Menu Zavřít

Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

31. 5. 2014
Autor: Jan Rasch, Euro

Na poště pracuje přes dvacet let. Dnes je vedoucí pobočky. Na přepážku by se prý „nevrátila ani za nic“. Musela by totiž prodávat finanční produkty aliančních partnerů České pošty. Jako vedoucí už přímý prodej nemá v popisu práce. Musela se ale smířit s tím, že jí každý měsíc nadřízený strhává několik tisíc z platu – protože její lidé „neplní plán“ a neprodají finančních produktů dost.

Budeme jí říkat paní Věra. Skutečnou totožnost prozradit nemůžeme – dost možná by přišla o místo. Nebo by čelila ještě většímu nátlaku a drilu ze strany šéfů, než jakému je podle svého vyprávění vystavena dnes. I když poměry, ve kterých zaměstnanci České pošty pracují, bez servítků kritizuje, svou práci má ráda. Ve státním podniku je zaměstnaná přes dvacet let, z řadové pošťačky se vypracovala na vedoucí pobočky. Odejít nechce. Pořád doufá, že se kurz, kterým se podnik vydal, změní – že najde jiné a pro zaměstnance snesitelnější cesty, jak si na sebe vydělat.

Jak se žije pošťákům, od kterých jejich nadřízení žádají výkony finančních poradců? Jak snášejí nekompromisní „motivační systém“, který je má přimět, aby plán plnili lépe a prodávali více? A co se změnilo po poslední „tabákové bouři“ – kdy Česká pošta pod palbou kritiky rozhodla, že už nebude prodávat cigarety? Co změnil zásah ministra vnitra Milana Chovance, který vyměnil šéfa České pošty a zasadil se o to, aby pošta omezila prodej drobného zboží, kterým byly pobočky zahlcené?

Jak zaměstnanci pošty vnímali poslední mediální bouři, která se rozpoutala kolem prodeje cigaret?

Hodně lidí bylo naštvaných, že se všechno smíchalo… Mluvilo se o cigaretách, „vietnamském jarmarku“ a aliančních partnerech pošty dohromady. Všem pošťákům přitom jde hlavně o alianční partnery a prodej jejich finančních produktů. To je největší šikana a zhůvěřilost. Všichni mluví o tom, že tisíckrát radši budou prodávat jarmark, ať už jakýkoli, než finanční produkty aliančních partnerů.

Co se od té doby změnilo?

Z původního „jarmarku“ bylo zrušeno, co se dalo, spoustu toho už nesmíme prodávat. Jenže plán nám zůstal. Čili objem peněz, za kolik musíme zboží prodat, se nemění. Je fakt, že se na poštách prodávalo všechno – od knížek přes plyšáky až po silonky nebo alobal. V lokalitách, kde široko daleko není obchod, to mělo smysl. Jinde to bylo postavené na hlavu. Jenže na poště se zkrátka už roky razí byznys plán „všichni musíte prodávat všechno a v maximálním možném množství“. Odlišnosti jednotlivých poboček nikoho nezajímají. Hlavně, ať se zákazníkům zboží tlačí.

Kuřák si svou krabičku stejně koupí, je mu jedno kde. Poště by to mohlo přinést peníze

Prodej zboží sám o sobě by tedy podle vás problém nebyl?

Kdyby se to zefektivnilo, tolik se to lidem nenutilo a mělo to nějakou úroveň, klidně bychom různé zboží prodávat mohli. Pošťáci to umí a nebojí se toho, baví je to, ale chce to nějakou kulturu a také investice, marketingovou koncepci, která by někam smysluplně směřovala. Proč pošta neinvestuje do vitrín, aby to vypadalo pěkně? Pak by z toho mohly být výnosy. Takhle už leckdy člověk nebyl za přepážkou přes všechno to zboží vidět.

A co prodej cigaret?

Pokud není nikde v okolí trafika, klidně by se na poště prodávat mohly. Kuřák si svou krabičku stejně koupí, je mu jedno kde. Poště by to mohlo přinést peníze. A pošťáci budou stokrát raději prodávat cigarety lidem, kteří si je koupit chtějí, než vnucovat finanční produkty, které lidé nechtějí nebo nepotřebují a kterým pošťáci sami vůbec nerozumí.

Jak přesně funguje prodej produktů aliančních partnerů?

Alianční partneři jsou pro vedení pošty absolutně nejdůležitější. Dají nám plán, který se vytváří centralizovaně, podle počtu pracovníků na pobočce. Je v něm přesně rozepsáno, kolik produktů musí naše pobočka v daném období prodat – třeba šest bankovních účtů, dvě kreditky, úvěr za sto tisíc, dvě stavební spoření od Lišky, dvě od Raiffky, nějaké životní a neživotní pojistky. A vedoucí rozděluje mezi své lidi na přepážkách, co kdo musí prodat.

Zvláštní obchodní model…

Takhle přece dobrý obchod nefunguje. Obchod je o tom, že si s klientem budu o produktu povídat, budu zodpovídat jeho otázky, získávat důvěru, sejdu se s ním i několikrát, a on se rozhodne, jestli o produkt stojí. To nefunguje tak, že se nařídí, abychom něco v přesně stanovených dvou týdnech prodali. Copak ještě třeba bankovní účet… Ale životní pojištění? To si člověk musí propočítat a zvážit, je to investice na dlouhou dobu. Jenže na to na poště není kdy. Lidem se musí pojistky nabízet mezi placením složenek. A když se vyřídí složenky, tak nejlépe hned založit.

Jak se daří plán na prodej produktů plnit?

V každém obvodě je zhruba třicet pošt. V našem plní plán prodeje finančních produktů asi dvě. My neplníme ani zdaleka. Ještě hůř jsou na tom pošty, které mají speciální podmínky, třeba ta na Pražském hradě. Tam chodí v podstatě jen turisté. Na prodej finančních produktů ale mají stejný plán jako ostatní. Tak nevím, jestli mají prodávat stavební spoření Japoncům, nebo jak si to vedení představuje. Vedení nezajímá, že čeští turisté, kteří přijeli do Prahy na výlet, mají někde v Horní Dolní na poště svojí Marušku, a že když už by chtěli uzavírat finanční produkty na poště, udělají to u té své Marušky, a ne na dovolené na Pražském hradě. Podobná je situace na poště na letišti.

Co pro vás jako vedoucí znamená, že vaše pobočka plán neplní?

Šéf mi každý měsíc strhává několik desítek procent z výkonové části mzdy. Tvrdí, že naše pošta nemá aktivní nabídku produktů. Moji lidé je ale aktivně nabízejí, bohužel bez úspěchu. Už jsem se smířila s tím, že dostávám o pár tisíc nižší plat, než bych dostávat měla. S těmi penězi už zkrátka nepočítám. Dokud mi plat neklesne pod částku, kterou dostávají řadoví zaměstnanci na přepážce, dokážu to snášet. Horší jsou ty každodenní nátlakové emaily, že zase neplníme průběžný plán a co s tím hodlám dělat. A grilování na poradách. Některé kolegyně tomu říkají svícení baterkou do očí.

Celý článek si můžete přečíst na Peníze.cz v sekci Pojištění


Čtěte také:

Česká pošta mění šéfa. Zatloukal rezignoval, nahradí ho Elkán

WT100

Z České pošty se akciovka nestane, současná vláda o to nemá zájem

Další pokuta. Česká pošta má zaplatit 1,5 milionu za zpožděné zásilky

  • Našli jste v článku chybu?