První allroad se čtyřmi kruhy ve znaku byl odvozený z modelu A6. Původně šlo jen o výstřel do tmy a nástupce pro novou řadu A6 se vlastně ani neplánoval. Jenže neviditelná ruka trhu zaúřadovala a kvůli A6 Allroad se strhla v autosalonech Audi skoro pranice. Letos to Audi zkouší ještě o řadu níž. Z kombi modelové řady 4 vznikl nový zástupce kategorie lehce terénních vozidel.
Od běžné A4 se allroad liší zejména vizuálně, mimo to jsou však přítomny i funkční úpravy napomáhající lepší průchodnosti terénem. Předně jde o zvýšenou světlou výšku vozu a o ochranu proti nástrahám přírody v podobě plastových a hliníkových lišt a lemování. Podvozek chrání plech z ušlechtilé oceli, který o sobě dává vědět zakončením u zadního nárazníku. Oproti běžné A4 je přepracovaný také přední nárazník a boční profil vozu. Samozřejmostí pro auto s nádechem outdooru je pohon všech čtyř kol quattro a bonusem vysoká úroveň standardní výbavy.
Interiér vozu se neliší od klasických kombi A4, allroad však začíná na vyšším stupni vybavení. Testovaný vůz v poměrně netradiční ořechově hnědé metalíze byl vybaven již poměrně vysokým stupněm luxusu, který zahrnoval plně seřiditelná kožená sedadla, dřevěné dekory a podobně. Klasická A4 je jedním z nejbezpečnějších vozů své třídy a z ní odvozený allroad má podobné ambice. Konstrukce karoserie proto obsahuje vysoký podíl plechů z vysokopevnostních druhů ocelí, zádržné systémy s čelními, bočními a okenními airbagy a na přání také boční airbagy i na zadních sedadlech. Jízda v tomto stupni luxusu je odpovídající výčtu výbavy, jen při pohledu na soupis příplatků se protáčejí panenky. A4 je jedním z mála modelů, jejichž cena se od základního provedení může příplatkovým vybavením téměř ztrojnásobit. Nicméně zhruba tisíc kilometrů jen s drobnými přestávkami na kafe lze v tomhle voze absolvovat bez následné nutné návštěvy u chiropraktika. Podobný komfort umí ještě Lexus IS a pak už v téhle třídě asi nikdo.
Mimo město i dálnici je A4 allroad díky nízko položenému těžišti a větší šířce poměrně příjemné auto. Permanentní 4 x 4 sice není moc na driftování, ale přesné a rychlé průjezdy zatáčkami jsou zábavné. Mírná nedotáčivost, vlastní zejména vyšším modelům značky, se téměř neprojevuje, snad jen při opravdu hodně agresivní jízdě, a i pak ji lze korigovat. Mimo asfaltové cesty si allroad počíná už méně sebejistě. Světlá výška je sice vyšší než v případě klasické A4, přesto na nějaké divočení na polních nebo lesních cestách nestačí. Pokud se ale řidič potřebuje pouze přemístit přes lesní technikou hodně rozbitý úsek, jízda krokem a volba správné trasy tohle auto dokážou přenést přes takový tankodrom, že při zpětném pohledu na projetou trasu budete pro návrat hledat raději alternativní trasu. Systém quattro, doplněný o takzvaný ORD-off road detection, který automaticky rozpoznává povrch, po němž se vůz pohybuje, a dle těchto informací upravuje nastavení poměru hnací síly, zde pracuje na jedničku.
Velmi dobré jízdní vlastnosti má na svědomí nejen skvělý podvozek, ale také přeplňovaný naftový dvoulitr a přesná šestistupňová manuální převodovka. Motor, nutno dodat, že z nabídky dieselů jde o ten základní, nabízí 170 koní a nízkou spotřebu kolem sedmi litrů. Vzhledem k tomu, že testovací vůz měl najeto jen necelé dva tisíce kilometrů, lze očekávat, že časem spotřeba ještě dále klesne.
tabulka:
Audi A4 Allroad Quattro
motor: přeplňovaný naftový čtyřválec
objem: 1968 ccm
nejvyšší výkon: 120 kw
nejvyšší rychlost: 213km/h
zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
převodovka: manuální šestistupňová
spotřeba: 6,4 l
cena: 1 091 000,- včetně DPH (základní)
klady
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
- Materiály
zápory
- Méně prostoru pro posádku
- Cena