Až 46 procent evropských spotřebitelů, kteří se hlásí ke střední třídě, míní, že došlo ke zhoršení jejich finanční situace během posledních deseti let. U 37 procent z nich se naopak situace zlepšila a 17 procent nezaznamenalo změnu. Takové výsledky přinesla mezinárodní studie Barometr Cetelem.
Foto: Profimedia
Celých 38 procent dotázaných tvrdí, že za zhoršení jejich finanční situace může zvyšování cen. Skoro třetina, tedy 29 procent uvedlo za důvod zhoršení situace snížení svých příjmů, a to z důvodů rostoucí nezaměstnanosti, práce na částečný úvazek, smluv na dobu určitou či snížení mezd. Podle pětiny respondentů je hlavní důvod zvýšení daní. Finanční krize tak doléhá na evropské spotřebitele třetím rokem.
Češi ohodnotili obecnou situaci země známkou 3,9 bodu z deseti, což odpovídá evropskému průměru. Výjimkou je v Evropě Německo, které je jedinou zemí, kde se nálada již tři roky po sobě zlepšuje a dosahuje vyššího hodnocení než v době před vypuknutím krize.
Na 58 procent Čechů tvrdí, že si loni utáhlo opasky. Omezení výdajů se týkalo hlavně ošacení, volnočasových aktivit, cestování, pohonných hmot a energií. Obávají se, že jsou poslední generací, pro niž automaticky platilo pravidlo, že se bude mít lépe než rodiče. Důsledkem jsou tak obavy z budoucnosti a horečné investování do dětí s cílem zajistit jim srovnatelnou životní úroveň a komfort, a to za cenu vlastních obětí.
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vycházela z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Na podzim roku 2011 se jí zúčastnilo 6500 Evropanů, minimálně 500 v každé zemi. Dotazování se uskutečnilo v ČR, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rumunsku, Rusku, na Slovensku, ve Španělsku a Velké Británii.