Eurotel, T-Mobile a Vodafone mají „virtuální konkurenty“, Pentu a Student Agency
Majitel Student Agency Radim Jančura by byl rád spojován i s jinými aktivitami než jen se zahraničními pracovními a jazykovými pobyty, s provozem žlutých autobusů či prodejem letenek. Mimo jiné patří k těm podnikatelům, kteří usilují o vstup na trh mobilní telefonie jako takzvaný virtuální operátor a chtějí působit po boku současného tria T-Mobile, Eurotel (Telefónica O2) a Vodafone. „Chceme těžit z našeho velmi dobrého jména a skutečnosti, že jsme veřejností vnímáni jako poskytovatelé levných služeb. Rádi bychom se stali 'low-cost' operátorem,“ dává si cíl. Jančura tvrdí, že má o vstup do nové branže velmi vážný zájem, je také ochoten do rozjezdu vložit „velké peníze“, má to však jeden háček. Musí se dohodnout s některým z „kamenných operátorů“, zda by jej pustil do své sítě, pronajal mu část své volné kapacity. Právě to je základním principem fungování virtuálních operátorů označovaných anglickou zkratkou MVNO. „Čekáme na odezvu z druhé strany, zatím jsme ji tam příliš neviděli,“ nezastírá Jančura potíže. Svůj záměr ale nevzdává. Podle něj by na partnerství mohly vydělat obě dvě strany. „Kdybychom se například dohodli s Eurotelem, kopírovali bychom tarifní programy jeho konkurentů, přičemž s cenami bychom šli níže,“ plánuje.
Příděl kmitočtů, či virtualita?
Záměr stát se virtuálním operátorem už ohlásilo vícero firem. Poskytovat služby však zatím nikdo nezačal. Odborníci v této souvislosti hovoří o malé ochotě majitelů mobilní infrastruktury pustit mezi sebe novou konkurenci. „Z hlediska legislativy vzniku virtuálních operátorů nic nebrání, vše záleží na dohodě a tam je bohužel problém,“ uvedl již před časem pro týdeník EURO bývalý předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) David Stádník. Jeho nástupce ve funkci Pavel Dvořák je téhož názoru, ČTÚ se věcí chce zabývat. Stejně tak se ale zaobírá myšlenkou, zda na trh nevpustit čtvrtého plnohodnotného operátora. Jak říká Dvořák, existuje sada kmitočtů, které by mohly být pro fungování další sítě uvolněny. Ovšem šéf ČTÚ zároveň poznamenává, že si „kvalitou těchto kmitočtů“ není jist, takže není jasné, zda by výsledná síť byla třem již existujícím rovnocenná. Analytik Patria Finance Tomáš Gatěk míní, že virtuální operátor by měl na trhu větší šanci než v pořadí čtvrtý provozovatel mobilní infrastruktury, mimo jiné by totiž nebyl zatížen vysokými náklady na budování sítě. S tímto názorem nestojí Gatěk osamocen.
Specifické segmenty.
Na mobilní trh by ráda vstoupila také slovensko-česká finanční skupina Penta. A to nejen na Slovensku a v Česku, nýbrž i v Polsku a možná v Maďarsku. Cesta k cíli nebude jednoduchá. „Není možné spoléhat jen na tlak regulátorů a věřit, že existující operátoři v jednotlivých zemích zpřístupní svou infrastrukturu v krátkodobém horizontu. Ten, kdo je chce přesvědčit, musí přijít s velmi reálnou představou a detailně vypracovaným návrhem,“ říká Marek Ondrejka, investiční ředitel Penta Investments. Penta si myslí, že takový návrh v rukou má. Co se týče Česka, bude prý usilovat o to, aby příslušné dohody dosáhla a provoz spustila v průběhu příštího roku.
Virtuální operátoři mají šanci nalézt uplatnění především na specifických tržních segmentech. Právě to je jejich silnou stránkou. Dvojnásob to platí v Česku, kde je jedna z nejvyšších penetrací mobilní telefonie v Evropě. „Segmentační politika oslovování zákazníků tu bude hrát stále silnější roli, na rozdíl od 'massmarket' strategie,“ míní i Ondrejka z Penty. Zákazníci se prý mohou těšit na velmi konkrétní adresné nabídky, doslova šité na míru.
Poněkud dlouhý půlrok.
Průkopníkem mezi českými virtuálními operátory se měla stát firma Unient Communications, známá především z oblasti IP telefonie (služba poskytovaná pod názvem viphone). Na začátku letošního roku slíbila, že mobilní služby odstartuje do pololetí. Už je po termínu a stále nic. „Vzhledem k tomu, že se naše IP telefonie rozvíjí výrazně rychlejším tempem, než jsme očekávali, v současné době soustřeďujeme většinu sil a zdrojů do této oblasti. Ve vhodnou dobu ale služby doplníme i o mobilní telefonii tak, aby celé řešení přineslo zákazníkům nejen úspory, ale bylo i jednoduché, transparentní a maximálně využilo potenciálu mobilní sítě a IP telefonie,“ reaguje marketingová ředitelka Unient Communications Gabriela Chlupáčková. Firma prý s operátory o vhodném modelu spolupráce stále intenzivně vyjednává. „V současné době jsou jednání s partnery v takové fázi, která nám neumožňuje se blíže vyjadřovat,“ naznačuje ředitelka, že se možná něco chystá. Ale kdy? „Jakmile bude znám konkrétní termín, kontaktujeme vás,“ drží Chlupáčková tajemství pod pokličkou.
České Tesco zůstane u obchodu.
Taktéž firma GTS Novera, dvojka na českém trhu fixních služeb, už dříve avizovala vstup do rodiny mobilních operátorů. Tiskový mluvčí Pavel Kaidl zájem firmy potvrdil: „Našim zákazníkům chceme nabízet konvergovaná řešení, která kombinují pevné a mobilní telekomunikační služby. Jsme držitelem licence na poskytování mobilních služeb a o možnosti pronájmu nevyužitých kapacit s jednotlivými operátory jednáme.“ Dalších adeptů je celá řada. Hovořilo se například o Czech On Line (poskytovatel služby Volný) či o Radiokomunikacích. „Situaci okolo virtuálních mobilních operátorů trvale monitorujeme a svůj vstup na mobilní trh zvážíme dle aktuální situace,“ prohlašuje mluvčí Radiokomunikací Pavel Kočiš. V zahraničí se v této oblasti etablují i takové firmy jako Tesco, známé především z oblasti maloobchodu, či Tchibo, spojované obvykle jen s výrobou kávy (viz stranu XY). U nás jejich mobilní odnož asi nehrozí. „Do budoucna to sice nelze vyloučit, zkušenosti z Anglie jsou velice dobré, ale v tuto chvíli na českém trhu o ničem takovém neuvažujeme,“ říká Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR.
Spotřebitel (ne)vydělá.
Firmy mají velký zájem, všichni jednají, ale skutek žádný. Je opravdu onou žábou na prameni skrytá trojkoalice Eurotel/T-Mobile/Vodafone, která nechce nikoho dalšího pustit do zelí? Jejich zástupci to popírají. „V případě, že by se jednalo o nabídku služeb komplementární k našemu předmětu podnikání a byla by výhodná pro obě strany, pak bychom o této formě spolupráce uvažovali. Nicméně jsme se zatím s takovou nesetkali,“ vysvětluje za mobilní Eurotel důvody dosavadních nedohod mluvčí společnosti Telefónica 02 Czech Republic Martin Žabka. Dle názoru Jiřího Janečka z T-Mobilu vstoupit na vysoce konkurenční a relativně malý český trh se životaschopným a dlouhodobě udržitelným projektem je velice obtížné: „Naše firma byla v minulosti oslovena několika společnostmi. Deklarovaný zájem vyústil v několika případech v jednání, ovšem nikoliv v dohodu.“ Přesto prý jednání pokračují a jsou vyhodnocovány možné varianty obchodního modelu i technického řešení. Jakub Hrabovský z Vodafonu míní, že je třeba si položit otázku, co by vstup virtuálního operátora na český trh, kde počet aktivních SIM karet převyšuje 11,2 milionu, přinesl zákazníkům. „Právě zákaznická nespokojenost byla příčinou rychlého krachu virtuálních mobilních operátorů například ve Švédsku, kde z celkem asi třicítky firem nezbyla ani jedna. Nedokázaly zajistit potřebný servis a komplexní služby. Dnes je jediným, dalo by se říci úspěšným virtuálním operátorem Virgin Mobile, který byl ovšem nedávno právě z výše popsaných důvodů prodán poskytovateli pevných služeb NTL, takže ho za klasického virtuálního operátora můžeme považovat jen stěží,“ říká Hrabovský (přesto prý Vodafone s několika zájemci o pronájmu sítě jedná). Ze všech názorů je cítit především skepse. Otázka operátorů je logická – co z toho budeme mít my a co uživatelé našich služeb? Určitě by ale nebylo na škodu, kdyby to někdo alespoň zkusil. Možná se opravdu ukáže, že je to slepá ulice, ale dokud se o tom na vlastní kůže nepřesvědčíme, jde o pouhou teorii. Radim Jančura ze Student Agency v budoucnost virtuálních operátorů věří: „Jde jen o to, kdo s tím začne jako první. Myslím, že potom se ta lavina utrhne…“