Menu Zavřít

Pro knížku a časopis na síť

23. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Přes české weby ročně proteče zboží až za 10 miliard korun

Nakupování na internetu je pro stále větší počet Čechů samozřejmostí. Z údajů výzkumné agentury GfK vyplývá, že v loňském roce v některém z internetových obchodů nakoupilo téměř 2,2 milionu Čechů a zkušenost s on-line nákupem má v naší zemi 75 procent uživatelů internetu. Tomu také odpovídá vývoj trhu internetového maloobchodu: jen za standardní spotřební zboží, nikoli zábavu, cestování a služby, utratí letos Češi prostřednictvím webu osm až deset miliard korun, což je o 40 procent více než loni.

Nákup pro zábavu.

Český internetový maloobchod roste a mění se. „Změnami prochází kompletně celý trh od zákazníků, přes typ a šíři nabídky až po samotné obchodníky, kteří jsou rok od roku profesionálnější,“ tvrdí Ondřej Fryc, šéf společnosti Internet Mall, která ve svých nákupních galeriích loni prodala zboží za 845 milionů korun. Zatímco v minulosti prý nakupovali na internetu především lidé, kteří by se dali označit za technické nadšence, v současnosti se on-line nakupování stává běžným pro širokou veřejnost, i když stále převažují lidé s vyššími příjmy a vzděláním. „Češi dosud nakupovali na internetu především proto, že se jednalo o něco nového a zábavného. Byli proto schopni přivřít oko nad mnohými nedostatky a úskalími takového obchodu. Dnes zákazník kromě slevy téměř automaticky očekává komfort služeb, na které je zvyklý při běžném nákupu v kamenném obchodě,“ dodává marketingový ředitel Internet Mall Tomáš Kovařík.

Pračky stále v čele.

Z výzkumu agentury GfK vyplývá, že nejžádanějším „on-line zbožím“ jsou stále knihy a časopisy, byť jejich podíl již neroste, následuje výpočetní technika a elektronika. „Podle objemu tržeb vedou počítače i veškerá výpočetní technika, a samozřejmě celý sortiment elektroniky,“ říká Nikola Rafaj, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje největší české internetové obchodníky představující asi dvě třetiny trhu. Dvojka českého internetového maloobchodu, mladoboleslavská společnost K.D. Marketing, jež provozuje portál Obchodní-dům.cz, v poslední době nepozoruje žádné zásadní trendy v prodávaném zboží. „Dlouhodobě nejžádanějšími komoditami jsou automatické pračky, chladničky s mrazničkou, televizory, digitální fotoaparáty a myčky nádobí. Toto zboží se průběžně střídá v pořadí v závislosti na ročním období, ke konci roku například posilují pozici digitální fotoaparáty,“ řekl týdeníku EURO Petr Šebek, jednatel společnosti K.D. Marketing.

Pneumatiky na webu.

Ačkoli je elektronika stále nejžádanějším zbožím na českém internetu, například na tržbách Internet Mallu se podílí asi 80 procenty, na webu lze dnes koupit již prakticky cokoliv od kancelářského nábytku, přes auta, jízdní kola, parfémy, společenské hry, oblečení, stavebniny, pneumatiky až po „hobby“ techniku. „Překvapivě populární jsou nové a pro internet netypické komodity, jako pneumatiky či věci pro dům a zahradu,“ tvrdí Iva Almássyová, jednatelka obchodu Korunka.cz. Hitem letošních vánočních on-line nákupů se podle Rafaje stane zboží pro ženy, především kosmetika, parfémy, klenoty a jiné luxusnější dárky.

Lákavé zájezdy.

Rafaj rovněž předpokládá, že do budoucna významným způsobem poroste internetový prodej „nových“ komodit, respektive služeb, především zájezdů a letenek. Například nejsilnější lokální prodejce zájezdů přes internet, společnost Invia, loni tímto způsobem odbavila zhruba 25 tisíc klientů, za což utržila 321 milionů korun. Národní letecký přepravce České aerolinie v současnosti prodává na webu řádově deset procent svých letenek, nicméně v příštím roce by se měl poměr letenek prodaných elektronickou cestou vyšplhat na 60 až 70 procent. „Prodej zájezdů přes internet příští rok posílí až o sto procent. Pokud také bude schválen prodej léků přes web, budou volně prodejné léky a potravinové doplňky velmi žádanou komoditou,“ odhaduje Rafaj. V současnosti si přes internet pořizuje dovolenou zhruba pět až deset procent českých turistů, prognózy však hovoří o blízkém zvýšení až na čtyřnásobek objemu prodejů. Výše provize internetových prodejců zájezdů se přitom pohybuje jako u kamenných agentur mezi osmi až deseti procenty. Předpoklad růstu tohoto segmentu trhu potvrzuje i vstup společnosti Unimex Group, která mimo jiné vlastní největší českou cestovní kancelář Čedok, do agentury Nettravel.cz. Za 50procentní podíl v jednom ze tří největších domácích prodejců e-zájezdů prý Unimex zaplatil sumu v řádu desítek milionů korun.

Kamenní na web.

Těsno naopak může být brzy v tradičním segmentu internetových prodejů, v elektronice. Své webové obchody totiž plánují otevřít dva silní prodejci elektra v klasických kamenných prodejnách, Datart a Electroworld. Pavel Sláma, ředitel Datartu, odhaduje, že trh elektroniky a domácích spotřebičů letos dosáhne 30 až 32 miliard korun, zhruba o procento a půl více než vloni. Informace týdeníku EURO potvrzují, že podíl internetových prodejců na této sumě osciluje mezi osmi až deseti procenty, kolem tří miliard korun. „Internetový obchod chystáme již dlouho a chceme to zvládnout ještě letos, pokud se nic nestane,“ prohlašuje Sláma. Podobně hovoří i Jiří Řízek, šéf české pobočky Electro Worldu. „Internetové prodeje rostou v celé Evropě, je zřejmé, že do tohoto segmentu budeme muset dříve nebo později vstoupit. Momentálně studujeme trh, zejména cenovou politiku a logistické možnosti, chceme být před spuštěním velmi dobře připraveni,“ říká Řízek. Otevření e-obchodu je prý možné očekávat v horizontu několika měsíců. Zajímavé bude především sledovat jakou cenovou politiku na internetu kamenní prodejci elektroniky nastaví. „Se svými současnými cenami příliš zákazníků neosloví, při rozdílných cenách na internetu a v kamenných prodejnách zase budou čelit obrovské kritice zákazníků a případné ztrátě klientely v tradičních obchodech,“ naznačuje Martin Kasa, ředitel společnosti Eurocomm Group, která provozuje obchod Kasa.cz. Ondřej Fryc v této souvislosti dodává, že se během posledních pěti let významně změnily návyky internetových zákazníků. „Zatímco před pár lety si pětadevadesát procent klientů zboží vyzkoušelo a ,osahalo´ v klasické prodejně a výrobek si pak objednali přes web, dnes je to půl na půl, řada lidí si zboží vybere a objedná rovnou on-line,“ říká a dodává: „Různá prohlášení, kdo na kom parazituje, jsou zavádějící. Naše internetové obchody fungují jako databáze informací pro nakupující a zároveň jako etalon ceny. Spousta lidí si zboží na webu vybere, srovná s konkurenčními produkty, nechá si poradit od expertů a poté si jde koupit výrobek do kamenné prodejny, protože potřebuje fyzický kontakt s prodavačem.“

První padlý.

Český internetový maloobchod má také za sebou první velký krach, když před několika týdny skončil největší internetový obchod s potravinami, Multimarket.cz (EURO 36/2005). Přes zhruba 70milionovou investici se ruským majitelům nepodařilo získat více než několik desítek klientů denně a obchod zkrachoval. Místo čerstvých potravin nyní Multimarket nabízí jen výprodej chladicích a mrazicích boxů, a společnost Euroservis CZ, která obchod provozovala, je již dokonce v likvidaci.

Milionové e-obchody Tržby největších českých internetových obchodníků, v milionech korun

  • Internet Mall 845
  • K.D. Marketing 360*
  • InternetShops 350*
  • Invia 321
  • Eurocomm Group 241

Pozn.: * odhad APEKu; údaje za rok 2004
Pramen: Asociace pro elektronickou komerci (APEK)

Co se kupuje on-line Nejoblíbenější zboží a služby nakupované na internetu

Zboží:

MMF24

  • Knihy, časopisy 31
  • Výpočetní technika 25
  • Elektronika 22
  • Oblečení a módní doplňky 15

Služby:

  • Turistické zájezdy 14
  • Lístky na koncert, do kina či divadla 13
  • Fotoslužby 11

Pozn.: v procentech z těch, co nakoupili v posledních 12 měsících
Pramen: GfK

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).