DRUHY LEASINGU Financování z cizích zdrojů je standardní možností jak zabezpečit ekonomické zdraví podniku. Zvláště pro malé a střední firmy je součástí každodenního života. Vpřípadě potřeby financovat své investice do budoucnosti nebo zajistit běžný provoz firmy není nutné spoléhat jen na tu nejznámější službu - úvěr.
DRUHY LEASINGU Financování z cizích zdrojů je standardní možností jak zabezpečit ekonomické zdraví podniku. Zvláště pro malé a střední firmy je součástí každodenního života.
Vpřípadě potřeby financovat své investice do budoucnosti nebo zajistit běžný provoz firmy není nutné spoléhat jen na tu nejznámější službu - úvěr. Je dobré znát přínosy i rizika ostatních forem financování z cizích zdrojů, zejména leasingových služeb, které patří k těm nejrozšířenějším. Nejznámější formou financování využívanou při koupi majetku je hned po úvěrech finanční leasing. Ačkoli leasovat lze téměř jakýkoli majetek, který se může odepisovat, vládnou tomuto segmentu jednoznačně automobily. Na konci doby pronájmu, která obvykle trvá 36 až 72 měsíců, je vůz za symbolickou zůstatkovou cenu odprodán nájemci. V současné době je v Česku finanční leasing velmi atraktivním finančním produktem, neboť nabízí historicky nejnižší sazby. Díky různým daňovým výhodám je zajímavý zejména pro podnikatelské subjekty. Ačkoli vlastníkem auta je až do úplného splacení pronajímatel, tedy leasingová společnost, auto figuruje v rozvaze nájemce. Klient má většinou možnost si vybrat, u koho bude majetek pojištěn, a to z široké nabídky pojišťoven, s kterými leasingové společnosti spolupracují.
Toto spojení je pro klienta velmi výhodné, protože leasingová společnost je schopna pojištění dojednat finančně výhodněji. Česko je zajímavé tím, že zde finanční leasing doposud využívají i běžní spotřebitelé ve větší míře než na západ od nás. Jejich poptávka se ale pomalu přesouvá ke spotřebitelským úvěrům.
LEASING PRO NÁROČNĚJŠÍ Předměty používané v rámci operativního leasingu nefigurují v rozvaze nájemce. Vlastníkem majetku je po celou dobu trvání smlouvy leasingová společnost. Předmět leasingu obvykle po ukončení smlouvy není odprodáván klientovi. Splátky za pronájem jsou podstatně nižší než v případě leasingu finančního a většinou se neplatí navýšená splátka, tedy akontace. Touto formou leasingu se nejčastěji financuje vozový park - firemní flotily. Klient má možnost využít varianty zvané full-service leasing a svěřit kompletní péči o svá vozidla leasingové společnosti. Mezi hlavní přednosti operativního leasingu patří skutečnost, že riziko možných ztrát ze zastarání majetku nese leasingová společnost. Méně tradiční formou financování je pak zpětný leasing, který se v angličtině výstižně nazývá „sale and lease back“. Jeho cílem je poskytnout klientovi hotové finanční prostředky, které má „blokovány“ ve vlastním majetku. Klient prodá leasingové společnosti nějaký svůj dlouhodobý majetek, například budovu, stroj, technologii nebo vozidlo, znovu si je od leasingové společnosti pronajme a platí za ně splátky jako při klasickém finančním leasingu. ÚSPORY A SERVIS
Český leasingový trh je nejrozvinutější ze všech zemí střední a východní Evropy. Leasing je oblíbený, protože umožňuje opatřit nebo zachovat disponibilní hotovost, a přitom nemá charakter zadlužení. Leasingové splátky a poplatky jsou daňově uznatelným nákladem. Obecně lze říci, že rentabilita všech zmíněných alternativních finančních produktů spočívá v tom, že často nejde o prosté financování, ale také řadu příjemných prémií a doplňkových služeb. Většinou je za nimi marketingový záměr, nicméně různé dárky navíc, akční slevy a také různé služby, jimiž finanční společnost klientovi usnadní práci, bývají doceněny. Má-li leasing formu outsourcingu - a zdá se, že trh k tomu směřuje - klient se může věnovat činnostem, které jsou pro něj zdrojem zisku. To je komfort, který v rámci úvěrových produktů, i když bývají nákladově srovnatelné, zatím není možné získat. FLEXIBILNĚJŠÍ ALTERNATIVA**
Klíčovým krokem každého zájemce o nějakou formu financování koupě majetku je rozhodování o poskytovateli finančních služeb, respektive jeho typu. Banka nebo nebankovní společnost? Obojí má klady i zápory. Bankovní domy mají obecně silnější pozici na trhu, což může asociovat důvěryhodnost a stabilitu. Jejich rozhodovací procedury jsou však svázány bankovními směrnicemi, což může vyústit v delší schvalovací lhůty, komplikovanější byrokracii a strnulost poskytovaných služeb.
Pro malé a střední podniky tak bývá bankovní financování stěží dosažitelné. Nebankovní finanční instituce se naproti tomu mohou jevit jako rizikovější obchodní partner, ale zkušenosti klientů s jejich službami bývají mnohdy lepší, neboť tyto společnosti přistupují k potřebám klientů individuálněji a jejich vnitřní svoboda jim umožňuje operativnější tržní chování. Tyto vlastnosti se projevují jak v nastavení finančních produktů, tak v rychlosti jejich poskytování. Finančně dobře zajištěná a informačně otevřená nebankovní společnost je poskytovatelem zcela rovnocenným.