Policisté navrhli obžalovat šest lidí a jednu firmu za zmanipulování tendrů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Skupinu viní mimo jiné z poškození finančních zájmů EU, z podplácení nebo ze zjednání výhody při zadání veřejné zakázky.
Mluvčí SŽDC a ministerstva dopravy po zahájení stíhání uváděli, že mezi stíhanými nejsou zaměstnanci ani jedné z těchto institucí. „Bohužel nemám dostatek informací. Naši právníci zjišťují, zdali se obvinění nějakým způsobem týká naší společnosti,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
O podaném návrhu na obžalobu informoval na policejním webu mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) Jaroslav Ibehej.
Mluvčí SŽDC a ministerstva dopravy po zahájení stíhání uváděli, že mezi stíhanými nejsou zaměstnanci ani jedné z těchto institucí.
Ukončené vyšetřování se týká dvou zakázek státní organizace zadávaných v období od února do srpna 2015, konkrétně „Technicko-provozní studie - Technických řešení VRT“ a „Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou - Trutnov“. První z tendrů měl předpokládanou hodnotu 20 milionů, druhý 36 milionů korun bez DPH.
„V případě pravomocného rozsudku hrozí fyzickým osobám dle konkrétní právní kvalifikace trest odnětí svobody v rozmezí od tří do deseti let,“ napsal Ibehej. Mezi dalšími trestnými činy, za které jsou obvinění stíháni, je také porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže a přijetí úplatku.
Trestní stíhání v kauze začalo v březnu 2016, v té době se týkalo šesti lidí a tří firem. Nejvyšší státní zastupitelství později podle informací médií zrušilo obvinění projektantské firmy Sudop a státem řízeného Výzkumného ústavu železničního (VUZ).
Server Aktuálně.cz v minulosti napsal, že policie v kauze obvinila ředitele VUZ Antonína Blažka, obchodního ředitele projektantské společnosti Valbek Lukáše Hruboně, ředitele ústavu pro techniku a rozvoj Petra Kavána, obchodního ředitele Sudopu Petra Lapáčka nebo jeho asistentku Helenu Mazancovou.
SŽDC je státní organizace, která zajišťuje provozuschopnost železniční dopravní cesty i její rozvoj a modernizaci. Působí jako investor výstavby tratí a patří k největším investorům do stavebnictví v Česku. Investiční výstavbu financuje především z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU.
Čtěte více o dění v SŽDC: