ŘÍM, TURÍN (ČTK, tpk) – Tradice trvající 103 roky ani vlastnictví značek Lancia či Alfa Romeo italskému Fiatu Auto nepomáhají. Dlouhou dobu se snaží vypořádat s problémy, které jsou však čím dál horší. Starosti automobilka přidělává svým zakladatelům a držitelům třicetiprocentního podílu rodině Agnelliů, zaměstnancům, italské vládě a premiérovi Silviu Berlusconimu. Tím ale výčet těch, koho trápí, nekončí. Patří k nim i americká automobilka General Motors, která před dvěma lety koupila ve Fiatu Auto dvacetiprocentní podíl.
Vláda Silvia Berlusconiho se o osud automobilky intenzivně zajímá a snaží se najít řešení. Je to pro ni i otázka hrdosti - Berlusconi prohlásil, že jeho země musí zůstat předním světovým producentem osobních automobilů. Později také vystoupil proti tomu, aby byla firma prodána do rukou zahraničních subjektů. Od té doby se však leccos změnilo. Italský premiér proto nyní pouze apeluje na to, aby Fiat neuzavíral závody, ani to se mu však patrně nesplní.
Šéf Fiatu Auto Paolo Fresco se snaží prosadit drastická úsporná opatření, aby pokud možno minimalizoval dopady ztrát. Ty za letošní první pololetí dělaly 823 milionů eur a do koce roku se mají vyhoupnout asi na miliardu. Kabinet v Římě po této informaci předminulý týden poprvé přiznal, že pokud má výroba automobilů v Itálii zůstat zachována, bude asi nutný prodej Fiatu americké General Motors.
Úsporná opatření, které Fiat hodlá přijmout, se týkají zejména propouštění a uzavření některých závodů. V nadcházejících měsících má odejít kolem 8100 zaměstnanců, což je zhruba pětina pracovních sil. Propouštění má být rozloženo asi do jednoho roku. Automobilka chce rovněž zavřít dva výrobní závody, z nichž jeden leží na Sicílii, jedné z nejchudších oblastí v Itálii i v unii. Fiat také požádal vládu, aby mu přiznala zvláštní status „firma v krizi“. Díky tomu bude moci společnost dostat od vlády peníze právě na pomoc propouštěným pracovníkům.
S ozdravným procesem souhlasí i čtyři největší italské banky, UniCredito, IntesaBCI, Sanpaolo-IMI a Capitalia, které jsou věřiteli automobilky. Tyto bankovní ústavy letos v květnu poskytly Fiatu konvertibilní půjčku tří miliard eur, kterou lze umořit akciemi Fiatu. Z jednání mezi bankami, šéfem Fiatu Paolem Frescem a italským ministrem hospodářství Giuliem Tremontim, které se uskutečnilo minulý týden, vyplynulo, že banky dále nemají zájem peníze Fiatu poskytovat.
Celá anabáze tak pozvolna směřuje k odprodeji automobilky americké General Motors. Ani rodina Agnelliů není zcela proti. Jeden ze členů klanu Umberto Agnelli před nedávnem prohlásil: „Automobilka vždycky byla strategickou součástí našeho koncernu. To ovšem neznamená, že jí musí být navždy.“ Jeho bratr Gianni, šéf Fiatu v letech 1966 až 1996, je však zatím proti.
General Motors se pravděpodobně do operace chtít nebude, zvláště když mají dost starostí se svou německou divizí Opelu. Pokud ale bude mít Fiat zájem, budou muset nakupovat. Italové totiž mají opci, která by americkou firmu přinutila odkoupit zbývajících 80 procent akcií. GM zatím minulý týden odepsala 2,2 miliardy dolarů z hodnoty dvacetiprocentního podílu ve Fiatu, který v roce 2000 koupila za 2,4 miliardy dolarů.
Analytici se domnívají, že Fiat Auto bude chtít maximálně zvýšit svou hodnotu ještě předtím, než se uskuteční prodej automobilky do rukou GM. Fiat se v rámci reorganizace bude muset zaměřit na změnu modelové skladby, protože se svými posledními novinkami, například modelem Stilo, příliš nebodoval.