Menu Zavřít

Prodej Aera stále není hotový, Penta se chce zbavit i letiště

27. 8. 2020
Autor: Jan Kouba, Euro

Přestože jsou to už dva a půl měsíce, co se letecký výrobce Aero Vodochody pochlubil novým majitelem, jednání mezi Pentou a Omnipolem stále neskončila. I kvůli prodeji přilehlého vodochodského letiště.

„Je pravda, že je třeba dokončit některé právní úkony,“ potvrzuje Marika Přinosilová, mluvčí společnosti Omnipol. Firma má v Aeru získat 49procentní podíl, majitelem většinového zbytku se stane maďarský podnikatel András Tombor, jenž má blízko k tamějšímu premiérovi Viktoru Orbánovi. „Přesné datum dokončení transakce neumíme určit, ale věříme, že do konce září by měla být uzavřena,“ komentuje Přinosilová jednání se skupinou Penta Investments.

Mluvčí rychle dodává, že „rozhodně nejde o dořešování nejasností.“ Je to prý standardní proces, v němž podle Přinosilové hrají hlavní roli banky či brněnský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Jedním z důvodů, proč stále není prodej hotový, může být podle informací týdeníku Euro vodochodské letiště. I když ještě v červnu Aero oznámilo, že leteckou základnu může používat, ale ta nadále zůstane v majetku skupiny Penta Investments, teď se situace změnila. Noví vlastníci fabriky by totiž mohli přikoupit i letiště. „Pro Aero to má logiku a Penta by se nebránila,“ reaguje Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny miliardáře Marka Dospivy. 

Penta Investments, dosavadní vlastník letecké fabriky, o přesných termínech definitivního dokončení prodeje proto odmítá mluvit. „Časové finále odhadovat nechci, ale nemyslím si, že je důvod, aby se uzavření obchodu natahovalo,“ říká Mravinac. A doplňuje, že zatím prý jde všechno podle nastaveného harmonogramu.

Samo Aero Vodochody o svém prodeji informovalo už před dvěma a půl měsíci. „Podpisem smlouvy 11. června 2020 byl stvrzen převod 100 % akcií firmě Aero Investment Partners Zrt. Podíl 51 % akcií této společnosti patří zahraničnímu investorovi, kterým je maďarský podnikatel András Tombor, a 49 % akcií patří české společnosti Aero International (ta je v rukou skupiny Omnipol, pozn. red.),“ stojí v tehdejší tiskové zprávě. 

MM25_AI

Dotáhnutí prodeje, o jehož hodnotě všechny strany mlčí - v roce 2006 Penta zprivatizovala Aero za 2,91 miliardy korun -, není zdaleka jediným zásadním milníkem pro středočeského leteckého výrobce. Souběžně s tím musí řešit i životaschopnost svého nového stroje L-39NG. Dosud na něj nemá podepsanou ani jednu závaznou objednávku.

  • Našli jste v článku chybu?