Menu Zavřít

Proč nebýt na Facebooku

14. 5. 2010
Autor: Euro.cz

Sociální sítě

MM25_AI

Není to tak dávno, co kalifornská společnost Facebook na své vývojářské konferenci F8 ohlásila, že pomocí nového konceptu Open Graph propojí celý internet. Řeč zakladatele nejznámější sociální platformy Marka Zuckerberga vzbudila plno kritiky. Jenže síla osobního doporučení stále zůstává tou nejlepší možnou reklamou. Kdo by se dobrovolně vzdal 400 milionů potenciálních čtenářů, zákazníků či uživatelů? Takže aktuálně facebookářská síť sdružuje hned několik světových webů. Notoricky známé tlačítko „Líbí se mi“ dnes už najdete třeba i pod zpravodajským webem CNN.com, největší filmovou databází IMDB.com nebo pod portálem Yelp.com, který se zaměřuje na poskytování uživatelských hodnocení lokálních obchodů a prodejen a má již přes 30 milionů uživatelů. Podle expertů odstartoval Zuckerberg v San Francisku válku s Googlem, a snaží se dokonce převzít moc nad celým internetem. To se zcela přestává líbit známému internetovému podnikateli a blogerovi Danu Yoderovi. A zatímco si celý svět zakládá profil na Facebooku, on vydal deset důvodů, proč tam nebýt. Týdeník EURO pro vás vybral ty nejzajímavější.
Facebook nepodporuje ideu opravdu otevřeného webu. Jejich nový koncept se sice jmenuje Open Graph, dokud ale nejste přihlášeni na stránce, máte smůlu. Doopravdy otevřená implementace by bezproblémově spolupracovala s dalšími sociálními sítěmi a agresivně by neprosazovala svůj obsah.
Facebook není dostatečně technicky kompetentní, abychom mu mohli svěřit své informace. Například nový plán Open Graph výrazně zjednodušuje spamování. Není to tak dávno, co společnost nechtěně otevřela přístup k mnoha profilům. Oprava trvala téměř dva týdny. Buď se o vaše soukromí moc nezajímají, anebo nemají dobré inženýry.
Smluvní podmínky použití jsou zcela jednostranné. Nejenže v nich musíte souhlasit, že společnost vlastní vaše osobní údaje, ale dokonce i s tím, že nebudete-li informace pečlivě aktualizovat, Facebook vám zruší profil. V podstatě koncern své zákazníky vidí spíše jako neplacené zaměstnance generující data, na jejichž základě se dá draze prodávat cílená inzerce, než jako účastníky sociálních radovánek.
Je velmi složité stornovat vlastní profil. Facebook nezaručuje, že data po zrušení účtu vymaže. Navíc vám nastavení prvotně nabízí jen deaktivování účtu, a ne vymazání. Deaktivace ale znamená, že od Facebooku dále dostáváte e-maily a můžete být označeni na fotkách. Když se pak zase přihlásíte, je to, jako byste se vlastně nikdy nepokoušeli Facebook opustit. V podstatě se společnost snaží ponechat si data uživatelů i potom, co svůj účet „smazali“.
Již od prvních krůčků Facebooku existují velké otazníky ohledně etického kodexu, kterým se řídí CEO Mark Zuckerberg. Prý v minulosti zneužíval data sociální sítě, aby získal přístupová hesla k e-mailovým účtům svých rivalů. Elektronickou poštu, která se mu dostala do rukou, pak použil k diskreditaci konkurentů. Navíc byl Zuckerberg obviněn, že nápad společenské platformy na webu ukradl. Mocný internetový boss se ale rozhodl zaplatit 65 milionů, a přistoupit tak na mimosoudní dohodu.

  • Našli jste v článku chybu?