Celosvětová poptávka po televizorech sobrazovkou z tekutých krystalů (LCD) se v příštím pěti letechzvýší více než sedminásobně. Přispět k tomu má snaha spotřebitelůvyměnit klasické televizory s obrazovkou na bázi katodové trubice(CRT) za televizory s rovnou obrazovkou.
Uvedla to dnes japonskáasociace odvětví elektroniky a informační technologie (JEITA).
Roční poptávka po LCD televizorech má v roce 2009 dosáhnout59 milionů kusů, zatímco loni se prodalo 7,98 milionu těchtotelevizorů, dodala JEITA.
Příznivý výhled přichází v době, kdy prudce klesají cenyobrazovek z tekutých krystalů i plazmových obrazovek, což senegativně projevuje na ziscích výrobců rovných obrazovek a nutíje to k vzájemnému slučování. „V Japonsku, Jižní Koreji, naTchaj-wanu, ve Spojených státech a v západní Evropě se očekávázrychlení posunu zájmu k televizorům s rovnou obrazovkou, zatímcopoptávka po barevných CRT televizorech prudce klesne,“ uvedlaJEITA v prohlášení. V Asii bez Japonska, Jižní Koreje a Tchaj-wanu, ve východní Evropě a střední a jižní Americe však poptávkapo klasických televizorech nejspíš zůstane i nadále vysoká.
Poptávka po plazmových televizorech se podle JEITA ve stejnémobdobí zvýší pětinásobně na 11,6 milionu kusů. Plazmovételevizory konkurují LCD televizorům na trhu televizí s rovnouobrazovkou.
JEITA dodala, že prodej přehrávačů a nahrávačů DVD se dokonce roku 2009 zvýší o 27,9 procenta na 108,6 milionu kusů,napsala agentura Reuters.