Menu Zavřít

Problémy s Lochkovským mostem přetrvávají, stavba praská

27. 4. 2014
Autor: Boegel-Krysl.eu

Stavební firma nahradila během výstavby Lochkovského mostu část oceli betonem. Výsledkem je ohrožená nosnost mostu. První praskliny ve svarech ocelových pásnic Lochkovského mostu se objevily hned po jeho dostavbě.

Expertka společnosti Mott MacDonald Miloslava Pošvářová, kterou si najalo ŘSD, upozorňovala, že vady svarů se mohou v důsledku dýchání lamel pásnic šířit. Zhotovitel (Hochtief, Strabag a Bögl a Krýsl) nabídl, že vady opraví. To by ovšem znamenalo několikaměsíční zdržení slavnostního otevření celé jihozápadní části Pražského okruhu za 22 miliard korun. ŘSD se rozhodlo, že „to riskne“ a bude vady svarů monitorovat. Prezident Václav Klaus, primátor Pavel Bém a ministr dopravy Vít Bárta tak nakonec pásku okruhu v září roku 2010 střihli.

Miloslava Pošvářová následně nastoupila na ŘSD jako šéfka úseku kontroly kvality jakosti a most kontinuálně sledovala. ŘSD most po dvou letech zkušebního provozu v roce 2012 převzalo, vynutilo si ovšem na stavebních firmách prodloužení záruky o dvacet let. Pošvářová u nich na podzim minulého roku most reklamovala. Praskliny svarů se začaly podle jejích poznatků řetízkovat a spojovat.

Na leden bylo naplánováno společné měření se zhotovitelem, který během minulých let předložil několik posudků potvrzujících neškodnost indukcí svarů, co se týče bezpečnosti i životnosti mostu. Ke společnému měření už ale nedošlo. Pošvářovou vyhodil z postu šéfky úseku kontroly kvality jakosti bývalý ředitel ŘSD Pavel Kočica dosazený provizorním ministrem dopravy Zdeňkem Žákem.

Nosná funkce mostu je ohrožena

Letos v dubnu prokázaly experimentální zátěžové zkoušky Inženýrské akademie České republiky, které si zadalo ŘSD, možnost ohrožení nosné funkce mostu. Inženýrská akademie v laboratoři zkoumala, zda „dýchání“ (pohyby) ocelových lamel pásnice mostu, které vyztužují betonovou desku, nevede k porušení svarů pásnic. Výsledek je varovný: k porušení svarů může dojít už při přejezdu 130 tisíc aut. Most přitom každý den zatíží minimálně deset tisíc tun aut nad 3,5 tuny. Test tak potvrdil předchozí varování Pošvářové.

„Žádné zadostiučinění necítím. Spíše smutek. Pokud by na ŘSD pracovali skuteční experti, kteří by byli schopní být partnerem zhotovitelů, věřím, že bychom dnes nestáli před otázkou, co s mostem dál,“ říká expertka. Ředitelství silnic a dálnic zatím konečnou zprávu Inženýrské akademie oficiálně neobdrželo. Kromě ujištění, že most je zcela bezpečný, ale tentokrát mluvčí ŘSD Martina Vápeníková připustila, že se bude opravovat. „Návrh konstrukčního řešení opravy bude povinností zhotovitele,“ uvedla mluvčí.


Čtěte také:

Lochkovský most se zase bude muset opravovat

MM25_AI

Pošvářová bude radit ministrovi. Na ŘSD se nevrátí

  • Našli jste v článku chybu?