Budoucnost společnosti SkyEurope Airlines, největšího nízkonákladového dopravce, zůstává nejasná. Žádná konkrétní vize záchranyse dosud neobjevila.
Autor: SkyEurope
Tisíce cestujících, kteří si rezervovali letenky u SkyEurope ještě předtím, než problémy společnosti propukly naplno, jsou nyní ve značné nervozitě, zda s aerolinkami skutečně na dovolenou odletí. „Mám rezervován jeden let do Barcelony v půlce srpna. To by snad mělo být v pohodě, protože v té době budou ještě chráněni před věřiteli. Nevím ale, jestli SkyEurope bude existovat ještě v září, kdy mám letět do Londýna,“ svěřila se Jana Ryšlinková, studentka Vysoké školy ekonomické v Praze.
Ochrana jako oddalovaná agónie Podle analytika brněnské makléřské společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je ochrana před věřiteli spolehlivou zárukou, že daná firma bude během této lhůty fungovat. „V tomto případě je ale čím dál víc zřejmé, že ochrana před věřiteli pouze oddaluje agónii SkyEurope. Oni sice tvrdí, že jednají s několika potenciálními investory, čas ale plyne a nic konkrétního z těchto jednání neplyne. Každý den tak přibližuje firmu k nějakému negativnímu rozuzlení,“ soudí Moravanský. Spekuluje se zejména o finanční skupině Odien, majiteli cestovní kanceláře Čedok. Moravanský míní, že spolupráce SkyEurope s Odienem by byla logická, neboť pro Čedok by bylo výhodné mít pod jednou střechou i aerolinky, zdůraznil však, že jde pouze o spekulace. Mluvčí SkyEurope Tomáš Kika odmítá sdělit jakékoli podrobnější informace o tom, se kterými společnostmi firma jedná, neboť podle něj je SkyEurope společnost kótovaná na burze a podle zákona nesmí takové informace poskytovat. „Nemohu ani říci, dokdy bychom měli tato jednání uzavřít, nemáme stanoven žádný termín, ale doufáme, že jméno konkrétního investora budeme moci oznámit co nejdříve,“ uvedl. Bratislavský okresní soud povolil společnosti SkyEurope v polovině července, aby provedla restrukturalizaci. Podle Kiky je to důležitý mezník, který má umožnit firmě snížit své zadlužení. Dluhy SkyEurope se odhadují na pět miliard Kč. Letadlo uvízlo v Paříži**
Zatímco SkyEurope hledá svého zachránce, francouzské letiště Paříž-Orly již měsíc zadržuje jedno z letadel společnosti. Důvodem jsou podle mluvčí letiště Claire Gozlanové dluhy SkyEurope vůči letišti. Předmětem sporu se však nyní stalo, kdy tyto dluhy vznikly a zda se na ně vztahuje soudní ochrana před věřiteli. Pařížský soud sice rozhodl, že soudní ochrana před věřiteli tento dluh řeší a že pařížské letiště zadržuje letoun SkyEurope neoprávněně, letiště se nicméně proti tomuto rozsudku odvolalo.
„To je absurdní, právě proto jsme pod ochranou před věřiteli, abychom nemuseli řešit tyto staré dluhy. V Paříži to ale vidí jinak, vzhledem k tomu, že se odvolali a že to bude řešit další soud, nevíme, jak dlouho budou ještě naše letadlo zadržovat,“ postěžoval si Kika.
Slovenský deník SME upozornil na skutečnost, že letoun nepatří SkyEurope Airlines, ale společnosti SkyEurope Asset Management, která nemá vůči pařížskému letišti žádné pohledávky.
Kika připustil, že to je pravda, že to však problém nijak neřeší, protože firma SkyEurope Asset Management patří do stejné skupiny jako SkyEurope Airlines, tedy do skupiny SkyEurope Holding AG. Zatímco SkyEurope Airlines je stoprocentní dceřinou společností této skupiny, holding vlastní jen 10 procent SkyEurope Asset Management, zbytek je ve vlastnictví SkyEurope Airlines.