Nejnovější starosti: výroba stroje A380 se zpožďuje...
… a na A350 není jediná významná objednávka
Když v minulém desetiletí Airbus pomalu, ale jistě předstihl společnost Boeing Co. a zaujal místo světové jedničky ve výrobě letadel, stal se pařížský aerosalon, pořádaný každé dva roky, pro evropského výrobce letadel výkladní skříní úspěchů. Letošní přehlídka, zahájená 13. června, neměla být výjimkou. Veřejnost si měla poprvé zblízka prohlédnout dvoupatrové megaletadlo A380 a představitelé Airbusu naznačovali, že na další nový tryskový letoun střední velikosti A350 už přišel stoh objednávek.
Místo toho by aerosalon mohl upozornit na to, že společnost se sídlem ve francouzském Toulouse čelí vzrůstajícímu množství těžkostí. Airbus 1. června přiznal, že první dodávky strojů A380 se opozdí až o šest měsíců, z poloviny roku 2006 na začátek roku 2007, a to kvůli nespecifikovaným výrobním potížím. Potom letecká společnost Emirates, o níž se předpokládalo, že na aerosalonu oznámí velkou objednávku na letadla A350, prohlásila, že ještě není připravená přijmout rozhodnutí. Šéf odbytu Airbusu John J. Leahy, který se před časem zmínil, že by v Paříži mohl ohlásit přes sto objednávek na stroje A350, teď tvrdí, že velké objednávky by mohly přijít o týden nebo dva později.
Ztratil snad Airbus svou kouzelnou sílu? Poslední měsíce byly tvrdé. Potom, co Boeing v posledních třech letech pokulhával v objednávkách za Airbusem, ke konci května získal 255 objednávek v porovnání s pouhými 196 objednávkami Airbusu. Ještě větší starosti způsobuje to, že nový Boeing 787, který se pyšní hospodárnějším provozem díky lehkým kompozitním materiálům a designem motoru příští generace, se stává u aerolinií hitem. Ty si již objednaly nebo dohodly koupi 266 těchto tryskových letadel, kdežto Airbus na své konkurenční stroje A350 větší smlouvu zatím ještě neohlásil. Poslední zápis v knize objednávek letadel A380 má číslo 154 a je loňského data.
Důležitý je image.
Opožděné dodávky strojů A380 znamenají, že Airbus patrně bude aeroliniím dlužit desítky milionů dolarů na penále. A vzhledem k tomu, že podstatná část kupní ceny letadel se platí při dodání, příjmy Airbusu se nezvýší tak, jak firma očekávala asi za půl tuctu strojů A380, jež měly být dodány v roce 2006.
Trochu ulehčení znamená fakt, že to bude mít minimální vliv na zisk. Londýnský analytik společnosti Deutsche Bank Ben Fidler tvrdí, že slevy převyšující 30 procent, které byly nabídnuty prvním zájemcům o stroj A380 (jenž stojí zhruba 250 milionů dolarů) znamenaly, že marže měly být malé. Je pravděpodobné, že v souladu s běžnou praxí tohoto odvětví bude penále za opožděné dodání uhrazeno prostřednictvím dohod o nehotovostním plnění, jako jsou slevy na nákup náhradních dílů a výcvik posádek, které bude možné rozložit do několika let.
Jaký bude výsledek? Fidler odhaduje, že pokud dodávky strojů A380 začnou v roce 2007, jak v současnosti předpovídá Airbus, zpoždění bude firmu stát od 150 milionů do 200 milionů dolarů. Pro srovnání: loni Airbus zaznamenal provozní zisky ve výši 2,3 miliardy dolarů. Zisky se zvedají i proto, že klesají náklady na výzkum a vývoj letounu A380. To, a zatím nevyřízené objednávky na další letadla Airbusu, znamenají příjemné povzbuzení pro Evropskou společnost pro vzdušnou obranu a vesmír (EADS), která v prvním čtvrtletí zaznamenala zisky v hodnotě 403 milionů dolarů, což je pětinásobný nárůst oproti stejnému období roku 2004. Prodeje se zvýšily o 16 procent na 8,6 miliardy dolarů.
Ovšem v nemilosrdných válkách o prodej letadel je image stejně důležitý jako počty. A tady se Airbus potýká s potížemi. Zčásti má prostě jen smůlu. Superobchodníka Leahyho, který Airbus dostal do dominantního postavení na trhu, letos zjara zatlačila do ústraní nemoc, když Airbus doufal, že získá objednávky na rozběhnutí výroby strojů A350 od leteckých společností Air Canada a Northwest Airlines Corp. Za jeho nepřítomnosti nejenže Boeing odlákal tyto zákazníky svým strojem 787, ale získal i zakázku ve výši sedmi miliard dolarů od Air India na 50 tryskových letadel s dlouhým doletem.
Je také pravda, že Airbus si potíže zhoršil svým špatným odhadem. Společnost si pošramotila důvěryhodnost tím, že počátkem letošního roku uspořádala extravagantní oslavy k uvedení stroje A380 na trh, při nichž se šéfové Airbusu holedbali, že výroba letadel postupuje dle plánu, i když – jak tvrdí pozorovatelé tohoto odvětví – téměř jistě se o celé měsíce dříve dozvěděli, že lze očekávat zpoždění. Představitelé Airbusu tvrdí, že ačkoli si potenciální zpoždění uvědomovali už dřív, velikost tohoto problému se projevila teprve nedávno. Společnost si také zpackala vztahy s veřejností, když rozzuřila indické představitele stížnostmi na to, že Air India byla nespravedlivě zaujatá proti Airbusu, když si objednala letadla od Boeingu.
Takovým nepříjemnostem by býval zabránil prakticky myslící generální ředitel, ale Airbus takového neměl. Jeho dlouholetý šéf Noël Forgeard byl loni v prosinci jmenován výkonným spoluředitelem koncernu EADS, což spustilo francouzsko-německý boj o jeho místo v Airbusu. Když šlo toto vydání BusinessWeeku do tisku, spor ještě nebyl vyřešen, třebaže se všeobecně očekává, že funkci dostane prezident společnosti Gustav Humbert. Přestože je Humbert uznávaným manažerem, někteří lidé se obávají, že Airbus bude dál ovládat Forgeard. Nejistota ve vedení dostala Airbus do nevýhodného postavení, protože zákazníci často očekávají, že obchody budou uzavírat vrcholoví manažeři osobně. „Bez generálního ředitele a bez Johna Leahyho nebyl nikdo, kdo by zápasil ve stejné váhové kategorii jako Boeing,“ uvádí Doug McVitie, skotský letecký konzultant, který dříve pracoval v Airbusu.
Leahy má tvrdého soupeře v osobě Scotta E. Carsona, ostříleného pracovníka Boeingu, který byl loni v prosinci přizván, aby rozproudil prodeje Boeingu. Carson dostal širokou pravomoc, aby zákazníkům mohl nabízet velké slevy.
K tomu, aby se Airbus znovu dostal na vzestupnou dráhu, naléhavě potřebuje objednávky na stroje A350. Je jasné, že ve svém výrobním programu společnost teď nemá nic, čím by odlákala zákazníky od Boeingu 787. Airbus sice má 1535 objednávek na jiná letadla oproti 1225 objednávkám Boeingu, ale stroj 787 by mohl americké firmě umožnit, aby se ujala výrazného vedení v prodejích, což by počínaje rokem 2008 znamenalo ránu pro zisky Airbusu.
Při nabízení stroje A350 brzdila Airbus nejistota týkající se jeho designu a financování. Teprve loni na podzim byl tento letoun propagován jako skromná vylepšená verze existujícího Airbusu A330. Když však letecké společnosti začaly projevovat zájem o zcela nový Boeing 787, Airbus oznámil, že za cenu nepřesahující 5,5 miliardy dolarů vyvine ambicióznější letadlo. „Neměli jsme správné letadlo dost brzy, proto jsme přišli o některé zakázky,“ připouští Leahy.
Navíc: vyšší cena stroje A350 přiměla Airbus k tomu, aby požádal evropské vlády o půjčky s nízkými úroky, což USA pobídlo ke stížnosti u Světové obchodní organizace, že takové půjčky jsou neférovými dotacemi. Evropští představitelé naznačují, že by je mohli snížit nebo eliminovat výměnou za to, že Boeing se vzdá daňových prázdnin a finanční pomoci, jež dostává od zahraničních vlád.
Vzhledem k tolika nejistým okolnostem je možné, že nejzajímavější podívanou na letošním pařížském aerosalonu nebude kroužení letadel nad letištěm Le Bourget, ale manévrování Airbusu a Boeingu na zemi.
Brblání na Airbus Evropský výrobce letadel stojí před spoustou těžkostí:
- VÝROBA SE ZPOŽĎUJE, megaletadlo A380 bude stát miliony v podobě penále
- OBJEDNÁVKY KLESAJÍ, protože kupce vábí nový hospodárný Boeing 787
- OBCHODNÍ SPOR s USA o dotování výroby letadel by mohl zkomplikovat evropské půjčky na výrobu stroje A350
- VAKUUM VE VEDENÍ, protože francouzsko-německá rivalita zpomaluje obsazení klíčových pozic
Pramen: BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek