Americký akciový index Dow Jones Industrial Average má sdružovat celkem 30 společností, které jsou velmi zásadní pro celou ekonomiku USA. Klíčovým faktorem přitom je, že dané firmy jejich mimořádný úspěch a vysoký zisk odlišuje od většiny konkurentů na newyorské burze a burze Nasdaq.
Takové tvrzení ovšem v posledních letech téměř nikdy neplatilo pro výrobce letadel Boeing, a tak se řada odborníků domnívá, že když firma dlouhodobě neplní kritéria pro zařazení do indexu, měla by být z prestižního seznamu vyškrtnuta. „Opravdu si nemyslím, že Boeing musí být součástí indexu Dow Jones,“ řekl CNN Ron Epstein, analytik leteckého průmyslu v Bank of America.
Za tímto názorem stojí hlavně skutečnost, že tradičnímu výrobci letadel se aktuálně opravdu nedaří. Firma se dostala do ročního zisku naposledy v roce 2018 a od té doby měla jen několik málo ziskových čtvrtletí. Ještě podstatnější je ale fakt, že provozní ztráta společnosti dosáhla 33,3 miliardy dolarů (asi 758 miliard korun), přičemž v následujících čtvrtletích bude toto číslo pravděpodobně ještě vzrůstat.
Nebýt Boeingu, Dow Jones by si vedl lépe
Nepříznivé ekonomické výsledky Boeingu samozřejmě způsobily především nedávné problémy s kvalitou a bezpečností jeho nových letadel. Ty začaly pádem dvou strojů 737 Max, k nimž došlo v letech 2018 a 2019. Poté byla všechna letadla tohoto typu uzemněna na více než rok a půl, což firmě způsobilo významné ztráty.
A když už to vypadalo, že se situace konečně začala zlepšovat, v lednu letošního roku letounu 737 Max kvůli chybějícím šroubům upadla při letu část trupu. To podnítilo rozsáhlé vyšetřování ze strany amerických federálních úřadů, během něhož někteří zaměstnanci Boeingu uvedli, že firma se snažila šetřit náklady na úkor bezpečnosti.
S tím částečně souvisí i nedávná dohoda, v níž se výrobce letadel přiznal, že v průběhu schvalovacího procesu pro 737 Max dodal americkému Federálnímu úřadu pro letectví nesprávné údaje, čímž ho úmyslně podvedl. Boeing tedy nyní bude fungovat pod dohledem speciálního dozorce jmenovaného soudem, který má důkladně kontrolovat veškeré firemní procesy.
Zaměstnanci jdou do stávky
Další velkou komplikací může být pro společnost i stávka celkem 33 tisíc zaměstnanců, která byla podle Reuters zahájena minulý pátek, protože odboráři odmítli schválit novou kolektivní smlouvu. Kvůli tomu bude na zatím neurčenou dobu přerušena veškerá výroba letadel, což firmě způsobí další značné ztráty. Podle odhadu společnosti TD Cowen může stávka trvající 50 dní připravit Boeing o tři až tři a půl miliardy dolarů (zhruba 68 až 79 miliard korun).
Všechny zmíněné problémy už každopádně způsobily, že akcie Boeingu ztratily od druhé smrtelné havárie letounu 737 Max v roce 2019 přes 60 procent, přičemž jen od letošního incidentu s vypadlými dveřmi poklesly o více než třetinu.
Něco takového se samozřejmě velmi negativně podepsalo i na výkonnosti celého indexu Dow Jones. Analytici vypočítali, že pokud by akcie Boeingu prostě jen zůstaly na úrovni před druhou smrtelnou havárií, byl by index vyšší o více než 1600 bodů, tedy asi o čtyři procenta.
Index má být relevantní
Z výše uvedených faktů vyplývá, že odstranění Boeingu z indexu Dow Jones by skutečně dávalo smysl. K tomuto kroku už bylo ostatně v minulosti přistoupeno v mnoha případech, takže z indexu vypadly třeba společnosti GE, US Steel nebo ExxonMobil. I sám Boeing se koneckonců stal součástí prestižního seznamu až v roce 1987, ačkoliv firma fungovala již za první světové války.
„Dow Jones byl založen v roce 1896, ale stále se snaží zůstat co možná nejrelevantnější. Nepřekvapilo by mě tedy, kdybych se dozvěděl, že z indexu vypadl Boeing a jeho místo nově zaujala třeba Tesla,“ uvedl Sam Stovall, hlavní investiční stratég společnosti CFRA Research.
I v případě nahrazení Boeingu by se přitom firmě nic zásadního nestalo. Stále bude mít klíčovou roli v ekonomice USA, jelikož je největším americkým exportérem a napříč celou zemí má téměř 150 tisíc zaměstnanců. Jde tedy spíše o to, že dnes už zkrátka Boeing není jednou ze 30 společností, jež by měla být v klíčovém akciovém indexu, který mnoho lidí považuje za ukazatel zdraví celé ekonomiky.