Bitvu vyhledávačů v Česku přežily v posledních letech jen ty nejschopnější. Quick.cz, Redbox.cz, Tiscali.cz jsou už dnes prakticky mrtvé značky bez naděje na záchranu. K nim se v poslední době přidalo i Jyxo.cz, jinak poměrně povedený fulltextový vyhledávač. Zničil ho ovšem příchod Googlu na český trh. Google vrazil nůž do zad i „dvojce“, Centru.cz, a „trojce“, Atlasu.cz, českého internetu, když jim ubral dle posledních statistik 30 a 40 procent z jejich vyhledávacího podílu. V uvozovkách jsou tyto dva vyhledávače proto, že srovnávat je se Seznamem je asi tak stejně adekvátní jako řadit dle velikosti za sebe letadlovou loď, pramici a nafukovací ostrůvek s palmou. Na toto bitevní pole, zrudlé krví po nelítostném masakru, se nyní dostavila Telefónica O2 a spustila vyhledávač s názvem 1188.cz.
Pomineme-li fakt, že jde pouze o mírně a z hlediska designu nepříliš šťastně upravené Jyxo.cz, které navíc mimo český internet pouze přebírá výsledky Googlu, zůstává otázkou, čeho chce Telefonica dosáhnout. Pravda je, že Jyxo, které se velmi dobře specializuje na český internet, není vůbec špatnou volbou, protože obzor většiny českých uživatelů internetu je stejně silně limitovaný webovými stránkami s českým obsahem. Jenže se stačí podívat na okolní konkurenční služby a pokus Telefóniky nutí člověka kroutit hlavou.
Fulltextové vyhledávání je velmi složitá záležitost, které se možná jednou bude věnovat samostatný vědní obor. Fulltextový robot prochází obrovské množství stránek, zkoumá jejich obsah a indexuje jej do své vnitřní databáze. Když uživatel do vyhledávače zadá nějaké heslo, vyhledávač jej porovná se svou databází a velmi složitým způsobem spočítá, které odkazy ukáže coby výsledek hledání. Nemá ovšem nejmenší tušení, co uživateli ve skutečnosti předložil, neví nic o pravdivosti údajů ani o jejich aktuálnosti. Například Jyxo.cz dává na dotaz „prezident České republiky Václav“ na druhém místě v pořadí výsledků odpověď „Havel“. Z dnešního pohledu jde o poněkud úsměvný systém, který ovšem nyní doznává výrazných změn. Ty se dají shrnout pod pojem vertikální vyhledávání, které přidává třídění odkazů do skupin. Příkladem může být v Česku největší Seznam.cz, který nabízí hledání v celém internetu, v mapách, ve slovníku, ve zboží, v obrázcích, článcích a v encyklopedii. Podobné dělení ale dnes nabízejí všechny vyspělé vyhledávače. U exprezidenta Havla to pomůže, hledáte-li jeho fotografii, protože před lety - nebo v případě 1188.cz dokonce i dnes - by uživatel musel buď upřesnit dotaz, nebo otevírat každý z nalezených odkazů a doufat, že foto nalezne. Nyní stačí přepnout do sekce obrázky a vyhledávač zjistí, že ve spojení se slovem Havel uživatele zajímá snímek. Navíc je vývoj fulltextového vyhledávače velmi drahý. Nepozorovaný pokrok je totiž nutné vyvíjet neustále stejně jako stále vyspělejší technologie indexování. To je důvod, proč vyhledávače soutěží o hledající. Ti přinášejí návštěvnost a ta zase peníze za reklamu. Proto platí, že pouze kvalitní vyhledávač si vydělá na svůj další rozvoj.
Do toho všeho se Telefónica pustila se svým projektem 1188.cz. ¨Vyhledavač nenabízí vůbec žádné vertikální vyhledávání, jako to umí například Seznam, kromě holého řádku pro zadání dotazu je k dispozici pouze SMS brána. Jedna věc je vždy pohotové telefonní číslo 1188, pod nímž Telefónica provozuje asistenční služby. Operátoři u počítače na zavolání dokážou rychle nalézt třeba vlakové spojení, poradit alternativní hotel včetně ceny za ubytování nebo cokoliv podobného. Elegance a rychlost získání informace vyváží vysokou cenu hovoru. Jenže naprostou zaostalost nového vyhledávače pod stejným názvem nevyváží nic. Většina uživatelů má nastavenou jako homepage jeden z trojky největších českých portálů. V liště prohlížeče používá k hledání Google sice menší, ale stále rostoucí skupina uživatelů. Nedovedu si představit jediný důvod, který by mě přiměl k tomu, abych jednu nebo druhou alternativu nahradil webem 1188.cz.
Klady
nejsou
Zápory
nulové služby
vyhledávání bez vertikálního dělení
špatný design
tabulka
Telefönica O2 1188.cz
Adresa 1188.cz