Měla-li hospodářská krize na automobilový průmysl pozitivní dopad, pak zejména v tom, že přiměla všechny zúčastněné vystupňovat kreativitu a energii vkládané do vývoje nových modelů. Dokonce i mezi motocykly, jejichž výroba dostala mnohem drtivější ránu, se v následujícím roce představí nepřehlédnutelné exempláře. Jak tedy vypadá podle týdeníku EURO těch deset nejočekávanějších strojů?
1. Nejpředvídatelnější: Audi A6
Tradiční favorit nejen českého vyššího managementu musel v tabulkách prodejů ustoupit soupeřům z Mnichova i Stuttgartu, kteří vyrukovali s novými generacemi svých modelů vyšší třídy už v loňském roce. Obnovení trojstranné rovnováhy sil by měla zajistit nová A6, která se co do vzhledu i velikosti značně přibližuje luxusní limuzíně A8. Z víceméně očekávané palety dvou benzinových a tří naftových motorů se vymyká hybridní verze vyvinutá zejména pro severoamerický trh. Model A6 Hybrid bude poháněn kombinací čtyřválce 2,0 TFSI (155 kW) a elektromotoru (33 kW). Nejúspornější bude ale stejně tradiční 2,0 TDI s kombinovanou spotřebou pouhých 4,9 l/100 km. Poslední evoluce pohonu všech kol quattro slibuje lepší ovladatelnost a vývojáři z Ingolstadtu prý zapracovali i na jízdním komfortu, jenž je Achillovou patou současné A6. Za příplatek si budete moci pořídit kromě jiného superinteligentní navigaci, která umí vyhledávat v Google Earth a „napovídá“ převodovce či světlům, jestli se blíží zatáčka nebo horizont.
Rivalové: BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E
2. Nejvytouženější: BMW 1 M Coupé
Už od příchodu jedničkové řady na trh si fanoušci BMW představují, jaké by to bylo, kdyby byl nejmenší mnichovský model svěřen do péče ikonickému oddělení „M“. Po šesti letech se dočkali. Začátkem ledna na autosalonu v Detroitu BMW odhalí 1 M Coupé s dvojitě přeplňovaným třílitrovým šestiválcem z BMW Z4 sDrive35is vpředu a „chytrým“ elektronickým diferenciálem z M3 vzadu. Dynamické parametry vozu potvrzují, že ze spojení monstrózně silného (250 kW) motoru a relativně nízké hmotnosti (1495 kg) nemůže vzejít nic jiného než extrémně výbušná směs: výrobce slibuje zrychlení z nuly na stovku za 4,9 sekundy. Puristé žehrají, že do pravého „emka“ patří místo neurvalého přeplňovaného reaktoru ušlechtilý vysokootáčkový atmosférický motor, ale měli by si zvykat. Dvě turba totiž budou pomáhat s „dýcháním“ i budoucímu BMW M5 připravovanému na druhou polovinu roku 2011.
Rivalové: Audi RS3
3. Nejkosmopolitnější: Ford Focus
Další generace fordu nižší střední třídy má globální ambice. Stojí na nové platformě, na níž chce americká automobilka celosvětově vyrábět více než dva miliony vozů ročně. Tento počet bude rozdělen mezi až deset různých modelů, ale valná část připadne právě na focus. Nová generace opouští mdlé vzezření současné verze a sází na výrazný vzhled, kterým se už prezentují modely Fiesta či Mondeo. Ford tvrdí, že díky úsporám z rozsahu bude moci nabídnout v této třídě dosud nevídanou výbavu za více než konkurenceschopné ceny, ať už se jedná o aktivní parkovací asistent (který místo vás točí volantem), sledování dopravních značek nebo protikolizní systém pro rychlosti do 30 kilometrů v hodině. Focus si ale získal čest a slávu především vynikajícím chováním na silnici a nový model se chce v tomto směru znovu stát měřítkem, podle něhož jsou posuzováni ostatní. Nakolik se mu to podaří, zjistí Evropané i Američané už v prvním čtvrtletí příštího roku.
Rivalové: Alfa Romeo Giulietta, Opel Astra, Volkswagen Golf
4. Nejnoblesnější: Mercedes-Benz CLS
Když nic jiného má původní třída CLS tu zásluhu, že celosvětově legitimizovala do té doby nesmyslný pojem „čtyřdveřové kupé“. A navíc dokázala, že i Mercedes umí navrhnout stylové, žádoucí auto, když se mu zrovna chce. Druhá generace „stylovější třídy E“, jak je někdy model CLS označován, se vzdala nezaměnitelné šípovité siluety, ale pořád působí nižším, atletičtějším a pevněji „rozkročeným“ dojmem než kterýkoli běžný sedan. Mercedes pochopitelně podlehl vábničce vyšších prodejních čísel a srazil aristokratickou auru CLS nabídkou pohonu všech kol – tento model je stejně jako příbuzná třída E k mání nejen s klasickým zadním pohonem. Přinejmenším v modelu CLS 63 AMG Performance Package ale zadní pneumatiky čeká nelehký život. Jeho dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 5,5 litru je při výkonu 410 kW a točivém momentu 800 Nm široko daleko ten nejsilnější. Součástí sady Performance Package je i přenastavení omezovače rychlosti ze standardních 250 na příjemně zaokrouhlených 300 kilometrů v hodině.
Rivalové: Audi A7, BMW M5, Jaguar XFR
5. Nejkontroverznější: Nissan Leaf
Leaf je historicky první elektromobil, který v Evropě od mezinárodní novinářské poroty získal prestižní titul „Auto roku 2011“, a hned odstartoval mohutnou kontroverzi. Nissan si bezesporu zaslouží uznání za to, že jako první přivedl na trh vícemístný rodinný automobil s čistě elektrickým pohonem. Na druhou stranu kvůli technickým omezením a chybějící infrastruktuře Leaf v použitelnosti značně pokulhává i za těmi nejobyčejnějšími a nejlevnějšími auty se spalovacím motorem. Jak může být autem roku vůz, táží se zlé jazyky, který ujede na jeden zátah sotva stovku kilometrů a jehož „tankování“ trvá celou noc? Ne každý přitom parkuje poblíž zásuvky. To všechno je jistě pravda. Existuje ovšem dost lidí, kteří mají garáž a jejichž denní trasa nepřesahuje sto kilometrů. Jste-li jedním z nich, Nissan Leaf vám umožní obstarat svoje dopravní potřeby, aniž byste lokálně znečistili ovzduší byť i jen gramem jedovatých zplodin či skleníkových plynů. Pro cesty na dovolenou, na víkendový výlet nebo na hory však budete stejně potřebovat „normální“ auto.
Rivalové: tramvaj
6. Nejambicióznější: Peugeot 508
Nový sedan a kombi střední třídy znamená pro lepší polovinu francouzského automobilového impéria PSA Peugeot Citroen víc než jen návrat ke slavnému „pětkovému“ označení ze 70. let. Novinka má nahradit hned dva modely najednou – velký sedan 607, který byl v roli prestižní limuzíny nepřesvědčivý už od začátku, a 407, který předčil nejednoho soupeře ve střední třídě jízdními vlastnostmi, ale zklamal dílenským zpracováním a zejména nabídkou prostoru. Peugeoty z poslední doby (jako RCZ nebo 5008) nicméně naznačují, že se firma rozpomněla, co ji kdysi udělalo skvělou, a znovu se učí dělat zajímavá, po stránce kvality neodfláknutá auta s dobrým jízdním projevem. Sedan i kombi 508 nabídnou více místa na zadních sedadlech, supernízký koeficient čelního odporu (0,25 u sedanu, 0,26 u kombi) a výběr ze sedmi motorů, z čehož pět bude naftových. Později se počítá také s diesel-elektrickým hybridem.
Rivalové: Ford Mondeo, Renault Laguna, Volkswagen Passat
7. Nejtrendovější: Range Rover Evoque
Zatím nejmenší z range roverů se ještě ani nezačal prodávat, a už se stal terčem obdivu (v dámských a lifestylových magazínech) i posměšků (v motoristických periodikách). To když jeho výrobce oznámil, že interiér modelu Evoque navrhovala Victoria Beckham. Paní Beckhamová neplatí v kruzích profesionálního automobilového designu za uznávanou kapacitu, ale vkus má prokazatelně originální a kromě toho spojení s globálně známou celebritou ještě žádné značce neublížilo. Příznivcům automobilky Land Rover, která range rovery vyrábí, ostatně dělá těžkou hlavu něco jiného – totiž skutečnost, že jako historicky první model značky vyhlášené terénními schopnostmi svých vozů bude Evoque k dostání s pohonem předních kol. Inu tlak na snižování spotřeby a emisí se nevyhýbá ani off-roadovým ikonám. Pohon 4×4 samozřejmě z nabídky nezmizí, ale i Land Rover si uvědomil, že mnozí zájemci nežádají od svého SUV ani tak průchodnost terénem jako spíše lepší výhled a pocit bezpečí pramenící z výšky sedadla nad vozovkou.
Rivalové: Audi A5, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60
8. Nejokázalejší: BMW K 1600 GTL
Dlouhá léta si Honda GL 1800 (známější pod v Evropě oficiálně nepoužívaným, ale celosvětově věhlasným jménem Goldwing) spokojeně hověla na trůnu luxusních cestovních korábů. Žádný jiný stroj neposkytoval takový komfort oběma členům posádky, žádný neodvezl tolik zavazadel, žádný se nemohl pochlubit šestiválcovým motorem… až dodnes. BMW K 1600 nemá v úmyslu nic menšího než sesadit Goldwing z jeho piedestalu. Na svoji misi se vyzbrojilo řadovým šestiválcem o objemu 1,6 litru, elektronicky nastavitelným pérováním, ovládáním a la iDrive (kombinace vícesměrového joysticku a grafických menu, používaná ve vozech BMW), a dokonce adaptivními xenony, které umějí posvítit do zatáčky. V nabídce budou dvě verze: štíhlejší GT se sportovnější ergonomií a honosné GTL s opulentním křeslem pro spolujezdce. Nevýhodu, lze-li to tak říci, má tato jednostopá limuzína pouze jednu: člověk si chvílemi ani nepřipadá jako na motocyklu.
Rivalové: Honda GL 1800
9. Nejbrutálnější: Ducati Diavel
Kdo čekal od Ducati klasický cruiser, nezná Ducati. Namísto očekávané generické kopie stylu „made in USA“ vyrukovali Boloňští s futuristickou kreací poháněnou ušlechtilým motorem Testastretta ze superbiku 1098. Kdyby se Mel Gibson rozhodl natočit moderní remake Mad Maxe, neměl by jinou možnost než obsadit diavel do jedné z hlavních rolí. O technické vyspělosti stroje svědčí přítomnost voliče jízdních módů, který dává na výběr mezi režimy Sport, Touring a Urban, a v závislosti na zvoleném nastavení mění mapování plynové rukojeti, sportovního ABS nebo protiprokluzového systému. Hmotnost pouhých 210 kg je u takto velké motorky malý zázrak a v kombinaci s výkonem 162 koní slibuje dechberoucí zrychlení. Snad ještě podivuhodnější je servisní interval 24 tisíc kilometrů. Majitelé diavelu se tak budou moci opájet brutální dynamikou beze strachu z častých návštěv servisu – pokud ovšem časté pokusy dosáhnout zrychlení 0–100 km/h za udávané 2,6 vteřiny přežije zadní pneumatika.
Rivalové: Yamaha V-Max
10. Nejpřístupnější: Harley-Davidson Superlow
Harleye jsou těžké, neohrabané a příšerně drahé motorky pro znuděné boháče s rozvinutou krizí středního věku – správně? Popravdě řečeno mnohdy vlastně ano, ale najdou se výjimky. Krizí těžce zkoušený výrobce z amerického Milwaukee v poslední době velmi aktivně cílí na nové skupiny zákazníků, jako jsou ženy nebo začínající jezdci. Model Superlow vychází z modelu Sportster 883, což je tradiční řada „malých“ harleyů, ale dostal přátelsky naladěný podvozek, radiální pneumatiky (u Harleye asi tak běžné jako autopilot v octavii) a nizoučké sedlo, které drží ctěné pozadí zákazníka, či spíše zákaznice, pouhých 68 centimetrů nad asfaltem. Ergonomický trojúhelník sedlo-řidítka-stupačky je jednoznačně optimalizován pro motorkáře menších postav, ale svým typickým charakterem tento malý harley nadchne i ostříleného jezdce. Tím spíše, že cena je stejně „kompaktní“ jako ergonomie tohoto krásného retro motocyklu: za Superlow si u Harley-Davidson řeknou o 8424 eur, tedy asi 210 tisíc korun. Neradno věřit všemu, co se o harleyích mezi lidmi povídá.
Rivalové: Honda VT750S, Triumph Bonneville