Menu Zavřít

Proč se má platit za německé dálnice

31. 1. 2017
Autor: Redakce

Stačil krátký tweet německé vlády a v Evropě se ihned strhla vlna nesouhlasu. Šlo o to, že spolkový kabinet oznámil schválení systému mýta pro osobní auta. Rakušané, Nizozemci, Češi, Poláci, Belgičané či Dánové se ihned začali dohadovat o společné evropské žalobě. Vadí jim, že by jejich řidiči měli platit za jízdu po německých dálnicích. Ruku na srdce, proč by neměli?

Pokud se podíváme na české stanovisko tlumočené premiérem Bohuslavem Sobotkou, placení za německé dálnice je podle něj „nestandardní a neférové k občanům ostatních států Evropské unie.“ Sobotkovi, potažmo dalším odpůrcům, vadí, že němečtí rezidenti budou mít z dálničních poplatků odpočty a na příspěvcích do německého systému se budou podílet zejména cizinci.

Němci u nás platí, my u nich ne

Jenže není to tak docela pravda a naopak fér je říct, že za používání německých dálnic by osobní auta platit měla. Hlavní důvod je čistě principielní. Němci musejí v Česku, Polsku či Rakousku platit a obyvatelé těchto států jezdí v Německu zadarmo. Němci přitom mají skvělou (a na rozdíl od Česka či Polska dobudovanou) síť dálnic, kterou od začátku financují ze svého. Jestli mají politici ostatních zemí EU v krvi trochu solidarity, tohle musejí uznat.

Fakt, že se odpůrci ohánějí argumentem německého protekcionalismu a ochrany vlastních obyvatel na úkor cizinců, je už složitější. Je důležité říci, že Německo zákon o zpoplatnění dálnic už má, nicméně neuplatňuje ho. Důvodem je právě jeho nastavení, které mu vyčítá i Evropská komise. Nynější nový pokus schválený vládou znamená rozpracování toho původního, který se už s připomínkami komise vyrovnává.

Čtěte více o podobě zpoplatnění dálnic v Německu:

Mýto bude. Německá vláda schválila zpoplatnění dálnic

Dálnice A40 u Essenu

Než se ale evropští politici pustí do jeho cupování, měli by si uvědomit důležitou věc. Obyvatelé Německa za používání dálnic platí daň, něco jako českou obdobu silniční daně. Zatímco v našich podmínkách ji znají jen podnikatelé, v Německu svoji sazbu platí každý řidič. Zavedení známek by tedy znamenalo, že místní zaplatí za dálnici dvakrát, což by bylo i na Němce moc silné kafe.

Vláda se proto rozhodla jim za dálniční známku přinést úlevu, jenže Evropa měla problém s tím, že by ji dostal každý Němec. Nově tak bude kabinet náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak moc ekologickým vozem místní řidič jezdí. Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém.

S bavorákem po vsi

Podle českého ministra dopravy Dana Ťoka tím budou cizinci dotovat německou ekologickou dopravu, ale pohledem na tamní silniční daň a desítky let budování dálnic z vlastní kapsy je to dost nefér argument. Stejně tak když se tuzemská vláda obává toho, že Němci ve snaze ušetřit za známku přetíží české silnice v pohraničí. Členové kabinetu asi dlouho v pohraničí nebyli. Představa, že davy Němců sjedou z dálnic, aby si na léta neudržovaných českých okreskách zpříjemnili cestu, je opravdu vtipná.

bitcoin_skoleni

Všechna kritická politická vyjádření míří jen dovnitř vlastních zemí. Politici se snaží na oko chránit své obyvatele a získat si jejich sympatie. Ochrana vlastních národních zájmů na úkor ostatních zemí a myšlenka toho, že Německo bude sloužit celé Evropě jako hlupák, který všechno zaplatí, způsobuje přesně to, že Evropa slábne. A nejde jen o auta, jak víme.

Přečtěte si další komentáře autora:

Do voleb v čínském dresu

Když Babiš kandiduje s ODS

Malá silniční násobilka


  • Našli jste v článku chybu?