Také v Česku se markety připravují na prodej automobilů
Většina německých novin přivítala začátek letošního podzimu bombastickými titulky. „Auta v regálech supermarketů!“ hlásala média. Takové očekávání vyvolalo zrušení takzvané blokové výjimky, kterou Evropská komise v podstatě umožňovala výrobcům automobilů rozhodovat také o způsobu distribuce jejich výrobků. Od října platí v Evropě liberálnější pravidla a auta by se mohla v pomyslných regálech maloobchodníků objevit. Ve skutečnosti se ale prodejní revoluce v autoprůmyslu nekoná. Listopadové vydání časopisu Der Handel totiž tvrdí, že zatím má nabídka automobilů v maloobchodních řetězcích spíše charakter akčních slev či soutěžních lákadel.
To ale neznamená, že automobilky nečekají nové časy, které jim zatím asi příliš po chuti nejsou. Také v Česku výrobci aut musí počítat s tím, že o jejich zboží budou mít v brzké budoucnosti zájem tuzemské hypermarkety.
Blokování trhu.
Na evropských trzích až do října platil - a v Česku stále platí - jasný argument, proč měly automobilky výjimky z antimonopolní legislativy a mohly rozhodovat, kdo a za jakých podmínek bude prodávat jejich vozy. „Auto je sice spotřební zboží, ale na výrobci se chce, aby garantoval jeho bezpečnost,“ výstižně shrnuje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Zavedenou praxí je proto řetězec, na jehož vrcholu stojí výrobce, který v jednotlivých zemích buď pověřuje zastupováním svých zájmů dovozce, nebo uzavírá smlouvy přímo s dealery aut. Smluvní prodejci, přestože jsou na výrobci právně nezávislými podniky, jsou povinni dodržovat automobilkou nadiktovaná pravidla.
S uvolněním trhu přijde trend koncentrace, jaký známe z maloobchodní branže. Zákazník z toho sice bude spíše těžit, pokud dá přednost nižší ceně v hypermarketu, dříve publikované analýzy ale tvrdí, že se zřejmě výrazně změní struktura autoprodejců: odpadnou malé rodinné firmy. Například ve Spojených státech stačí zhruba 20 tisíc dealerů prodat stejné množství aut jako trojnásobný počet západoevropských prodejců.
Ne úplně bez výjimek
I po zrušení evropské regulace mají automobilky možnost rozhodovat o způsobu prodeje svých výrobků. Mohou si totiž zvolit buď selektivní distribuci, kdy působnost dealera není vymezena oblastí, ale výrobce mu určuje kvalitativní či kvantitativní kritéria, jimiž se musí řídit – a tedy nesmí zboží dál prodávat komukoliv. Supermarketovému prodeji aut více přeje druhý, exkluzivní způsob distribuce. Smluvnímu prodejci je vymezen konkrétní region, v jehož rámci ale může dealer prodávat auta komukoliv, tedy i hypermarketům. Žádná z oslovených automobilek však dosud nepřipustila, že by chystala dát svým prodejcům takovou volnost. „Ze dvou možných variant jsme zvolili selektivní způsob distribuce,“ říká Sylvie Gondokusumo z public relations Peugeotu. Argumenty jsou většinou podobné: „Prodejci musí splňovat náročné kvalitativní standardy,“ vysvětluje mluvčí Škody Auto Evžen Krauskopf.
Žádná novinka.
Přesto se ale automobily do maloobchodních řetězců zřejmě dostanou, pokud o to budou obchodníci usilovat. Aktuálně nabízejí auta pod střechou řetězce Edeka například v německém městě Flensburg. „Jde o místního nezávislého obchodníka, který prodává pod značkou našeho řetězce,“ vysvětlil pro týdeník EURO mluvčí sítě Joachim Brozio. Zároveň připomněl, že už loni v květnu – tedy ještě před vypršením blokové výjimky - Edeka prodávala vozy Fiat Punto.
Pro nás či Němce nezvyklý prodej aut v marketech ale není až tak převratnou novinkou. Na jihu Evropy se takto prodávají vcelku běžně – k dostání jsou ve španělském obchodním domě El Corte Inglés či v řetězci Eroski, auta nabízí také síť Alcampo, patřící francouzskému gigantu Auchan. Zhruba o čtvrtinu levněji prodávají automobily také belgické supermarkety Coilruyt zásobované Karlem Cardoenem. „Řetězce poměrně běžně vstupují do nových segmentů,“ říká marketingový analytik Tomáš Krásný z firmy Incoma Consult.
Tesco.
Průkopníkem prodeje automobilů v Česku bude patrně firma Tesco Stores. Společnosti Makro Cash & Carry, Ahold, Kaufland a Carrefour, které v tuzemsku patří mezi největší řetězce, pro týdeník EURO uvedly, že o prodeji vozů zatím neuvažují.
Tesco sice podobné plány už dvakrát odložilo, obchodní ředitel Petr Duraje ale tvrdí, že za těmito rozhodnutími nebyl nátlak automobilek. „Je to provozně značně náročný projekt,“ vysvětluje Duraj. Firma však má připravený předběžný projekt prodeje vozů, včetně spolupráce s leasingovou firmou. Je možné, že už v příštím roce Tesco začne auta skutečně prodávat. Mezi nejvýraznější negativa, která zatím projekt zastavila, patří nejen provozní náročnost prodeje aut, ale i snaha nabídnout zákazníkům přiměřeně kompetentní obsluhu: autorizovaný dealer je přece jen schopný poskytnout zákazníkovi odbornější servis.
I když automobilky popírají, že by vozy v hypermarketech mohly být levnější, Duraj říká, že právě nižší cena má být jednoznačnou výhodou pro zákazníka. „Budeme zhruba o deset procent levnější,“ tvrdí obchodní šéf sítě. Dodává, že půjde především o vozy nižší a střední třídy a v nabídce bude vždy jen jedna modelová řada.