Navzdory úspěchu přehrávače iPod většinu tržeb firmě přinášejí počítače
Společnost Apple Computer je známá svou pozoruhodnou schopností ohromovat celý svět horkými novinkami. Také proto bylo její prohlášení z druhého července takovým zklamáním. Společnost bez udání konkrétních důvodů oznámila, že nový typ osobního počítače iMac představí až v září, a nikoli v červenci, jak původně doufala. Dále také uvedla, že za několik týdnů dojdou současné zásoby iMaců. Tím pádem neprodá žádné počítače v nejklíčovějším nákupním období, kdy se studenti vracejí do škol. Investoři zareagovali rychle, akcie v ten den poklesly o 3,7 procenta na 31,08 dolaru.
Bylo to jasné připomenutí, že Apple nevyrábí jen iPod. Vzhledem k všudypřítomnosti tohoto malého elegantního přehrávače hudebních skladeb lze poměrně snadno zapomenout, že Apple je v srdci stále ještě počítačovou společností. Podíl Applu na světovém počítačovém trhu je sice jen 2,8 procenta, ale osobní počítače Macintosh, jako iMac, PowerBook a PowerMac G5, mu stále přinášejí 58 procent celkových příjmů. Generální ředitel společnosti Apple Steven P. Jobs se usilovně zaměřil především na iPod a internetový obchod s hudbou iTunes Music Store, neztratil však přitom Macintoshe ze zřetele?
Zpoždění iMacu to samo o sobě nepotvrzuje. Navzdory obavám investorů bude mít toto zpoždění jen zanedbatelný dopad na už tak hubený tržní podíl Applu či jeho zisk. Analytici si myslí, že Apple ve skutečnosti spíše ušetří tím, že nebude prodlužovat životnost současného stárnoucího iMacu ještě o několik týdnů. Zákazníci jsou značce věrni, takže ”firma zase o tolik tržeb nepřijde”, jak tvrdí analytik Stephen Baker z informační a poradenské společnosti NPD Group. Avšak výrazně více přešlapů si už Apple dovolit nemůže, potřebuje totiž, aby se Mac dobře prodával.
Společnost má opravdu minimální prostor pro chyby. Analytici očekávají, že Apple vytvoří tento rok čistý zisk ve výši 235 milionů dolarů, tedy dvakrát více než loni. Avšak Apple se na úroky z hotovosti ve výši 4,6 miliardy dolarů spoléhá více než jeho konkurence. Pokud očekávaný zdaněný příjem z investic ve výši 34 milionů dolarů nepřijde, mohl by čistý zisk Applu klesnout na 201 milion dolarů při očekávaných tržbách osmi miliard dolarů, prohlašuje Albert Meyer, společník finanční analytické agentury 2nd Opinion Research. Pokud by navíc byla společnost donucena vyplatit opce, tak jak se očekává, zisk by se podle Meyera mohl snížit nejméně o padesát procent na pouhých 100,5 milionu dolarů.
Právě proto je nutné oživit iMac. Podle společnosti IDC, která se zabývá poradenstvím v oblasti technologií, ho Apple potřebuje, aby získal zpět svůj podíl na školním trhu, kde v uplynulých měsících lehce posílil z dvanácti procent na podzim na 14,1 procenta v minulém čtvrtletí. Více studentů dává sice přednost přenosným počítačům, jako je PowerBook, ale Apple potřebuje silný iMac, aby zabránil dominantnímu Dellu v dalším posilování tržního podílu.
Apple se navíc evidentně smířil se slabším podílem na trhu a snaží se z Macu vytěžit co největší zisk. Jeho modely PowerMac a PowerBook se prodávají s větší marží než iPod, obzvláště v kombinaci s vlastním balíčkem softwaru iLife. Společnost také počítače prodává dráž než konkurence. Podle analytika Joela Wagonfelda z poradenské společnosti First Albany Capital byla před dvěma lety průměrná prodejní cena Macu o 154 dolary vyšší než u PC se systémem Windows. Dnes je cena vyšší zhruba o čtyři sta dolarů.
Pro Mac se ale na obchodní frontě mohou objevit i dobré zprávy. Oživení v reklamním průmyslu by mohlo zvýšit prodej modelu G5 PowerMac, který je tolik ceněný kreativci. Pouhá tři procenta studentů vysokých škol mají notebook PowerBook, ale čtrnáct procent má v úmyslu si jej koupit, uvádí agentura Student Monitor, který se zabývá průzkumem chování studentů vysokých škol. Tržby Macu by také příští rok mohlo podpořit zavedení nové verze operačního systému přezdívané Tiger.
Pokud bude mít nový iMac úspěch, prokáže se oprávněnost Jobsovy snahy o inovace. Poučný je také fakt, že investoři nesrazili ceny akcií víc, když se dozvěděli o zpoždění. Ty i tak tento rok vzrostly o 42 procenta v porovnání s nárůstem 2,7 procenta pro akcie Dellu. Investoři nežádají stejný podíl na trhu, jako má Microsoft, ani provozní výkonnost, jako má Dell, oceňují právě příjemné a inovativní výrobky Applu. Když pro průmysl vyrábíte vývojové studie osobních automobilů, zákonitě při tom dojde i k několika nárazům. Tento ale určitě smrtelný nebude.
STATISTIKA 13 % Tržby za iMac představují třináct procent celkových příjmů Applu, zatímco po jeho zavedení v roce 1998 to bylo třicet pět procent.
Pramen: First Albany Capital
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com