Nedostaly se do hlavního proudu
Vezme-li se v úvahu všechno to vzrušení a křepčení kolem hybridních automobilů, nemluvě o „zelenání“ občanů, člověk by si myslel, že se musejí skvěle prodávat. Jenže neprodávají. Téměř celý minulý rok prodeje hybridů utěšeně rostly, počátkem letošního roku však začaly zpomalovat. Kombinovaná benzinová a elektrická vozidla teď tvoří 1,8 procenta prodejů automobilů proti říjnovému maximu 2,1 procenta, jak uvádí portál Edmunds.com.
Jedním z hlavních důvodů je cena. Hybridy stojí v průměru o tři tisíce dolarů více než konvenční vozidla. I proto v posledních týdnech snižují výrobci ceny. Před necelým rokem vyžadovali dealeři Toyoty uhrazení plné ceny za model Prius, dnes si jej můžete vzít okamžitě na leasing za pouhých 219 dolarů měsíčně. Také Ford Motor mění cenovky u poslední verze svého modelu Escape v hybridní verzi. V únoru vynaložili výrobci automobilů na pobídkové výdaje v průměru 1500 dolarů na jeden hybrid - třikrát víc než v lednu, tvrdí server Edmunds.
Zlevňovaní pomohlo Toyotě či Fordu k tomu, aby v únoru ohlásily slušné prodeje, ale - jak „velká trojka“ ví až moc dobře - štědré stimuly nejsou cestou ke slušným ziskům. V době, kdy se prodeje obojetných vozů začínají zpomalovat, tak situaci neprospívají ani záměry výrobců uvést na trh řadu nových modelů. Jen v příštích dvaceti měsících se má začít prodávat nejméně třicet hybridů, a tím se jejich počet zvýší ze současných dvanácti na víc než čtyřicet, vypočítává bostonská firma Global Insight. „Když producenti automobilů oslovili rané kupce, tak se nyní ucházejí o masový trh,“ říká Jesse Toprak, analytik portálu Edmunds, „a klienti často říkají ne.“
Slábnoucí proud
Před několika lety se výrobci automobilů rozhodli instalovat hybridní technologii do běžných automobilů. Doufali, že tím překonají „pouťovou“ atraktivitu priusu a získají i další zájemce. Hybrid měl být bonusovou možností ve výbavě vozu - něco jako navigace. Kdyby si hybridy kupoval dostatek lidí, dosáhli bychom úspor z velkovýroby a odstranili velký příplatek k ceně konvenčních modelů, vyvodili výrobci automobilů.
To ale nenastalo. A některé modely značně utrpěly. Společnost Honda Motor prodala v roce 2006 o sedmdesát procent méně hybridních accordů; Toyotě letos zatím poklesl prodej u sportovně užitkových vozidel Lexus RX 400h o 24 procent. Úspory pohonných hmot jsou totiž příliš nepatrné na to, aby vyvážily příplatek za hybridní pohon. Při ceně benzinu 2,50 dolaru za galon (3,785 litru) by to trvalo deset let, než by se vykompenzoval příplatek 3000 dolarů za „smíšený“ accord.
Honda a Toyota se snaží jít dvěma cestami: vybavovat hybridní technologií běžné modely a zároveň přicházet s novými pouze hybridními technologiemi, jež jsou jako prius okamžitě použitelné a „superzelené“. Lexus o takovém modelu uvažuje, Honda plánuje svůj subkompakt.
Dlouhodobým řešením je tlačit ceny dolů, nikoli však zlevňováním. To znamená najít způsob, jak automobily vyrábět levněji. Asi polovinu přirážky za hybrid tvoří akumulátory, jenže levnější lithio-iontové články nebudou k dispozici ještě několik let. Snižování nákladů dále vyžaduje dosažení oněch stěží postižitelných úspor z velkovýroby, což znamená výrobu a prodej většího množství hybridních vozů. Taková je strategie Toyoty, která doufá, že letos prodá 160 tisíc priusů proti 107 tisícům v roce 2006.
Aby se to podařilo, bude třeba obratného marketingu zvláště proto, že americká vláda začne letos na podzim vyžadovat přesnější měření úspory pohonných hmot. Udávaná spotřeba priusu s ujetými 55 mílemi na galon paliva tak pravděpodobně spadne na méně přesvědčivých 46 mílí na galon. Toyota i Ford plánují velké reklamní kampaně a slevy u všech „kříženců“ ještě nějakou dobu vydrží.
Podíváte-li se na to zblízka, zjistíte, že výrobci automobilů nesázejí vše na jednu kartu. Toyota tlačí na diesely. Totéž platí o Hondě, jež patrně nebude konstruovat nový hybridní accord. A Nissan čeká, jak si povede jeho hybridní altima, než touto technologií vybaví i další vozy. Dan Bonawitz, šéf plánování Hondy pro Severní Ameriku, patrně hovoří i za většinu svých protějšků, když prohlašuje: „Žádný velký nárůst prodeje hybridů se neuskuteční. Ledaže by nastala ropná krize.“
Šoky z nalepené cenovky Hybridní vozy ztrácejí přitažlivost, neboť stojí více než jejich konvenční bráškové
NISSAN ALTIMA HYBRID
+ 4000 dolarů
FORD ESCAPE HYBRID
+ 3000 dolarů
HONDA ACCORD HYBRID
+ 3300 dolarů
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek