Klukovskou hru, kdo dočurá dál a výš, mi připomíná současná přetahovaná mezi managementem Českých aerolinií a odboráři. Kdyby ve hře nebyla privatizace této státní společnosti, byla by to docela zajímavá podívaná, jak se dovedou chlapi prima zabavit.
Nechci shazovat argumenty a zápal obou znesvářených stran. Naopak. Oba týmy lze chápat, snášejí velice rozumné námitky, ale… Ani jedna skupina už není schopna naslouchat té druhé, vyjít si vstříc a táhnout za jeden provaz. Naopak. Zaklíněni stojí každý na jednom konci lana a dělají všechno pro to, aby se protivník poražen válel na zemi.
Odboráři kritizují rozprodej majetku firmy a volají po restrukturalizaci. Ta, kterou navrhuje management v čele s prezidentem ČSA Radomírem Lašákem, jim ovšem připadá nesystémová. Mezi tím po sobě vystřelují výroky o tunelování firmy a žalobách.
Na hádky není čas
Přitom České aerolinie bojují o přežití. Přišel prudký propad počtu cestujících a pokles průměrné ceny letenky. Navíc firmě chybějí peněžní rezervy z dob konjunktury. Jen za první pololetí letošního roku má na svém kontě ztrátu 1,8 miliardy korun a ministr financí Eduard Janota tvrdí, že jediným řešením jsou úsporná opatření, a že ani novému managementu, po němž odboráři volají, nedá už ani korunu. A v takové finančně a personálně složité situaci vrcholí privatizace ČSA. Z původně čtyř uchazečů zbylo jen tuzemské konsorcium Unimex-Travel Service, jež se netají tím, že by rádo koupilo aerolinie za babku. Odstoupil i Air France-KLM, který se rovněž potýká za letošní pololetí se ztrátou 986 milionů eur, v přepočtu přes 24 miliard korun.
K dovršení všeho sedm z devíti odborových organizací ČSA sice proklamuje, že zaměstnanci podporují privatizaci, ale jedním z klíčových hráčů na světovém trhu.
Asi nemají na mysli zbylého zájemce. Privatizace bude podle nich pro stát nejvýhodnější až po stabilizaci aerolinií a oživení trhu. Jinými slovy ne teď na podzim. Jejich přání by se mohlo vyplnit, kdyby zájemce nabídl opravdu málo. I když se odborníci přou o hodnotu Českých aerolinií, není až tak nízká. Majetek netvoří jenom letadla, ale i know-how, značka a vybudovaná pozice. Jenom image po současných turbulencích je trochu pošramocená.
A já si nejsem jistá, zda jen náhodou. Možná nejde o klukovskou hru, ale o trik, jak snížit cenu firmy pro kupce, nebo co nejdéle zachovat vlastníka, který je na rozdíl od soukromníka mnohem víc rozhazovačný. Že by přece jenom tak trochu táhli za jeden provaz?