Na počátku stál před třiceti lety pohledný tmavovlasý Kaliforňan, jehož matka údajně zemřela na následky nezdravých diet. Kvůli tomu podle legendy onen muž založil globální společnost prodávající tablety na hubnutí, krémy proti vráskám a celkově šťastný život. Minulý týden v pražské O2 Aréně zvedla zástavu firmy Herbalife i exministryně zahraničí USA Madeleine Albrightová. Spojení jména české rodačky a firmy, která má v tuzemsku pro řadu lidí pověst lepších scientologů, značně překvapilo. Pro některé je stejně absurdní jako představa Henryho Kissingera demonstrujícího v teleshoppingu výhody kosmodisku. Nenechte se ale mýlit. Loňský obrat Herbalife se pohyboval těsně pod čtyřmi miliardami dolarů. Akcie firmy se obchodují na newyorské burze, s produkty spojil své jméno i fotbalový klub Inter Milán. Společnost působící v 70 zemích momentálně dravě expanduje v Číně. O odměně, kterou doktorka společenských věd z Kolumbijské univerzity za své vystoupení dostala, vedení firmy taktně mlčí. Není důvod si ale myslet, že by si nenechala zaoceánský výlet do Prahy patřičně zaplatit. První dáma americké diplomacie devadesátých let se přerodila ve schopnou podnikatelku. Konzultantská společnost Albright Group, kterou matka tří dcer založila po odchodu z Clintonovy administrativy, nasála řadu schopných mozků z washingtonských kruhů. Přitáhla i jeden zelený evropského původu. Metač molotovových koktejlů a její bývalý protějšek z Berlína Joschka Fischer na stará kolena zmoudřel. Stejně jako Madeleine pochopil, že byznys formuje světové dění stejně dobře jako politika. I v podnikání vás ale kromě solidního zajištění občas čekají bizarní situace. Jako například řeč respektované demokratické političky ve vysočanské O2 Aréně před osmi tisícovkami „nezávislých distributorů“. Ostatně, jak říkal otec-zakladatel Herbalife Mark Hughes o piksle prášku za několik set až tisíc korun: „Produkty vám dají citovou zkušenost. Je to lesk v jejich očích, to, jak se cítí. Je to vzrušení a způsob jednání.“ Nerozumíte? Chyba není ve vašem přijímači.