Finanční problémy jihokorejského rejdaře Hanjin by mohly pořádně zavařit logistickým společnostem v Česku i distributorům. Lodě Hanjinu kvůli nim nesmí od minulého týdne do přístavů a kontejnery se zbožím stojí na trase. Náklady navíc by se na jednom kontejneru mohly vyšplhat na stovky až tisíce eur. Pro menší firmy by situace mohla být likvidační.
Podle logistické společnosti DB Schenker patří Hanjin Shipping v Česku mezi pětici rejdařů, které firmy využívají nejvíce. DB Schenker v současnosti registruje na moři a v přístavech několik desítek uvízlých kontejnerů. „Naši zákazníci jsou informovaní a situaci nadále intenzivně řešíme,“ sdělil serveru Euro.cz manažer námořních přeprav společnosti Jakub Honzek.
Zákazníci podle něj v důsledku současné situace zboží obdrží o „týdny až měsíce později“. Hanjin přitom pro DB Schenker patří mezi menšinově využívané rejdaře. „Pravděpodobně dojde ke vzniku vícenákladů na kontejneru v řádu stovek až tisíce eur,“ dodává Honzek. Situace je podle něj ale v tuto chvíli ještě nejasná.
Stovky kontejnerů na trase
Podle zdroje blízkého jedné z tuzemských logistických společností, který trvá na své anonymitě, je českých firem, kterým zboží na moři stojí, spousta, především co se týče obchodu s elektronikou. Náklady se podle něj budou pohybovat v desítkách tisíc korun. „Máte skladné v přístavech, některé přepravy se budou platit dublovaně,“ uvedl na dotaz Euro.cz. „Jedná se o stovky kontejnerů, které v tuto chvíli visí někde na trase a nejsou doručovány,“ dodal.
Firmy, které za sebou mají dostatečný kapitál, problémy Hanjinu podle něj s nějakou ztrátou ustojí. „Nicméně je zde celá řada menších podnikatelů, kteří mají během roku 5 až 10 kontejnerů. Pro ně může být současná situace opravdu nepříjemná, možná až likvidační,“ uvedl.
Na cestě mohly uvíznout desítky až stovky kontejnerů směřující do ČR. (Foto: DB Schenker)
„Kromě toho, že jim zboží přijde se zpožděním, mohou celou přepravu zaplatit klidně dvakrát a to jim v kalkulacích určitě nadělá celou řadu nepříjemností. Nehledě na to, že jim na to bude chybět cashflow,“ podotkl.
Logistické firmy se v současné době snaží zboží rozpohybovat. O komplikované situaci informuje v tiskové zprávě i společnost DSV. „V současné době neprobíhají se společností Hanjin Shipping žádné rezervace,“ informuje v ní zákazníky. „Pracujeme na tom, aby náklad přepravovaný na lodích Hanjin Shipping byl uvolněn tak rychle, jak je to jen možné,“ dodává.
Nemalé ztráty mohou podle generálního ředitele české divize globálního přepravce PPL Petra Chvátala vzniknout především českým prodejcům zboží z Asie. „Dopady situace nemůžeme v tuto chvíli hodnotit. Jako vždy se budeme snažit zboží od distributorů zajistit přednostně pro naše zákazníky,“ uvedl Jiří Ponrt, finanční ředitel jednoho z největších prodejců elektroniky u nás Alza.cz
Jihokorejská automobilka Hyundai, která v Česku vyrábí, podle ředitele české PR sekce Petra Vaňka lodě Hanjinu využívá jen menšinově. „V současné době máme na moři u Hanjinu malou zásilku dílů (množství menší než jeden kontejner),“ sdělil Vaněk Euro.cz. Finanční problémy rejdaře tak na výrobu v Česku podle něj žádný zásadní dopad mít nebudou.
S plnou úhradou vícenákladů nelze počítat
„Zasilatelé, operátoři a další účastníci logistických řetězců by nyní měli rychle, pravdivě a úplně informovat své zákazníky o situaci,“ uvedl Radek Novák, vedoucí katedry logistiky pražské VŠE. Na druhou stranu nyní již podle Nováka nelze očekávat, že vícenáklady zaviněné Hanjinem by byly plně uhrazeny. „Samozřejmě v případě, že proti takové situaci nejsou zákazníci pojištěni,“ dodal.
Česká kancelář Hanjinu odmítla pro Euro.cz situaci komentovat. „Bohužel nejsme oprávněni poskytnout jakékoliv informace. Opravdu je mi líto, že naše společnost za této situace zaujímá tento postoj,“ uvedl k věci Petr Krondak, Sales manager tuzemské pobočky společnosti.
Hanjin přístavům neplatil. Od minulého týdne v nich nesmí jeho lodě kotvit. (Foto: DB Schenker)
Komentář odmítl i generální ředitel největšího železničního přepravce zboží u nás Metrans Jiří Samek. „Litujeme, ale nemůžeme vám odpovědět. Necháváme vaše dotazy bez komentáře,“ uvedl Samek v e-mailové korespondenci pro Euro.cz. Metrans vozí většinu kontejnerizovaného zboží do Česka ze severoevropských přístavů, které lodím Hanjinu rovněž odmítají přístup.
Špička ledovce?
Hanjin není jediným rejdařem, který se potýká s finančními problémy. V červených číslech se pohybují i další z nich. Hanjin je však prvním z velkých rejdařů, který se skrz svou ekonomickou situaci propracoval až k nucené správě. Problémy Hanjinu vyvrcholily koncem srpna, kdy jeho lodím přístavy, kterým dlouhodobě neplatil, zamezily přístup.
„Z důvodů přehnaných kapacit nejnovějších námořních kontejnerových lodí (i více než 15 tisíc kontejnerových jednotek), de facto pouze jednostrannému vytížení na čínské relaci a na druhou stranu současnou relativně nízkou cenou ropy lze předpokládat, že další vývoj na trhu námořních přeprav přinese ještě další překvapení,“ dodává Novák z VŠE.
Podle Jakuba Honzeka z DB Schenker pak lze předpokládat, že situace Hanjinu povede ke „globální úpravě námořních sazeb směrem nahoru a to v importu i exportu“. Co se týče dovozu z Asie, o urychleném zavedení přirážky „Peak Season Surcharge“ se již spekuluje.
Přečtěte si o budoucnosti námořní dopravy: Další v řadě: pracuje se na autonomních lodích |
Také si přečtěte:
Japonsko varuje Brity před úprkem Toyoty či Nomury
Volkswagen v Německu omezil výrobu. Chybí mu díly
„Úkaz“ Vladivostok: Putinova nezvyklá politika láká Číňany