Státní správa
Dojít si pro výpis z rejstříku trestů nebo výpis z bodového ohodnocení řidiče například do stavební spořitelny? Žádná utopie. Předpokládá to návrh ministerstva vnitra na změnu v zákoně o informačních systémech veřejné správy.
Možnost komunikace se státními úřady přes takzvané Czech Pointy by se tak oproti stávajícímu stavu výrazně rozšířila. V současné době jsou Czech Pointy zřízeny na více než pěti tisících obecních a krajských úřadech, vybraných pracovištích České pošty, zastupitelských úřadech, kancelářích Hospodářské komory a v kancelářích notářů. Nově by tak občan mohl potřebná data získat i peněžních ústavech.
„Touto změnou bude kompetence využívání Czech Pointů a datových schránek dána i nestátním subjektů, tedy kontrolovaným bankovním domům, a to za přesně stanovených podmínek a za úplatu. Jedná se o dohodu ministerstva vnitra a asociace bank za přítomnosti a plné podpory některých zákonodárců, kteří přistoupili k rychlejšímu projednávání, tedy formou poslanecké iniciativy,“ vysvětluje náměstek ministra vnitra František Vavera. Návrh ve sněmovně předložili poslanci Jaroslav Krupka, Stanislav Polčák, Kristýna Kočí, Zbyněk Stanjura a Jiří Petrů.
Zavádění kontaktních míst Czech Point bylo součástí širšího plánu na implementaci klíčových projektů e-Governmentu do české veřejné správy, kterou má v gesci ministerstvo vnitra. Jedním z cílů bylo zrychlit a zpřístupnit služby občanům. Pilotní provoz byl zahájen v březnu 2007 na 37 pracovištích městských a obecních úřadů po celé České republice. Po jeho zhodnocení byl 1. ledna 2008 spuštěn ostrý provoz na více než osmi stech pracovištích. Po třech letech od zahájení pilotního provozu vydal systém Czech Point již více než čtyři miliony výpisů. Největší zájem je o výpis z rejstříku trestů, další místa v pomyslném žebříčku patří výpisům z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku a centrálního registru řidičů.