BÝVALÝ SPOLUMAJITEL PAPIRIUSU PETR SÝKORA - Po třinácti letech fungování koupil loni dodavatele kancelářských potřeb, společnost Papirius, konkurent – Office Depot. Co radí bývalý spolumajitel Papiriusu Petr Sýkora těm, kteří se prodat teprve chystají?
Je cena, za kterou má být podnik prodán „až na prvním místě“?
Záleží na prodávajícím. Pro nás bylo například velmi důležité i to, kdo je kupujícím, jaké má jméno, strategické zájmy a další plány pro rozvoj společnosti.
Měly by jít při prodeji podniku city stranou?
Myslím, že ne. Žijeme proto, abychom měli ze svého života dobrý pocit (i když si ho každý třeba definujeme jinak). V podnikání, tak jako ve všech jiných oblastech života, jsou pocity, city a vášeň důležité. Byznysmeni nejsou obvykle „chladné kalkulačky“, i když to tak někdy může vypadat.
Jak nejlépe vysvětlit zaměstnancům, že je prodáváte?
Nekecat a nemlžit. V určité fázi by klíčoví lidé ve firmě měli o celé věci vědět. Vždyť díky jejich úsilí a úsilí dalších podnik funguje a má nějakou hodnotu. V naší společnosti o tom manažerský tým s předstihem věděl.
A čím přesvědčit kupující o ceně?
Podle mého názoru je to nejlépe vidět při osobním setkání s některými z nich. Kupující si kupuje budoucnost a tým, který ji dosáhne.
Je možné poznat, že to kupující myslí vážně?
Chce to zkušenosti, ptát se, kupujícího poznat a pokusit se zjistit, proč má vlastně o podnik zájem.
Znáte spolehlivý způsob, jakým lze potenciální kupující odradit?
Kupující odrazuje netransparentnost, nedodržování zákonů, nefér jednání. Tedy obvyklé věci, které by odradily i ostatní obchodní partnery.
A jak dosáhnout co nejvýhodnějších podmínek?
Nejlepší cesta, jak dosáhnout dobré ceny, je „nepotřebovat“ nebo „příliš nechtít“ prodat. Toto však musí být opravdové – snadno se to v určitých fázích jednání pozná. Lidé se často domnívají, že jejich podnik má větší cenu, než je reálná. Obvykle jsou pak očekávání prodávajících nesplnitelná. Prodávající musí být realista.