nový segment trhu, který loni založil americký Apple se svým iPadem, se stane trendem letošního roku. Kromě svižného ovládání za pomoci dotykového displeje je nedílnou součástí tabletů podpora sociálních sítí, ale také 3D formát na straně záznamu i zobrazování. A samozřejmě rychlé mobilní připojení k internetu.
Na přelomu roku jedna
Do katalánské metropole na telekomunikační veletrh Mobile World Congress (MWC) se každý rok v půlce února sjíždějí manažeři největších světových hráčů v oblasti mobilních komunikací (s výjimkou Applu a Nokie, kteří se jako vystavovatelé nezúčastňují) a počítačových firem. Chtějí světu předvést své vize o budoucnosti oboru a zároveň okukují novinky chystané konkurencí.
Jestliže se minulé dva ročníky mobilního veletrhu nesly v duchu doléhající ekonomické krize, je možné letošní MWC označit za světlo na konci tunelu. Oživení v podobě nárůstu vystavovatelů (zhruba 1300), návštěvníků (přes 50 tisíc) a zejména inovativních produktů bylo znát v každé hale barcelonského výstaviště.
Tabletománie, která Barcelonu letos zasáhla, byla potvrzením trendu, že mobilní telekomunikace se již dávno nesoustředí jen na volání nebo posílání SMS zpráv. Hlavní funkcí je zábava, praktičnost (možnost instalovat si dle svých potřeb nové funkce či programy) a rychlý přístup na internet. Ať na mobilu nebo prostřednictvím tabletu.
„Vzniká tu úplně nová kategorie zařízení, která nabere růstové grády na konci letošního roku a zejména v roce 2012. A to v momentě, kdy se na trhu objeví přístroje v cenové relaci od čtyř do sedmi tisíc korun,“ předpokládá Jan Matura, šéfredaktor serveru Mobil.cz. „Zatím jsou tablety na přelomu roku nula a jedna,“ dodává.
Ačkoli tvůrce prvního tabletu, společnost Apple, MWC dlouhodobě „vypouští“, bylo zajímavé sledovat souboj konkurentů. Na jedné straně stojí ti, kteří svůj tablet již v nabídce mají (Samsung), zvětšují displeje a posilují výkon zařízení. Na druhé straně jsou nováčci hodlající zaujmout rozšířenými funkcemi – 3D kamerou v tabletu LG či Motorola Atrix, což je jakási dokovací stanice pro běžně vyhlížející mobil, která se změní na laptop či tablet. „To poměrně přesně vystihuje současný stav v mobilní branži a vzájemné prorůstání s IT světem. Tablety mají velikostně blíž k počítačům, respektive netbookům, ale masivně se prosazují s mobilními operačními systémy a celkově spíš patří k mobilně-telekomunikačnímu byznysu,“ soudí Filip Kůžel, šéfredaktor portálu MobilMania.cz.
Pod taktovkou Androidu
Naprostá většina novinek letošního kongresu měla jeden spojující prvek: operační systém Android. Otevřená softwarová platforma (tedy program, který „pohání“ mobilní telefon), za níž stojí internetový gigant Google, a její ikona, postavička zeleného mimozemšťana, ovládly mobilní telefony a tablety uváděné na MWC. „Stojí za zvážení, zda nenakoupit akcie Googlu. Drtivá převaha operačního systému Android začíná připomínat pozici Nokie před několika lety a je nezpochybnitelné, že Android bude novým vládcem mobilního světa,“ tvrdí Matura.
Předpoklady potvrzují i čísla analytické agentury Gartner. Zatímco ještě na podzim roku 2009 držel tento operační systém 3,5procentní tržní podíl, v loňském třetím čtvrtletí to bylo již 25,5 procenta. A jeho vliv má nadále stoupat: do tří let by měl být v každém třetím chytrém telefonu na světě. „Kongres byl Androidem doslova zaplaven a je evidentní, že zdaleka ještě nedosáhl vrcholu,“ říká Kůžel. Upozorňuje ale na novinku z dílny společnosti Hewlett-Packard, která po akvizici firmy Palm představila vlastní operační systém webOS a také několik produktových novinek – tablet a mobilní telefony. „Doufám, že nový majitel dostane tato zařízení i software ve větší míře do Evropy i do Česka. Byly by příjemným oživením,“ soudí Kůžel.
Poslední pokus hegemona
Smutně naopak působil, obzvlášť v přímém srovnání s dominujícím Androidem, dosavadní hegemon mobilního trhu – finská Nokia. Ta sice ještě prodává nejvíc telefonů na světě, ale její tržní podíl stále klesá (na 28 procent v třetím kvartále 2010, dle údajů společnosti Gartner). Ztrácí hlavně na poli smartphonů. Možná poslední pokus o změnu trendu se odehrál v předvečer letošního MWC, kdy Nokia oznámila, že její telefony budou používat operační systém Windows Phone 7 od Microsoftu.
Rovněž se snahou o oživení upadajícího zájmu o své přístroje přijela do Barcelony firma Sony Ericsson, která představila první herní mobil Xperia Play. Značka těží ze svých rodinných „poměrů“ (polovičním spolumajitelem je japonský koncern Sony), díky nimž do mobilu začlenila upravený herní software z konzole PlayStation, navíc v 3D zobrazení. Až budoucnost ukáže, zda firma nekanibalizuje trh kapesních herních konzolí, kde je Sony velmi silná.
Třetí rozměr mobilů
Třetí vizuální rozměr, tedy 3D formát v mobilu, je další zásadní novinkou letošního barcelonského setkání. Dvě čočky na zadní straně telefonu, ale i zbrusu nového tabletu představila společnost LG. K tomu přidala – po vzoru výkonných notebooků – dvoujádrový procesor, tedy výkonnější srdce mobilu. „3D displeje zatím nejsou dostatečně kvalitní, byť myšlenka sledovat trojrozměrná multimédia bez brýlí, pouhým nastavením telefonu do správného úhlu, je skvělá. Naopak 3D kamery, které firma LG použila, jsou velmi povedené a mohou napomoci k vytváření zajímavého obsahu pro trojrozměrné televizory,“ soudí Kůžel z MobilMania.cz. „3D displeje v mobilech a tabletech jistě budou význačným módním trendem, ale standardem se stanou později, možná až za další dvě technologické generace displejů,“ doplňuje Matura z Mobil.cz.
Ještě jeden trend v pavilonech barcelonského výstaviště zaujal, a to silná prezentace čínských výrobců mobilů Huawei a ZTE. Firmy, které své přístroje prodávají již několik let i v Česku (pod značkami Vodafone či T-Mobile), přijely na kongres s chytrými dotykovými mobily a – jak jinak – tablety, z nichž některé budou k dostání i u nás. Společnost Huawei se totiž rozhodla vstoupit pod svou značkou na český trh, a to nejen přes operátory. „Předpokládám, že k tomu dojde během druhého čtvrtletí letošního roku,“ říká Petr Matalík, ředitel české pobočky Huawei pro prodej terminálů.
Český byznys v Katalánsku
Mezi třinácti sty vystavovateli letošního ročníku Mobile World Congress (MWC) bylo možné najít i pět zástupců z Česka – 2N Telekomunikace, Future Product Design (FPD), JabloCom, Level a Navitel. Posledně jmenovaná společnost je však v Česku pouze registrovaná, jinak je zcela ruská. Dokonce na veletržním stánku nebyla jediná osoba hovořící česky… Společnost FPD je zase sesterským subjektem stejnojmenné firmy z amerického New Yorku.
Zatímco 2N i JabloCom se účastnily popáté, náchodská společnost Level byla na MWC nováčkem. „Dlouhodobě se orientujeme na export. Na našem obratu se podílí více než polovinou, tak jsme se rozhodli, že kromě CeBitu a dalších specializovaných výstav zkusíme i tu oborově největší, v Barceloně,“ říká majitel a šéf Levelu Michal Falta. Od účasti na MWC si slibuje vybudování kontaktů pro následné nalezení zástupců Levelu v evropských zemích, kteří by prodávali především vlajkovou loď firmy, zařízení pro lokalizaci aut a železničních vozidel na bázi GSM a GPS dat. Náklady na vyslání týmu lidí a pronájem dvanáctimetrového stánku odhaduje na necelý milion korun.
Stejnou sumu, tedy asi milion, si na letošní účast v Barceloně připravila jablonecká společnost JabloCom. Šéf Jiří Meloun přivezl na výstaviště jak stolní mobil od mateřské firmy Jablotron, tak návštěvnicky atraktivní GSM kameru pro vzdálené zabezpečení objektů a přenos obrazu přes internet. „Mezi návštěvníky našeho stánku jsou primárně zástupci operátorů z celého světa. Schůzky si domlouváme dopředu před veletrhem, ale občas se objeví obchodně zajímavý člověk, co jde jen náhodou kolem,“ uvádí Meloun. Barcelona je pro JabloCom druhým nejdůležitějším veletrhem po americkém CES, kde firma byla letos v lednu jediná z Čech.
Největší expozici z českých zástupců měla na veletrhu pražská společnost 2N Telekomunikace. Stan byl postaven tak, aby klientům (převážně operátorům) ukázal, jak zvýšit ARPU, tedy průměrnou útratu jejich zákazníků. „Počítání vizitek, které tady nabereme, je zbytečnost. Klíčová je takzvaná kvalifikovaná poptávka, tedy potenciální byznys kontakt. Doba mezi prvním setkáním na veletrhu a plněním případné smlouvy se stále prodlužuje, dnes není výjimkou ani 18 měsíců,“ soudí generální ředitel Oldřich Stejskal.
GSM brány, pobočkové ústředny a dveřní či výtahové komunikátory, včetně vlastního ovládacího softwaru, 2N vyváží do více než 125 zemí světa, nově například otevřela pobočku v Senegalu. „Do Barcelony za námi odtamtud přijeli potenciální klienti, ale i zástupci státní správy,“ vysvětluje obchodní ředitel Michal Kratochvíl. Firma na MWC vyslala jedenáct lidí a celkovou investici do veletrhu Kratochvíl odhaduje na dva miliony korun. „Telekomunikační byznys už dnes není jen o prodeji hardwaru nebo softwaru, posouvá se to do fáze konzultantství a poradenství. Pro takový obchod je první osobní kontakt nezbytný,“ tvrdí.